Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rychlovlakem z Prahy do Brna za 350 korun. Připlácet se Čechům nechce

Zatímco Správa železnic přechází s přípravou vysokorychlostních tratí postupně do fáze územního řízení, akademici z pražské Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a brněnské Masarykovy univerzity zjišťovali, za jakých okolností by byli Češi ochotní přesednout z aut do vlaků, případně vysokorychlostní soupravy vyměnit za lety na krátkou vzdálenost.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výsledky ze sledování přepravních proudů na základě pohybů mobilních telefonů a rozhovorů s lidmi na trasách mezi čtrnácti krajskými městy ale moc povzbudivé nejsou. V podstatě státnímu správci kolejí, který je projektantem a investorem sítě vysokorychlostních tratí, říká, že Češi do rychlovlaků přesednou tehdy, když se cena jízdenky nebude proti ceně konvenční železnice příliš zvyšovat.

„Oproti západoevropským zemím je segment cestujících, kteří jsou ochotni si připlatit za zkrácení dojezdového času, menší,“ uvedl Vilém Pařil z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity. Na základě modelového šetření na vzorku současných cestujících na železnici se dospělo k částce 350 korun na jízdenku na trase mezi Prahou a Brnem. To prakticky odpovídá dnešní cenové hladině jízdenek po prosincovém patnáctiprocentním zdražení.

Pro Česko je prioritou vysokorychlostní železnice do Berlína a Vídně, míní Kupka

Citlivost na cenu ale není shodná u cestujících na všech páteřních trasách. Vyšší je na trase Praha – Brno, kde vlakům efektivně konkuruje lacinější autobusová doprava, zatímco u relace Praha – Ostrava je míra citlivosti na cenu o něco nižší. Pro cestující na trase mezi Prahou a moravskoslezským centrem je naopak nejdůležitější co možná nejkratší interval, a tedy i možnost flexibilnějšího výběru odjezdových časů.

„Zatímco v západní Evropě drží ekonomickou efektivitu vysokorychlostních vlaků z velké části segment byznys cestujících, v Česku tato lukrativní skupina zatím příliš početná není. Během patnácti nebo dvaceti let to ale může být jinak,“ uvedl vedoucí katedry ekonomie na Masarykově univerzitě Zdeněk Tomeš.

Akademik nebo úředník

V současnosti tak typickým cestujícím ve vysokorychlostním vlaku budou spíše lidé z akademické sféry, státní úředníci, až po nich zmiňovaní byznysmeni. Obecně tedy jde o povolání, která mají relativně větší svobodu toho, odkud mohou práci vykonávat, případně mají velkou potřebu služebních cest. A zároveň jde o lidi v Česku s nadprůměrným platem.

Nelze se ale ani spolehnout na to, že české vysokorychlostní tratě budou provázané s evropskými, takže absenci tuzemských solventních pasažérů nenahradí zahraniční klientela. Tomu podle průzkumu do značné míry brání efekt hranice, který je stále ještě v propojené Evropě patrný. Přepravní proudy totiž při přeshraničních spojeních citelně klesají, patrné je to tam, kde kromě čáry na mapě představuje hranice i jazykovou bariéru.

Podle Milana Blahury ze Správy železnic ale zahraniční zkušenosti ukazují, že ekonomická efektivita rychlotratí není na bohatší cestovatelské klientele zcela závislá. „U přeshraničních cest platí, že většina cestujících je z bohatších skupin společnosti, nicméně například ve Francii cestuje vysokorychlostním vlakem naprosto běžný občan,“ uvedl Blahura. Právě francouzský model vysokorychlostních tratí, kdy se nemíchají nákladní a osobní vysokorychlostní doprava, Česko ve svých konceptech převzalo.

Rychlotrať do Polska se nevyplatí. Plány se musí předělat

I při spuštění projektu vysokorychlostních tratí přitom experti uváděli, že pro efektivní využití rychlovlaků v Česku by cena jízdenky neměla být vyšší než u klasických vlaků. Materiál z roku 2017 tehdy kalkuloval s cenou 93 haléřů na kilometr jízdy.

Přestože jsou vysokorychlostní vlaky dražší než klasické soupravy a spotřebují pro dosažení rychlostní kolem tří set kilometrů v hodině i více energie, je možné se při jejich provozu dostat na náklady podobné klasickým soupravám. Podmínkou je dostatečná obsazenost a využívání maximální rychlosti. Pak je možné pro obsluhu stejné trasy využít méně strojů, protože zvládají na trase více obratů a jeden spoj tak převeze více lidí.

Za takových podmínek pak mohou rychlovlaky převzít část cestujících letadlům a individuální automobilové dopravě.

Paradoxně nejefektivnější pro stažení cestujících z letecké dopravy na vysokorychlostní železnici by bylo spojení mezi Prahou a Mnichovem. „Zkrácení dojezdové doby vlaku by umožňovalo cestovat mezi oběma městy na otočku, vliv má ale i to, že Mnichov je uzlovým letištěm, které v současnosti využívá celá řada Čechů, kteří zde přesedají na dálkové lety,“ uvedl Miroslav Marada z přírodovědecké fakulty UK.

Na této trase se ale ani do budoucna s vysokorychlostním spojením nepočítá. Současné plány tak hovoří o zvýšení rychlosti maximálně na dvě stě kilometrů v hodině vzhledem k tomu, že o plnokrevné vysokorychlostní spojení nemá zájem především německá strana.

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Představenstvo ČEZ si vloni vydělalo 135 milionů, Beneš dostal 35 milionů

23. května 2024  7:21

Sedm členů představenstva energetické společnosti ČEZ mělo v loňském roce celkový příjem stejný...

Nahradit cihlu fošnou. Stavaři hledají cestu, jak stavět vyšší dřevostavby

23. května 2024

Premium V cizině je běžné, u nás stále ještě mimo hlavní stavební proud. Dřevo jako stavební materiál...

Ruský plyn nepoznáme. Je to mišmaš molekul, říká šéf Pražské plynárenské

23. května 2024

Konec plynu v Čechách nehrozí, alespoň ne v brzké době. Cena této komodity se ustálila, navíc se...

Bruselizace města neklapla. Unie se zbavuje desítek budov, čeká je proměna

22. května 2024

Evropská unie se rozhodla prodat svých třiadvacet kancelářských budov v Bruselu, majitelem se stal...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...