Krabice cereálií výrobce General Mills v regálu obchodu s potravinami v San...

Krabice cereálií výrobce General Mills v regálu obchodu s potravinami v San Anselmu v Kalifornii (20. prosince 2023) | foto: Profimedia.cz

Jak vydělat na duševním hladu. Potravinářský gigant jde do boje proti dietám

  • 9
Na sociálních sítích se šíří trend zaměřený proti dietám. Vznikl jako snaha bojovat se stigmatizací nadváhy a nezdravou posedlostí štíhlostí. Na této aktuální vlně se však vezou nejenom samozvaní výživoví poradci, ale především globální výrobci potravin, kteří se na něm snaží co nejvíce vydělat. Americký list The Washington Post zjistil, že většina těchto influencerů dostává za antidietní propagaci od producentů zaplaceno.

Jednapadesátiletá Američanka Jaye Rochonová se roky snažila zhubnout. Když však nedávno na sociálních sítích objevila posty hlásající, že zdravá může být při jakékoli tělesné hmotností, jako by z ní spadlo břemeno. Přestala držet dietu a začala naslouchat svému novému „duševnímu hladu“, jak influenceři tento stav popisují.

Ze dne na den se tak přestala vyhýbat svým oblíbeným jídlům, jako třeba sladkostem nebo nutelle. „Díky těmto postům jsem měla pocit, že můžu v klidu jíst, na co mám chuť,“ říká žena. Za dva měsíce znovu přibrala 50 kilogramů. Obávat se o své zdraví začala až ve chvíli, když se její tělesná hmotnost přiblížila 140 kilogramům.

Všichni proti dietě

Videa, které Američanku přiměla k jejímu rozhodnutí, jsou součástí aktuálního trendu zaměřeného proti dietám. Jednou ze společností, která vsadila na tento způsob marketingu, je i americký potravinářský gigant a výrobce cereálií General Mills, zjistilo vyšetřování deníku The Washington Post a neziskové zpravodajské agentury The Examination zabývající se veřejným zdravím.

Společnost podle nich propaguje výzkumy zaměřené proti dietám, které podle ní dokazují škodlivost takzvaného food shamingu. Odměňuje registrované dietology, kteří propagují její cereálie na internetu a sponzoruje také mnohé influencery propagující její sladké snacky. Společnost rovněž podle listu angažovala tým lobbistů, kteří mají zamezit federální snahám o to, aby se na etikety amerických potravin přidávaly informace o jejich zdravotní (ne)závadnosti.

@no.food.rules Not dieting is different than intuitive eating! Link in bio to see what you’re REALLY doing! #nofoodrules #intuitiveeating #foodfreedom #healthyliving #antidiet ♬ original sound - Colleen Christensen

Americký list analyzoval více než 6 000 příspěvků na sociálních sítích od 68 registrovaných dietologů s nejméně 10 000 sledujícími. Výsledky potvrdily, že zhruba 40 procent těchto influencerů s celkovým dosahem více než 9 milionů sledujících opakovaně používalo rétoriku namířenou proti dietám. Analýza také zjistila, že většina těchto influencerů dostávala za propagaci produktů společností vyrábějících potraviny, nápoje a doplňky stravy zaplaceno

Kampaň zaměřená proti dietám tak má jediný cíl: zbavit odpovědnosti za zdravotní krizi potravinářský průmysl za to, že regály obchodů plní tunami nezdravých potravin plných potravinářských přísad, cukrů a umělých sladidel, píše list.

Ven ze začarovaného kruhu

Jen v loňském roce propagovalo cereálie společnosti General Mills v příspěvcích na TikToku a Instagramu nejméně deset registrovaných dietologů. Používali hashtagy #DerailTheShame (vykolejte stud) a společnost přímo označovali ve svých příspěvcích.

Diety jsou zlo?

Rychlé šíření protidietních memorand i spojenectví potravinářských firem s některými registrovanými dietology na sociálních sítích znepokojilo v USA i některé úřady zabývajících se veřejným zdravím.

Podle federálních údajů se od 80. let 20. století míra obezity v USA více než zdvojnásobila.

Studie časopisu Lancet z roku 2022 říká, že téměř půl milionu Američanů každoročně předčasně umírá v důsledku nadměrné tělesné hmotnosti.

V samostatném videu na TikToku zveřejněném v listopadu 2023 propagovala dietoložka Cara Harbstreetová cereálie společnosti General Mills přímo. „Vždy budu obhajovat výživná jídla včetně cereálií, protože každý si zaslouží vychutnat si jídlo bez odsudků, zejména děti,“ uvedla dietoložka.

Společnost General Mills se všem nařčením brání. „Úzce spolupracujeme s řadou vědeckých, zdravotních, výživových a dalších pověřených odborníků. Naším cílem je zajistili, že v našich kampaních poskytujeme přesné a na důkazech založené informace,“ uvedla mluvčí společnosti Andrea Williamsonová.

Senátor Richard Blumenthal, který nedávno spoluvytvářel federální legislativu, jejímž cílem je pomoci zavést výraznější nutriční značení na přední straně obalů amerických potravin, uvedl, že protidietní sdělení ze strany potravinářských společností je obzvláště zhoubné.
Podle jeho slov je trestuhodné, aby se potravinářský průmysl doslova přiživoval na zranitelnosti lidí trpících cukrovkou, obezitou nebo nemocemi způsobenými nadměrným příjmem cukru, tuku a možná i dalších složek, které jim škodí. „Říkat lidem, že by měli být hrdí na to, že jedí špatné věci, jim sotva prokáže službu,“ uvedl.

Naslouchat vnitřním signálům

Zastánci boje proti dietám brojí proti předsudkům o tělesné hmotnosti a kultuře diet již celá desetiletí. Hnutí, které je v Americe známé jako Health at Every Size (Zdraví v každé velikosti), započalo již v 60. letech 20. století jako občanská iniciativa. Termín „intuitivní stravování“ zpopularizovaly dietoložky Elyse Reschová a Evelyn Triboleová vydáním své knihy s titulem Intuitivní dieta: revoluční přístup proti dietám v roce 1995. Takzvané intuitivní stravování nabádá stoupence, aby spíše než odborníkům naslouchali svým vnitřním signálům ohledně hladu.

O antidietní trendy vzrostl v posledních několika letech také zájem ze strany akademiků. Podle analýz se v letech 2019 až 2023 akademické zmínky o antidietách ztrojnásobily. Analýza nejméně 1 500 videí na TikToku s hashtagy #AntiDiet nebo #HealthAtEverySize provedená deníky The Post a neziskové organizace The Examination zjistila, že mezi nejčastěji diskutovaná témata patří právě poruchy příjmu potravy, diety a hubnutí.

Kdy nám nadváha začne zkracovat život? Obezitolog nejen o neužitečných dietách

Odborníci na zdraví jsou tímto trendem znepokojení. Tvrdí, že zhoubným trendem mezi influencery, kteří bojují proti dietám, je alarmující množství dezinformací, které šíří. Včetně tvrzení, že nadváha nepředstavuje zdravotní riziko. „Většinu chronických onemocnění, z nichž je obviňována váha, lze s největší pravděpodobností vysvětlit jinými jevy, například stigmatizací tělesné hmotnosti,“ napsala Christy Harrisonová ve své vlivné knize Anti-Diet z roku 2019. „Získejte zpět svůj čas, peníze, pohodu a štěstí díky intuitivnímu stravování,“ nabádá autorka.

Počet úmrtí způsobených obezitou, cukrovkou, jaterními chorobami a hypertenzí se přitom v USA v posledních dvaceti letech vyšplhal na rekordní úroveň. Onemocnění, která dříve postihovala pouze starší dospělé, se nyní stále častěji vyskytují i u malých dětí.

Přesto si antidietní propagátoři nacházejí stále větší publikum na sociálních sítích mezi konzumenty z řad mileniálů a generace Z, z nichž mnozí se potýkají s obavami z jídla a omezováním stravování, které praktikovali jejich rodiče.

„Zastánci diet popírajících souvislost mezi nadbytkem tělesného tuku a chronickými nemocemi si vymysleli věci, které jsou fantazie a naprostá pohádka,“ uzavírá Kevin C. Klatt, registrovaný dietolog a vědecký pracovník a instruktor na Kalifornské univerzitě v Berkeley podle listu The Washington Post.