Na dráty i na baterky. Trolejbusy s pomocnými bateriemi přesvědčily dopravce

  7:00aktualizováno  7:00
Zájem o trolejbusy s přídavnými akumulátory roste, v Česku už vyrobili více než stovku vozidel. Část z nich putovala do zahraničí, desítka však už jezdí také v Plzni, Ostravě či Zlíně. A další města je plánují během letošního roku pořídit.

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Transportation

Trolejbus přijede na konečnou v Plzni-Božkově, řidič tlačítkem u volantu stáhne sběrače a na další cestu se vůz s cestujícími vydává na elektřinu ze zabudovaných baterií. Trolejbus tiše přejede most přes řeku, bez zpomalení vyjede prudký božkovský kopec a pokračuje do Letkova, kterým se proplete, a jede zase zpátky. Dohromady urazí asi devět kilometrů, aniž se dotýká troleje. V Plzni to takhle chodí už rok.

Fotogalerie

„Roční zkušenosti s trolejbusy vybavenými trakčními bateriemi jsou ty nejlepší. Z hlediska hluku i dynamiky jsou na tom vozidla v provozu lépe než starší trolejbusy osazené alternativním pohonem dieselagregátem,“ uvádí dopravně-provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Plzeňští mají nyní šestnáct dvanáctimetrových trolejbusů s bateriemi. Dojezd na baterie u nich dosahuje dvanácti kilometrů, takže trasu do Letkova zvládají s rezervou. Kromě toho jezdí i kratší úsek v městské části Černice.

Podobně hodnotí trolejbusy s přídavnými akumulátory i ostatní tuzemská města, která si je objednala. I proto množství zakázek roste, v Plzni už vyrobili více než stovku trolejbusů s bateriemi. Část z nich putovala do zahraničí.

Objednávky z celé republiky

Plzeňský trolejbusový výrobce Škoda Electric, patřící do skupiny Škoda Transportation, osazuje takzvanou elektrovýzbrojí (stručně řečeno všechny komponenty od sběračů proudu po elektromotory potřebné k tomu, aby z vozidla vznikl trolejbus) a bateriemi karoserie značek Solaris, Sor Libchavy a Iveco.

Za kolik města kupují trolejbusy

Ostrava: Koupili 10 trolejbusů o délce 12 metrů s pomocnými bateriemi a dva kloubové bez nich, dohromady za cca 160 milionů korun.

Opava: Objednali 10 trolejbusů s bateriemi za cca 130 milionů korun, k dodání letos.

Teplice: Koupili pět trolejbusů s alternativním bateriovým pohonem za cca 60 milionů, k dodání letos ve druhém čtvrtletí.

České Budějovice: Objednali 11 kloubových trolejbusů s bateriemi, dohromady za více než 180 milionů, k dodání ve třetím čtvrtletí.

Stejný postup zvolila firma Cegelec, druhý výrobce trolejbusů v Česku. I oni montují vlastní elektrovýzbroj včetně baterií do karoserií jiných producentů.

„V současné době jezdí jeden takový trolejbus v Ostravě. Do zahraničí jsme dodali trolejbusy s bateriemi do Švýcarska, Rakouska, Německa nebo Polska,“ uvedl Jakub Prahl z vedení firmy. Byly to desítky vozů. Všechny nově objednané trolejbusy mají bezemisní pomocný pohon.

„Zákazníci s ohledem na evropské dotace a požadavek snižování CO2 poptávají i výměnu dieselových pomocných pohonů za baterie. V jednání je aktuálně přestavba dvanácti kloubových trolejbusů pro BBG Eberswalde v Německu,“ vysvětlil Prahl.

„V České republice jsou trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem desítky. Naším zatím posledním typem je osmnáctimetrové kloubové vozidlo Škoda 35Tr, které vzniklo na základě spolupráce s výrobcem karoserie Iveco,“ prohlašuje mluvčí Škoda Transportation Michal Tobrman.

Více než rok jezdí dva trolejbusy s bateriemi v Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. „Kdyby zkušenosti nebyly dobré, nepořídili bychom dalších sedm vozů,“ řekl ředitel společnosti Josef Kocháň.

Letos na podzim začnou přibývat českobudějovickému dopravnímu podniku vozy z nové jedenáctikusové dodávky kloubových trolejbusů s bateriemi. Čtyři takové už ve městě jezdí. „Rádi bychom těmito vozy řešili část linky v centru města, kde nejsou troleje,“ uvádí mluvčí podniku Viktor Lavička.

Praha to zkouší jinak

Na podzim se první z deseti trolejbusů s bateriemi objeví v Opavě. „Bude to světová premiéra trolejbusu v karoserii zcela nové generace,“ uvedl obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr. Klimatizovaný bude i prostor pro cestující.

Brněnský dopravní podnik má největší trolejbusový provoz v Česku, ale zatím bez přídavných baterií. „Tři trolejbusy s bateriemi bychom měli dostat do konce března a zbylých sedm v průběhu prázdnin. Budeme je nasazovat do lokalit s výlukami, abychom nemuseli zajišťovat náhradní autobusovou dopravu. Na jaře se všemi třemi počítáme na lince 32,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

A v Praze se jízda s pomocí troleje od loňska testuje na Proseku. Nejde však o pravé trolejbusy, ale o upravené elektrobusy, které se k „drátům“ připojují jen v některých úsecích své trasy.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Najdete na iDNES.cz