Ikea nabízela „Doprodej Hoven“, kontroverzní koberce pak přejmenovala

  14:14aktualizováno  14:14
Obchodní dům Ikea připravil zákazníkům velkou legraci. Jeden z jeho výrobků se kvůli nevhodnému názvu Hoven špatně prodával, a tak se ho obchodníci rozhodli zbavit. Na nápisech lákající na slevy se pak automaticky objevilo: Doprodej Hoven. Nic vulgárního, jen zlevněný koberec. Ikea ho pod jiným názvem prodává dál.

Ikea, koberec Hoven. - V Česku se přejmenoval na FARE | foto: www.ikea.com/se

Ikea zařadila koberce Hoven pojmenované po dánském městě do své nabídky v srpnu 2008. Dlouho se v ní ale neohřály, protože už za dva měsíce se v oddělení bytového textilu objevily pod novým názvem Fare. Důvod je jednoduchý, koberce Hoven vyvedené mimo jiné v hnědé barvě sice dokázaly pobavit řadu zákazníků, nikdo je ale nekupoval.

„Koberce se pod původním názvem prodávaly špatně, za dva měsíce to bylo jen několik kusů. Naši zaměstnanci popisovali, jak se u nich lidé sice zastaví a hihňají, ale nikdo si je nebere. Nikdo patrně nechtěl mít koberce Hoven v bytě, a tak jsme jejich prodej v říjnu ukončili a začali je prodávat pod názvem Fare,“ říká mluvčí společnosti Ikea ČR Jindřiška Válová.

Poutač ´Doprodej Hoven´ vznikl automaticky

Reklamní poutač ´Doprodej Hoven´ se podle ní objevil v obchodním domě automaticky. „Vždy, když se zavádí nový výrobek, nebo se jiný vyřazuje a chceme na to zákazníky upozornit, tak systém automaticky spojí slova jako ´novinka, sleva, doprodej´ s názvem konkrétního výrobku. Proto i v tomto případě se slovo doprodej spojilo s názvem Hoven,“ popisuje mluvčí.

Tomáš Bučina

Potíž je v tom, že i když název Hoven může přinést velkou publicitu, nikdo, kromě pár šprýmařů, si takový koberec domů nepořídí, zvlášť ne v hnědé barvě.

Změnit název výrobku nejde okamžitě. Švédská nábytkářská firma si totiž zakládá na tom, že své výrobky označuje specifickými švédskými slovy, aby zněly zákazníkům atraktivněji. Česká Ikea proto musela o změnu názvu požádat centrálu ve Švédsku.

„Upozornili jsme je na to, že v Česku se koberce pod tímto názvem dobře prodávat nebudou a požádali jsme o změnu. Vyhověli nám a strategie se vyplatila. Od té doby, co se koberce prodávají pod názvem Fare, kupují jich lidé zhruba sto týdně,“ popisuje Válová.

Podle marketingového odborníka se Ikea rozhodla pro změnu názvu správně.

„Potíž je v tom, že i když název Hoven může přinést velkou publicitu, nikdo, kromě pár šprýmařů, si takový koberec domů nepořídí, zvlášť ne v hnědé. Ikea se navíc jako firma nikdy neprofilovala jako ´zábavná´, ´humorná´ nebo ´kontroverzní´. Její hlavní atributy jsou blízko slov ´rodina´, ´Švédsko´, ´odpovědnost´, do čehož hříčka s Hoven nezapadá,“ vysvětluje Tomáš Bučina, šéf marketingové firmy Provocado.

Vtipálci si pro koberce Hoven mohou zajet do zahraničí

Šprýmaři však toho, že si koberec Hoven nestihli v Česku pořídit, litovat nemusejí. Kdo by o něj měl zájem, může si ho pod tímto názvem koupit v zahraničí, například v Polsku, Švédsku či ve Velké Británii, kde se úspěšně prodávají.

Ikea totiž názvy konkrétních výrobků mění jen v té zemi, kde vyvolávají kontroverzní reakce.

Ve Spojených státech se tak přestaly prodávat například kuchyňské skříně Faktum, protože Američanům název připomínal sprosté slovo Fuck. Z nabídky nábytkářské firmy také zmizel pracovní stůl Fartfull, v překladu uprděný.

Měla Ikea ponechat svým kobercům název Hoven?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 25. března 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 9562
Ne 1609

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Akcie Applu se propadly o deset procent. Měly nejhorší den za šest let

Ilustrační snímek

Turbulentní čínský trh ve čtvrtek zamával s akciemi Applu a poslal je o téměř deset procent níž. Znamenalo to nejhorší...

Značka Prim patří firmě Elton hodinářská, rozhodl soud

Výroba hodinek značky Prim v Novém Městě nad Metují (Elton hodinářská).

Výrobce náramkových hodinek Elton hodinářská z Nového Města nad Metují vyhrál u Krajského soudu v Hradci Králové spor o...

Neumíme dřevo v Česku zpracovat, jen vyvézt, říká obchodník

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Mají se lépe, ale hojí si horší léta. Tak hodnotí dopad kůrovcové kalamity na zpracovatele Tomáš Pařík, předseda...

Najdete na iDNES.cz