Dráhy předvedly nové dálkové vlaky ComfortJet. Mají přilákat nové cestující

  • 98
Na českou železnici dorazí během letoška více nových vlaků než za posledních deset let dohromady. První vlaštovkou jsou dálkové soupravy ComfortJet určené pro linky do Berlína a Hamburku nebo Vídně a Budapešti. Vlaky pro rychlost do 230 kilometrů mají přitáhnout na železnici nové cestující.

„Chceme vám představit zásadní posun na české železnici. V letošním roce chceme uvést do služeb Českých drah 45 RegioPanterů, 59 RegioFoxů a osm souprav ComfortJet. K tomu více než dvacet hnacích vozidel Vectron,“ popsal plány ministr dopravy Martin Kupka.

Samotných ComfortJetů ale nebude jen osm, celková zakázka, kterou zpracovávají společnosti Siemens a tuzemská Škoda Group počítá s dvacítkou devítivozových souprav. Ty by měly být na českou železnici dodány do roku 2026.

V první fázi, tedy od letošního léta budou jezdit zatím v osmi vozech bez řídícího a restauračního vagonu. Nejprve na trase mezi Prahou a Bohumínem, později se rameno rozšíří i západním směrem do Františkových Lázní. Dočasně tak místo originálního restauračního vozu budou k soupravám připojeny restaurační vagony ze stávajících souprav. Ty vznikají v sousedním Rakousku. Hrubou stavbu skříní má na starosti vídeňský závod Siemensu a podvozek je ze Štýrského Hradce. Škoda vyráběla centrální zdroj energie a finalizovala vagony na montážních linkách v Ostravě.

Další miliardy na opravy

Kompletní devítivozové ComfortJety nabídnou 456 sedadel ve druhé třídě a 99 sedaček v první třídě. Dalších osmnáct míst se nachází v restauračním oddílu. Vozy jsou samozřejmě vybavené klimatizací, ke dvojici sedaček vždy patří blok vybavený klasickou zásuvkou i USB nabíječkami v obou běžných variantách. Kromě notebooků či telefonů ale bude možné během jízdy dobíjet například i elektrokola v cyklistickém oddíle, který se nachází v koncovém vozu soupravy těsně za lokomotivou. Kromě toho výrobce slibuje okna se zvýšenou průchodností mobilního signálu.

Celkem mají nákupy nových vozidel na české železnici dosáhnout jen během letoška sedmnácti miliard korun. Téměř patnáct miliard má podle výkonného ředitele Sdružení osobních železničních dopravců SVOD Bohemia Petra Moravce připadat na České dráhy a zhruba 1,5 miliardy na společnost RegioJet. Další miliardy pak půjdou na opravy a modernizace stávající techniky.

„Když jsme uvažovali, zda jsou to dobré investice, zda se podaří přilákat na železnici více lidí, dívali jsme se do statistik. Zavedení nových souprav na trase mezi Prahou a Plzní přineslo mezi lety 2013 a 2023 navýšení počtu cestujících o čtrnáct procent,“ uvedl Kupka. Ještě razantnější nárůst pasažérů zaznamenal dopravní resort na plzeňských a karlovarských regionálních drahách, kde se počty přepravených lidí ve stejném období zvedly v průměru o 49 procent, uzavřel šéf dopravního resortu.