Šéf Ryanairu: Peníze za toalety v letadle? Proč ne

  0:56
Šéf Ryanairu Michael O'Leary je jedním z nejbohatších Irů a vede největší evropské aerolinky. Úspěšně, bez ztrát a potíží s vizí. Levnými letenkami změnil létání po Evropě: z dopravy pro bohaté udělal cestování úplně pro každého. MF DNES poskytl vůbec první rozhovor pro česká média.

Michael O'Leary proslul osobitým vystupováním, jímž mnohé uvádí do rozpaků. | foto: Profimedia.cz

Jsem tu za vámi na dost podivné cestě: za deset letů platím jen pár korun, Ryanair za mě platí poplatky a odletové daně. Proč takové akce děláte?
Protože někdy prostě potřebujete zaplnit letadlo, hlavně ve slabší sezoně a dnech. Prostě potřebujeme lidi podpořit v tom, aby létali, zvláště v době krize. Když jednou letí za cent, pak s námi poletí příště i za vyšší cenu. Navíc si cestující od nás koupí během letu třeba dodatečné služby, odbaví si zavazadlo a tak dále, to vše jsou dodatečné příjmy.

Kolik vás takové akce ročně stojí?
Průměrný náklad na sedačku je kolem dvaceti pěti eur za každý let. Když to spočítám, na vás proděláváme dvě stě padesát eur, takže platíte taxi. (Rozhovor probíhal v taxíku, který si opravdu nechal zaplatit, pozn. red.)

Jste průkopníky dodatečných poplatků za služby na palubě. Od poplatku za zavazadla až po platby za odbavení na letišti. Co ještě na cestující vymyslíte?
To, na čem pracujeme teď, jsou telefonování během letu a palubní zábava, jako třeba filmy nebo hazard. A určitě bychom chtěli získat část z příjmů letišť. Vozíme jim miliony cestujících, kteří pak utrácejí horentní sumy za předražené jídlo a občerstvení.

Mluví se i o zpoplatnění toalet v letadle...
Jo, proč ne? Už jsme to zkoumali, ale Boeing není v tuto chvíli schopen změnit dveře na záchod tak, aby se tam dal automat na mince. Ale mělo by tomu tak být: nikdo se nediví, že musí platit za toaletu na nádraží.

Kdy začnete nabízet telefonování na palubě?
To záleží jen na regulačních úřadech, my jsme připraveni. Snad co nejdříve.

Kolik to bude stát?
Stejně, jako stojí roaming. Budete platit tolik, jako když voláte ze zahraničí.

Neodradí to jiné cestující? Letadlo je jednou z posledních oáz klidu.
Ne. U nás tak moc klidu není, máme hodně reklam. Myslím, že lidi budou posílat hlavně textové zprávy a telefonovat pak budou jen v urgentních případech. A hlavně to je věc, která nám umožní opět zlevnit letenky.

Jakým způsobem se budou dál vyvíjet ceny letenek?
Čekáme, že tuhle zimu zlevní. My jsme zlevnili o pět procent.

Michael O' Leary

– Sedmačtyřicetiletý irský magnát začal svoji kariéru jako daňový poradce. Během práce se seznámil s irským milionářem Tonym Ryanem, který vlastnil ztrátovou aerolinku Ryanair.

– O' Leary Ryanovi radil, aby ji zavřel, Ryan ho však místo toho poslal na stáž do USA, kde O' Leary převzal model nízkonákladových Southwest.

– Od roku 1991 vybudoval O' Leary z Ryanairu největší evropské nízkonákladové aerolinky.

– Je ženatý a má dvě děti. Žije s rodinou na farmě, kde chová
závodní koně.

– Jezdí vozidlem s taxikářskou registrací, protože taxíky mohou v Dublinu jezdit v rychlejším pruhu.

