Systém ve spolupráci se startupem Yoti vytváří společnost NCR, která dodává pokladny mimo jiné supermarketům Tesco a Marks & Spencer.
Firma Yoti sdělila britskému listu The Telegraph, že jejich technologie bude do konce roku nainstalována v obchodech dvou ze čtyř největších supermarketů ve Spojeném království.
Těmi jsou Tesco, Sainsbury’s, Morrisons a Asda. Protože však řetězec Sainsbury’s účast na testu oficiálně odmítl, adepty tedy zůstávají tři ze zmíněných firem. Konkrétní společnosti, které budou technologii testovat, ale prozatím médiím nejsou známy.
Systém má urychlit nákupy
Podle společnosti Yoti tvoří kontrola věku zákazníků až polovinu případů, kdy k samoobslužným pokladnám musí přijít prodavač. Pokladny vybavené novým systémem by tak měly usnadnit zaměstnancům obchodů práci. Zároveň by také měly zkrátit čas, který lidé nakupováním stráví.
Poté, co zákazník načte čárový kód alkoholického nápoje nebo cigaret, vyzve ho pokladna, aby prokázal svůj věk. To může udělat buď pomocí kamery přímo na pokladně, nebo přes mobilní aplikaci.
Systém nepotřebuje dopředu znát věk či identitu zákazníků. Měla by mu stačit jen jedna fotografie. Ta se po vyhodnocení věku zákazníka sama smaže.
Pokud systém určí věk kupujícího špatně, může zákazník pomocí QR kódu na obrazovce pokladny přejít do mobilní aplikace, ve které pomocí pasu nebo identifikační karty prokáže svůj věk a vyfotí si tzv. selfie. Kromě povolení nákupu tak systém pravděpodobně sbírá dodatečná data.
Podobnou technologii již dříve začaly na svých benzinových stanicích využívat supermarkety Tesco. Podle toho, jaký je věkový průměr zákazníků, mění reklamy na obrazovkách rozmístěných po celé stanici.
Kontrola věku podle fotografie v praxi: