„Stejně jako v Praze máme preferovanou variantu, a tou jsou jízdenky s časovou platností,“ uvedl loni v listopadu ekonomický náměstek ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje Petr Hoffman. Podle Středočeského radního pro dopravu Petra Boreckého se tehdy kraj velmi intenzivně zabýval myšlenkou, že by celý Středočeský kraj byl jediným pásmem. Případně by se systém pásem (dvanáct vnějších a tři pražská) snížil na pouhých pět.
Nyní ale od takto razantní úpravy couvá. „Provedli jsme interní analýzu různých variant úpravy tarifu a na jejím základě bylo od této úpravy upuštěno. Do budoucna budou tarifní úpravy i nadále sledovány, ale od září 2023 zůstane zachován současný tarifní systém PID,“ uvedl mluvčí kraje Petr Holek.
Experti chválí MHD v Praze. Problémy vidí na okrajích města a u autobusů |
Pražskou integrovanou dopravu propojující Prahu se Středočeským krajem pravidelně využívají na tři miliony lidí. Systém tarifních pásem funguje téměř tři desetiletí a postupně se do něj zapojovaly nové lokality. Integrace nicméně vyžadovala dohodu mezi pražským magistrátem a středočeským hejtmanstvím.
Zrušení pásem a jejich nahrazení jednorázovými časovými jízdenkami nebo takzvaným „flat tarifem“ (časové předplatné pro neomezené cestování) bylo spolu s dubnovým zdražením jízdného způsobem, jak chtěl kraj z jízdenek zvýšit příjmy alespoň o 200 milionů korun ročně. V současnosti je totiž financování středočeské veřejné dopravy neudržitelné.
Od 1. dubna kraj zdražil nejnižší jízdné – někdejší 14korunový lístek pro jedno pásmo platný čtvrt hodiny podražil na dvacet korun. Zároveň ale tato jízdenka začala platit i ve vlacích. Půlhodinové jízdné pak podražilo z 22 korun na rovných třicet korun. U delších pásem je zdražení nižší, zkracuje se ale čas, po kterou jízdenka platí.
Jedním z důvodů pro zrušení pásmových jízdenek byla totiž skutečnost, že tento systém funguje dobře pro cesty z Prahy a do Prahy, zatímco při cestách v rámci kraje je pro financování veřejné dopravy nevýhodný. Zejména ve vnějších pásmech tak mohou cestující jet veřejnou dopravou desítky minut a přitom zůstávat stále v jednom nebo dvou tarifních pásmech.