Podle Martina Kupky na evropské páteřní železniční síti TEN-T chybí celá řada úseků, zejména těch přeshraničních. „Jejich dobudování bude znamenat najít peníze jak na evropské, tak i národní úrovni,“ uvedl.
Železnice dostane miliardy na rychlotratě. Brusel zařadil Česko do páteřní sítě |
Vedle českého spojení s Německem, Rakouskem a Polskem jde mimo jiné o vysokorychlostní propojení Lyonu a Turína, Madridu a Paříže, Amsterodamu a Berlína nebo napojení železničních sítí Ukrajiny a Moldavska.
Generální ředitel Evropské komise (EK) pro mobilitu a dopravu Henrik Hololei ujistil, že peněz na financování vysokorychlostní evropské sítě je dostatek. Hlavním zdrojem je podle něj program Connecting Europe Facility, který vydává 75 procent svých prostředků do železnice včetně vysokorychlostních projektů. „Vedle toho se nabízí financování Evropskou investiční bankou, ale je potřeba zapojit i kofinancování z národních zdrojů jednotlivých zemí,“ řekl novinářům.
Vysokorychlostní železniční tratě musí stát do roku 2030. Kvůli dotacím |
Prioritou Polska je podle ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka vedle nového centrálního dopravního hubu mezi Varšavou a Lodží pro leteckou, železniční a silniční dopravu - také rychlé železniční spojení Katovice - Ostrava, ale i dobudování dálnice z Polska do Jaroměře a Hradce Králové.
Maďarský státní tajemník pro dopravu Dávid Vitézy považuje za středoevropskou dopravní prioritu vysokorychlostní propojení Budapešti s Bratislavou a dále přes Prahu s Berlínem. „Vysokorychlostní železniční spojení ve střední a východní Evropě je důležitý chybějící článek evropské páteřní sítě,“ dodal.
Železniční dopravu chceme zatraktivnit
Dalším tématem pátečního jednání bude řešení dopadů energetické krize na železniční dopravu. Výsledkem jednání by měl být seznam opatření pro úspory. Podle Kupky mezi ně patří třeba využívání nových úspornějších lokomotiv, výměna osvětlení nebo změna režimu výhřevu výhybek.
Kupka: Na zlevnění energií máme měsíc, jinak přijde národní řešení |
Ministři budou rovněž jednat o způsobech zatraktivnění železniční dopravy pro cestující. Jde jednak o vyšší komfort ve vlacích, ale třeba i o možnost pořídit si jednotnou celoevropskou jízdenku pro cestování na železnici.
Kromě zástupců členských zemí EU se pátečního zasedání účastní také představitelé Ukrajiny, Moldavska, Švýcarska nebo Norska.