Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ani železnice už nemá dotace jisté. EU nastínila nová pravidla

Železnice si udržuje pověst nejekologičtějšího způsobu cestování. To ale neznamená, že Evropská unie bude spolufinancovat každý nový projekt, jako tomu bylo doposud. Tak by se daly shrnout nejnovější výsledky jednání o budoucnosti evropské železniční sítě.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Unie nově stanovuje řadu pravidel, které projekty musejí splnit, aby získaly kýženou dotaci. V první řadě jde o rychlostní limity, dále je potřeba kolejiště umožňující provoz nákladních vlaků dlouhých 740 metrů, plná elektrizace nebo striktní dodržování harmonogramů výstavby.

Zvláště poslední bod přitom není při přípravě tuzemských investičních akcí vůbec pravidlem. Zatím jde však o neschválené podmínky, definitivní podoba bude zřejmá během dubna a května.

„Doba je dynamická. Železnice nemá, jako tomu bylo v minulosti, garantované místo z hlediska EU financování. Je tady spousta projektů, které jí konkurují – ať už je to kvůli válce na Ukrajině, nebo je potřeba řešit jiné věci, jako je zemědělství,“ uvedl ředitel odboru mezinárodních vztahů Správy železnic Radek Čech.

Jako za císaře. S rychlotratěmi začneme na Moravě, říká manažer SŽ Pinkava

Zmiňované limity stanovují minimální rychlost osobních vlaků na páteřních trasách (označovaných TEN-T) na 160 kilometrů za hodinu, u nákladních vlaků na stovku. To by ale fakticky vyloučilo z financování doposud nejmodernější tuzemské tratě. Jednak jsou totiž stavěné maximálně na 160kilometrovou rychlost a jednak je na mnoha úsecích těchto takzvaných koridorových tratí z různých důvodů snížená.

Naopak projekty vysokorychlostních tratí, na které Česko sází v následujících letech, limity splňují s rezervou. Potíže nebude mít ani běžný úsek z Velkého Oseka do Chocně, který se primárně plánuje jako nákladní spojení. Stačí mu tudíž splnit stokilometrový limit pro nákladní dopravu.

Na každý kilometr rychlé železnice jeden most. Připomínky lidí ji patrně prodraží

O něco větší problém by pro českou železnici mohl být zájem EU financovat pouze velké projekty. To zatím v Česku není zažité v železniční ani v silniční výstavbě. Naopak je běžné trasy plánovaných infrastrukturních staveb rozkouskovat na množství drobných úseků s délkou mnohdy nedosahující ani deseti kilometrů, a ty pak připravovat a stavět samostatně.

Dodržování slibovaných harmonogramů by při zachování současných způsobů práce nejspíš přineslo poměrně velké rozladění evropských úředníků přidělujících dotace. Stačí si vzpomenout na okolnosti provázející výstavbu nejdříve rychlodráhy a později konvenční tratě na pražské letiště.

Spojení hlavního města s největším tuzemským letištěm se paradoxně mělo otevírat v těchto dnech. Tedy alespoň podle harmonogramu z roku 2015, kdy se tehdejší vláda rozhodla pro variantu spojení projektu s modernizací tratě do středočeského Kladna. Aktuálně se počítá s rokem 2030.

Jde navíc stále o pracovní termín, který se ještě může posunout. Sice se při vyjednáváních podařilo zamezit tomu, že by v případě zpožďování výstavby mohl žadatel o dotaci přijít, nespolehlivost mu ale uzavře dveře k dalšímu financování. Všechny projekty totiž budou hodnoceny a skóre bude rozhodovat o tom, které země si do budoucna na vysychající evropské peníze sáhnou.

Stavba prvních rychlotratí se odsouvá. V roce 2026 se stihnou jen nádraží

Hrozící přitažení dotačních kohoutů je znát i u preferovaných projektů, které propojují dopravní sítě napříč jednotlivými zeměmi a které počítaly s dotační velkorysostí. Příkladem může být budované železniční spojení napříč trojicí pobaltských států.

Jde o 850 kilometrů kolejí budovaných na zelené louce, které napojí bývalé sovětské republiky na evropskou železniční síť. Na jedné straně povedou koleje s evropským rozchodem přes Varšavu a Berlín, na druhé přes finské Helsinky. Na ně se peníze v evropských fondech najdou, na odbočku na letiště v Rize, které k hlavní ose projektu přímo nepatří, už ale ne.

V jedné kategorii je však česká železnice před ostatními evropskými státy napřed. A to v zavádění jednotného evropského železničního zabezpečovače (ETCS). Ten umožňuje projet vlakem napříč celou Evropou bezpečně, přičemž Česko chystá zavedení takzvaného výhradního provozu systému na páteřní síti už začátkem příštího roku. Postupně se pak rozšíří i na ostatní tratě včetně regionálních.

Česko, které je v dopravní výstavbě stále z velké části závislé na evropských dotacích, se totiž na podmínku evropského zabezpečovače začalo připravovat s velkým předstihem.

Přetrvávání národních zabezpečovačů se Unie chystá v budoucnu pokutovat. V téže době, kdy má být dokončena páteřní síť transevropských dopravních tahů, tedy v roce 2040, mají být zároveň vypnuty všechny typy národních zabezpečovačů.

  • Nejčtenější

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Číňané naletěli ruským podvodníkům. Zaplacené tisíce tun mědi nikdy neviděli

13. června 2024

Obří čínský státní obchodník s komoditami vyšetřuje ztrátu, kterou mu způsobili ruští podvodníci....

Místo investování práci jen předstírali. Banka zaměstnance načapala a vyhodila

14. června 2024

Americká banka Wells Fargo propustila část svých zaměstnanců, protože zjistila, že svou práci jen...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Německo jako vetešnictví. Země je na cestě k rozvojové zemi, varuje šéf burzy

12. června 2024

Současnou německou hospodářskou politiku ostře zkritizoval šéf tamější burzy Theodor Weimer....

Hrad, lanovka, zoo. Nejnavštěvovanější cíle turistů v Česku zůstávají tytéž

19. června 2024  15:23

Nejnavštěvovanějším turistickým cílem se loni stal Pražský hrad. Navštívilo jej 2,19 milionu...

CZC nekončí. Vlastník obchodu souběžně vyvíjí shop na své sdílené platformě

19. června 2024  14:42

Polská skupina Allegro v roce 2022 koupila českou Mall Group, pod kterou spadá Mall a CZC a začala...

Dlouhodobou péči si lze pojistit. Firma plánuje desítky pobytových zařízení

19. června 2024  12:59

Pojišťovna Simplea z finanční skupiny Partners a skupina Ambeat Group plánují do pěti let výstavbu...

Eurovolby otřásly byznysem. Plán mění i výrobce „obnošených“ tenisek z botníku Swiftové

19. června 2024  12:55

Italský výrobce luxusních tenisek Golden Goose otálí se vstupem na burzu. Firma uvedla, že hlavním...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...