ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Arriva

PŘEHLEDNĚ: Jak se vyznat ve vlacích a koupit tu správnou jízdenku

  • 58
Od poloviny prosince bude na české železnici platit nový jízdní řád, který převládající modrou barvu státních Českých drah doplní o barvy konkurenčních dopravců daleko více, než tomu bylo kdy dříve. Pro cestující to znamená, že budou muset dávat větší pozor na to, s kým pojedou a jaká jízdenka jim kde bude platit.

Obecně totiž platí, že jednotliví konkurenční dopravci si vlastní jízdenky vzájemně neuznávají. To může být problém pro cestující, kteří během cesty přestupují i v případě, že jimi vybrané spoje provozuje stejný dopravce. Může se tak stát, že cestujícímu ujede přípoj a další vlak v pořadí vypravuje jiná železniční společnost. 

Podrobné návody pro jednotlivé kraje

V takovém případě se cestujícím vyplatí nakupovat jízdenky krajského integrovaného jízdného, které musí povinně uznávat všichni dopravci objednaní krajem a který bývá zpravidla i levnější. Na některých krajských spojích dokonce cestující ani jinou možnost mít nebude.

Bohužel ani nákup papírové nebo elektronické jízdenky integrovaného dopravního systému neznamená, že může cestující nastoupit do jakéhokoliv vlaku. Obecně totiž neplatí v expresech, vlacích EC/IC a obecně v dálkových spojích. V rychlících a další mezikrajské dopravě pak pochopitelně platí jen do zastávky odpovídající poslednímu tarifnímu pásmu konkrétního krajského dopravního systému. 

Nejvíce dopravců bude od 15. prosince jezdit v Ústeckém kraji, celkem sedm. Nejbarevnějším českým nádražím tak bude železniční stanice v Mostě, kde se bude setkávat pět z nich. Cestující mezi Mostem a Ústím nad Labem cestovat buď s jízdenkou Českých drah, nebo s krajskou jízdenkou DÚK. Pokud ale bude chtít dále cestovat z Ústí do Prahy, jízdenka Dopravy Ústeckého kraje mu již na návazný spoj nebude platit.

PŘEHLEDNĚ: S krajskou jízdenkou DÚK bude možné jezdit nejen vlaky

Pořízení dvou různých jízdenek se cestující nevyhne především v mezikrajské dopravě při cestách, které provozují různí dopravci.  „Pokud například cestující pojede z Mladé Boleslavi do Děčína s využitím rychlíku dopravce Arriva z Mladé Boleslavi do České Lípy a rychlíku ČD v úseku Česká Lípa–Děčín, bude odbaven dvěma jízdními doklady,“ vysvětluje změny v manuálu pro cestující ministerstvo dopravy. 

Resort sice připravuje celorepublikový jednotný tarif, jízdenku, kterou budou muset uznávat všichni dopravci s výjimkou spojů na komerční riziko dopravce, ale bude k dispozici až v průběhu roku.  

Pozor na krajské speciality

S dosavadními zkušenostmi z fungování železnice mohou cestující v některých krajích skončit jako černí pasažéři. Například v Jihomoravském kraji je nutné dávat pozor, do kterého vagonu si cestující sedá. Kvůli rušení desítek pokladen totiž kraj klade větší důraz na nákup jízdenek u průvodčího. Cestující však musí vyhledat vůz označený zeleným pruhem a v něm vyčkat na příchod průvodčího ve vyznačeném oddílu, a teprve se zakoupenou jízdenkou si může jít sednout jinam. 

To je rozdíl oproti dosavadní převažující praxi, kdy cestující může na průvodčího počkat kdekoliv ve vlaku. Jízdenku i bez 40korunové přirážky je pak možné koupit ze stanic, kde není otevřená pokladna.