Před dvěma lety jste prohlásil, že do konce desetiletí budou lidé létat zdarma a letenky zaplatí třeba hotely či autopůjčovny. Kdy to přijde?
To už přichází, zvýšili jsme množství letenek zdarma. Tuhle zimu takto nabízíme kolem pětiny letenek zdarma. Množství letenek, které nabízíme zdarma, neustále roste. Když se podívám do budoucnosti, tak určitě budou nižší náklady na letištích, budeme mít větší dodatečné příjmy ze služeb okolo, tímhle směrem se bude náš byznys vyvíjet.

Zavedli jste jako první poplatek za odbavené zavazadlo, jak se to projevilo na počtu lidí, kteří cestují s batohy a kufry?
Než jsme to zavedli, osmdesát procent cestujících tak cestovalo. Teď jsme se dostali už na 45 procent a chceme jít ještě níže, až na čtvrtinu. Takže poplatky za zavazadlo a odbavení ještě porostou.

Proč?
Protože pronájem odbavovacích přepážek je strašně drahý, a čím méně lidí je bude používat, tím jich budeme potřebovat méně. Už se těším, jak jim na těch monopolních letištích vrátím klíče. A taky to zrychlí cestování: nemusíte čekat fronty na zavazadla.

Lidi letící s vámi na dovolenou ale asi nepřesvědčíte, že se jim má vše vejít do příručního zavazadla...
Také nepotřebují tolik zavazadel jako dosud. Čtyřčlenná rodina je schopná si vzít dohromady sto kilogramů na dovolenou, to je šíleně moc. Je to všechno o efektivitě.

Proč si účtujete tolik za platbu kreditní kartou?
Nemusíte platit nic, když budete platit Visou Electron. Ty poplatky chtějí poskytovatelé karet.

A tak to zůstane?
Je to akce, na které jsme s Visou dohodnutí. Ale jistě budeme mít vždy typ karty, kterou půjde platit zdarma. Záleží to hlavně na firmách, jež kreditky poskytují. Visa chtěla udělat reklamu Electronu, tak je zdarma. A lidí, kteří přes ni rezervují, je čím dál více.

Není ten poplatek jen skrytý palivový příplatek?
To rozhodně ne, stačí se podívat ostatně na výši příplatků, které si účtují jiné aerolinie. A které nezlevňují, i když ropa podstatně klesla.

Plánujete do roku 2012 zdvojnásobit počty cestujících. Kde v Evropě chcete hlavně růst?
Po celé Evropě. Určitě i ve střední a východní Evropě. Ale také v severní Africe.

Expanze na Východ ale není tak rychlá: polské linky trápí úbytek cestujících kvůli odlivu Poláků z Irska a Velké Británie, zavíráte spoj do rumunského Aradu...
V Aradu končíme jen proto, že tamější letiště nebylo schopné splnit to, na čem jsme se dohodli. Ale stále létáme jinam do Rumunska a bude to dobrý trh.

Českou republiku jste dlouho opomíjeli s jedinou linkou z Brna a z Prahy. Až letos najednou otevíráte čtyři nové linky. Proč tak dlouho?
Protože pražské letiště je velmi drahé a moc se nemají k tomu, rozvíjet nízkonákladové cestování. Praha je letiště pro aerolinky s vysokými cenami. V Praze bychom měli rádi základnu a vozili tam miliony lidí. Ale pražské letiště nechce mít velkou aerolinku s nízkými cenami.

Takže čekáte na nízkonákladové letiště v Praze?
Přesně tak. Praha by byla skvělá destinace a přilákali bychom mnohem více návštěvníků než třeba drahé letenky ČSA.

Co další letiště kromě Brna?
Jednáme s dalšími, ale žádný obchod není uzavřen. Navíc náš zájem je teď hodně upřen do Itálie, kde chceme převzít hodně linek po Alitalii. Ale v České republice dál porosteme.

Je pro letectví teď horší cena ropy, nebo finanční krize?
Většina aerolinek prodělávala, když ropa stála padesát dolarů. A teď se rády vymlouvají na vysokou cenu ropy, i když v poslední době klesla. Problém letectví v Evropě je, že většina aerolinek je zralá na bankrot. Skončí to tím, že budou tři velké společnosti: Air France/KLM, British Airways a Lufthansa. A ty budou snižovat kapacitu a zvyšovat palivové příplatky a ceny letenek. A pak tu budou ti dobráci, Robinové Hoodové oboru, což jsme my. A my budeme držet nízké ceny.

Neohrozí stávka Boeingu vaši expanzi?
Věřím, že stávka nepotrvá více než 12 týdnů, o to budou opožděné dodávky nových letadel. Ale je zima a to je ideální čas na zpoždění. Potřebujeme nová letadla hlavně na jaře.

Jak ovlivní ekonomická krize váš byznys?
Pro nás je to dobré. Čím dál více lidí se bude koukat po ceně a skončí u nás na rozdíl od drahých aerolinek.

Vsadíte si na pád nějaké aerolinky? Sázková kancelář Paddy Power už vypsala kurzy...
Ne, to nemám zapotřebí. Ale ty jejich kurzy jsou dobré.

Jedním z nejpravděpodobnějších pádů byly podle bookmakerů například SkyEurope, ale pak z nabídky zmizely. Jak vidíte jejich budoucnost?
Ano, jejich bankrot je velmi pravděpodobný. Dochází jim hotovost, nedávno majitelé oznamovali, že si musí půjčit deset milionů eur, to nic neřeší. Takže nebudu překvapen, když zkrachují během následujících měsíců. Ale tenhle byznys je plný překvapení, tak třeba přežijí.

Chcete růst jen koupí nových letadel, nebo i akvizicemi aerolinek?
Jen novými letadly, nemáme zájem o problémové aerolinky.

Váš úspěch je založen z velké části na tom, že EU uvolnila trh. Věříte, že se nebe někdy otevře po celém světě?
Rozhodně ne. Nevidím nikde šanci, že se po Evropě a USA stane někde něco podobného. Hlavně v Asii a na Blízkém východě se zajímají jen o to, jak chránit své dopravce.

Jak daleko jsou plány na dálkový Ryanair?
Bude to sesterská firma, ne součást Ryanairu. Čeká se, až padne více aerolinek a na trhu budou dostupná dálková letadla. Až zajistíme letadla, tak pak bude ještě osmnáct měsíců trvat, než linka začne. Ryanair ale do této firmy nebude investovat, to obstarají někteří akcionáři Ryanairu. Cílem je osm až devět evropských měst, odkud se bude létat do USA. Ale Ryanair zůstane od této firmy oddělený.

Povedete ji?
Ne, myslím, že na to jsou lepší lidé.

Když si člověk přes vás rezervuje letenky, narazí například už i na prodej elektřiny a plynu. Co všechno budete ještě prodávat?
Cokoliv, co nám přinese další dodatečné příjmy. Elektřinu pochopitelně
nevyrábíme, jen ji prodáváme, protože máme velmi navštěvovaný server. A všechny tyhle příjmy nám snižují náklady a díky tomu může být letenka levnější.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

Velikonoční otevírací doba obchodů. Co můžete očekávat letos

Většina obchodů bude otevřená v průběhu Velikonoc, ale zákonné omezení na Velikonoční pondělí stále platí. Čerpací stanice, lékárny a obchody na nádražích zůstanou v provozu. Své prodejny uzavře také...

Nenechte se zaskočit. Jeden z řetězců zavře obchody i na velikonoční neděli

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že ty s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Mezi ně patří Velikonoční pondělí, které letos připadá...

Při lyžovačce ve Švýcarsku zahynul top manažer Lega

Jeden z šéfů společnosti Lego a blízký přítel dánské královské rodiny Michael Halbye zahynul při nehodě na lyžích. Čtyřiašedesátiletý top manažer se smrtelně zranil po pádu na sjezdovce ve švýcarském...

OBRAZEM: Ruší a hyzdí památky. Čtenáři sdílejí své zkušenosti s výdejními boxy

V českých městech stojí tisíce výdejních boxů. Ne vždy se je ale podaří umístit ideálně. Na jednom místě jich je často několik najednou, občas blokují parkovací místa či hyzdí kulturní památky....

23. dubna 2025

Každý mrak nad fotovoltaikou se počítá. Ve hře jsou miliony denně

Premium

Skupina odborníků ČEZ Prodej sleduje numerické předpovědi počasí, data ze satelitů a další vstupy, které vkládá do svých matematických modelů. Vše je propojené s obchodováním elektřiny na...

23. dubna 2025

Pistácií je nedostatek. Jejich zásoby se tenčí kvůli trendu dubajské čokolády

Internetový trend v podobě oblíbené dubajské čokolády, který vznikl na sociální síti TikTok, vyvolal na mezinárodních trzích nedostatek pistácií. Upozornil na to deník The Guardian. Čokoláda plněná...

22. dubna 2025  21:29

Čínské nákladní lodě směřující do USA ruší plavby. Rezervace prudce klesají

Stále více amerických dovozců se v posledních dnech dozvídá, že čínští dopravci ruší cesty nákladních lodí vypravovaných do USA. Námořní dopravci se tímto způsobem snaží vypořádat s poklesem...

22. dubna 2025

Otázky a odpovědi: Může Trump odvolat Powella z čela amerického Fedu?

Střet mezi americkým prezidentem Donaldem Trumpem a předsedou Federálního rezervního systému v USA se během pondělí opět vyostřil. Mezi odborníky rostou obavy, že by se prezident mohl v blízké...

22. dubna 2025

Anastasius či Honorius? Na jméno papeže se dá vsadit, ve hře je i František

České i zahraniční sázkové kanceláře začaly přijímat sázky týkající se volby nového papeže. Kromě kandidátů na tuto pozici se sázející mohou zaměřit také na jméno, které si nový papež zvolí. Největší...

22. dubna 2025  16:01

Škoda Auto šlápla do módy. Spojila se s Botasem a má své vlastní tenisky

Dvě české značky, Škoda Auto a obuvnická firma Botas, navázaly spolupráci, jejímž prvním výsledkem je limitovaná edice tenisek inspirovaná novým designem automobilky a připravovaným elektromobilem...

22. dubna 2025  15:30

Důstojný život vyžaduje přes 45 tisíc. V Praze a Brně skoro 54, tvrdí analýza

Minimální důstojná mzda k pokrytí potřeb dospělého a dítěte v Česku činila loni 45 865 korun hrubého. V Praze a Brně to bylo dokonce 53 953 korun. Spočítala to expertní Platforma pro Minimální...

22. dubna 2025  12:41

Novela mysliveckého zákona už neprojde. Je to škoda, říkají soukromí zemědělci

Novela mysliveckého zákona, která nyní stojí v prvním sněmovním čtení, se už nestihne v současném složení Poslanecké sněmovny projednat. V úterý to na tiskové konferenci řekli zástupci Asociace...

22. dubna 2025  12:06

Bílý dům zkoumá možnosti, jak odvolat šéfa Fedu. Zlato reaguje růstem

Cena zlata se dostala na rekordních 3 500 amerických dolarů za troyskou unci (31,1 gramu zlata). V přepočtu na koruny tak jedna unce vyjde na 75 960 korun. Cena drahého kovu vzrostla poté, co...

22. dubna 2025  11:28

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Starbucks otevírá kavárnu, která vznikla 3D tiskem, zákazníci si v ní neposedí

První kavárna Starbucks vyrobená z betonu vytištěného na 3D tiskárně se otevře v texaském městě Brownsville. Výstavba nové provozovny kavárenského řetězce začala v prosinci, provoz zahájí 28. dubna....

22. dubna 2025  11:03

Švýcarský farmaceutický gigant investuje v USA. Vytvoří nová pracovní místa

Švýcarská farmaceutická společnost Roche investuje v příštích pěti letech ve Spojených státech 50 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Je to jedna z největších investic od firem, které se snaží...

22. dubna 2025  8:54