Jak vrtat: Jemně, nebo přitvrdit?

  12:48aktualizováno  12:48
Jiné vrtáky potřebujete na dřevo a jiné k zdolání železa nebo betonu. Univerzální vrták do kovu, dřeva, plastu a zdiva sice existuje, ale moc se nepoužívá. Zkátka to není to pravé. Vrtáky se neliší jenom délkou a průměrem, ale také vybroušením a materiálem, z kterého jsou vyrobené.
Každý materiál potřebuje jiný vrták.

Každý materiál potřebuje jiný vrták. | foto: Profimedia.cz

Aby vám šla práce od ruky, nestačí jen zvolit ten správný, ale také vědět, jak vrtat. A to vše vás naučíme.

GRAFIKA VRTÁKY: strana 1, strana 2

Vrtáme kov
Pro vrtání do měkčích kovů, jako je měď, hliník nebo třeba zinek, se používají vrtáky z rychlořezné oceli. Značí se jako HSS-R. Na tvrdší kovy budete potřebovat vybrusované vrtáky z rychlořezné oceli HSS-G nebo ocelové vrtáky legované kobaltem HSS-Co. Pokud budete chtít vrtat opravdu rychle, pořiďte si vrtáky s povlakem nitridu titanu HSS-TiN. Použít také můžete vrtáky s tvrdokovovými plátky značené HM.

Pro přesné vyvrtání díry se vám vyplatí udělat si nejdřív malý důlek pomocí takzvaného důlčíku.

Na tenké plechy se používají speciální vrtáky s ostrým centrovacím hrotem. Pak už stačí na vrták jen zatlačit a vrtat při nižších otáčkách.

Pokud chcete prodloužit životnost vrtáků, kápněte na ně olej a při delším vrtání je nechte občas trochu vychladnout.

Vrtáme dřevo
Vrtáky používané do dřeva mají zpravidla středící nebo také centrovací závitovou špičku, která pomáhá snadnějšímu navedení vrtáku na střed díry. Na větší otvory můžete použít sukovník neboli křížový vrták, Forstnerův vrták nebo vykružovací pily. Čím větší otvor vrtáte, tím nižší otáčky byste měli zvolit.

Aby se vám při hlubokém vrtání dřeva vrták nezanášel, měli byste ho občas vytáhnout a zbavit třísek. Řešením jsou hadovité vrtáky s rozšířenou šroubovitou drážkou, která třísky odvádí na povrch.

Vrtáme zdivo
K vrtání do zdiva používejte tvrzené vidiové vrtáky. Měkčí materiály, jako je sádrokarton, měkký pórobeton, pemza (vulkanické sklo pórovité až pěnovité struktury) nebo duté cihly, vrtejte při nízkých otáčkách a vždy bez příklepu.

Příklep naopak využijete při vrtání do běžných a glazovaných cihel. Na tvrdé materiály – kámen, panel nebo dvakrát pálené cihly je nejlepší vrtací kladivo. Pokud ho nemáte, měli byste zvládnout vyvrtat potřebné díry i s příklepovou vrtačkou, jen vás to bude stát trochu více sil a také vrtáky se opotřebují rychleji.

Vrtáme dlaždice
Při vrtání do dlaždic potřebujete dostatečnou sílu, proto nastavte nízké otáčky a nezapomeňte vypnout příklep. Abyste zabránili sklouznutí hrotu vrtáku a tím poškození glazury, měli byste udělat do dlaždičky malý důlek pomocí nastřelovacího hřebu. Další možností je přelepit obkladačku kouskem lepicí pásky – kobercové, leukoplasti. Vrtejte raději pomalu, aby se dlaždice příliš nezahřála, jinak by mohla prasknout. Na vrtání do dlaždic můžete použít buď speciální vrták na sklo a keramiku. Použít také můžete vrták určený do betonu nebo zdiva.

Vrtáme sklo
Vrtat byste měli speciálním vrtákem na sklo a hlavně s citem, v žádném případě na vrtačku netlačte. Při vrtání do skla se doporučuje upnout vrtačku do stojanu, aby se vrták ve skle nezadřel. Sklo by mělo ležet na měkké, ale zároveň rovné a pevné podložce, aby neklouzalo. V průběhu vrtání je vhodné vrták ochlazovat – vodou, petrolejem. Aby tekutina neodtékala pryč, můžete si pomocí modelíny vytvořit hráz kolem vrtaného otvoru. Nezapomeňte si nastavit nízké otáčky bez příklepu.

Vrtáme a sekáme Vrtací kladiva, která se používají pro vrtání otvorů do zdiva, kamene, cihel, betonu a ostatních stavebních materiálů, mají na rozdíl od většiny běžných vrtaček odlišný systém upínání vrtáků – SDS-plus, a SDS-max a SDS-top. Tomu také odpovídá odlišná konstrukce daných vrtáků. Stejný způsob upínání používají i bourací kladiva.

Autoři:
Témata: práce, Test iDNES.cz

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Benzin stojí nejvíce od loňské zimy, zdražuje i nafta

Ilustrační snímek

Pohonné hmoty v Česku dál zdražují. Cena za litr benzinu od minulé středy stoupla v průměru o 31 haléřů na 32,55 koruny...

Jdu si nakoupit pěšky. Zákazníci supermarketu Rohlík měli na Facebooku pré

Ilustrační snímek

Internetový supermarket Rohlík.cz měl v pátek ráno výpadek. Služba byla kvůli technickým problémům nedostupná. Její...

Máslo je dražší než průměr EU. Výroba základních mléčných výrobků klesá

Máslo

Kvůli drahé a nedostatkové smetaně loni vylétly ceny másla vzhůru a­ mlékárny omezovaly výrobu. Stejně tak klesala...

Najdete na iDNES.cz