Zara stáhla pyžamo se žlutou hvězdou. Připomínalo mundúr z koncentráku

  14:30aktualizováno  14:30
Bílomodré horizontálně pruhované tričko se zářivě žlutou šesticípou hvězdou. Tak vypadá horní díl nového modelu dětského pyžama, který nabízela mimo jiné na izraelském trhu oděvní společnost Zara. Nápadně připomínal mundúr Židů z koncentračních táborů. Po ostré vlně kritiky, která se vzedmula, jej však firma kvapně stáhla z prodeje.

Vlevo tričko od Zary, vpravo detail vězeňského mundúru, který museli Židé nosit v nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborech. | foto: Zara / Takk CC-BY-SACreative Commons

Španělský prodejce oblečení a módních doplňků nabízel na svém webu, dostupném mimo jiné v Izraeli, nový model pod názvem „Šerif“. Spíš než divoký západ však pyžamo s dlouhým rukávem upomíná na smutné události druhé světové války. Podobné úbory totiž nosili Židé v nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborech. Informuje o tom izraelský deník Haarec.

Model Zary sice obsahuje horizontální pruhy namísto vertikálních a šesticípou hvězdu křižuje vybledlý nápis šerif. Právě velká pronikavě žlutá hvězda umístěná do levé horní části oděvu však na vězeňský mundúr silně upomíná. Na stejném místě totiž Židé za druhé světové války museli nosit Davidovu hvězdu.

V reakci na rozlícené komentáře na sociální síti Twitter se Zara za kontroverzní model omluvila. „Upřímně se omlouváme. Produkt byl inspirován šerifskou hvězdou z klasických westernových filmů, už jsme jej ale stáhli z prodeje,“ sypala si popel na hlavu španělská společnost.

Reklamní provokace? Spíš hloupost návrhářů

„Je to pitomost návrhářů, někomu to prostě nedošlo,“ míní Martin Charvát, kreativní ředitel reklamní agentury Konektor. Nemyslí si, že by šlo o záměr, jak na značku upozornit. Riziko poškození reputace je totiž v tomto případě velké. „Zara rozhodně není značka, která by šla a měla důvod volit takové cesty. Cestou provokace chodila třeba americká značka Ecko, protože to je streetová značka. Zara je ale v zásadě takový lepší mainstream hlavně pro ženy,“ vysvětluje reklamní expert.

V roce 2012 prodávala dánská oděvní firma Wood Wood model s detailem, který také vypadal jako Davidova hvězda. Produkt přestala prodávat poté, co si Liga proti hanobení, která bojuje od roku 1913 proti antisemitismu, stěžovala u internetové společnosti, jež oděv inzerovala.

U nás se obdobného přešlapu dopustila nábytkářská firma Ikea. Když se před několika lety snažila zbavit málo prodávaných hnědých koberců, neuvědomila si, jak bude v češtině jejich barva souznít se jménem Hoven, který koberec dostal po dánském městě. Na reklamním poutači se tak objevilo „Doprodej Hoven“.

Připadá vám pyžamo urážlivé?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. srpna 2014. Anketa je uzavřena.

Ano 2108
Ne 1684
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Člověk vítězí nad strojem. Trupy boeingů budou opět stavět lidé místo robotů

Po šesti letech vývoje a zavádění nových strojů do výroby se Boeing rozhodl vrátit ke staré osvědčené metodě - lidským...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky
Premium

Šampon i aviváž na váhu. Zboží bez obalů si našlo cestu na trh

Prodej bez obalů se šíří z malých prodejen do větších obchodů, zatím převážně drogistických. První krůčky jsou však...

Premium

Test jahodových zavařenin: Chceme mlsat zdravě, ale chutná nám sladké

Až se dny smrsknou jen na několik hodin, udělá nám pár lžiček džemu dobře. Dodá tělu trochu vitaminů a vítaný příděl...

Německé řetězce v Česku kralují. Mají miliardové zisky

Před deseti lety okupovaly první příčky žebříčku největších zahraničních obchodních řetězců v Česku z hlediska tržeb...

Premium

TEST DNES: Nákup do tisíce. Za akční zboží a privátní značky ušetříte až čtvrtinu

Stejná káva za 85 korun i za dvojnásobek. Kilo banánů skoro za čtyřicet korun, ale klidně jen za polovic. Kdo šetří a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz