Šéf Ryanairu má v oboru pověst arogantního a neurvalého manažera.

Šéf Ryanairu má v oboru pověst arogantního a neurvalého manažera. | foto: Profimedia.cz

Šéf Ryanairu slibuje letenky včetně orálního sexu

  • 90
Šéf největší nízkonákladové letecké společnosti v Evropě Ryanair Michael O’Leary ví, jak šetřit i na reklamě. Aniž by se o to příliš snažil, obletělo video z jeho tiskové konference celý svět a stalo se jedním z nejsledovanějších na serveru YouTube.com.

Stačila k tomu odpověď na zdánlivě neškodný dotaz novináře při tiskové konferenci v německém Düsseldorfu na plánované dálkové lety přes Atlantik.

"V ekonomické třídě budeme začínat na deseti eurech a v byznys třídě budou postele a orální sex. A bude v ní vše zdarma," řekl jen tak O’Leary, zatímco konsternovaná šéfka německého zastoupení překládající odpovědi do němčiny lapala po dechu.

"Určitě je pro to i nějaké slovo v němčině," popichoval ji dál majitel aerolinek, proslulý řadou svých kontroverzních výroků. Po chvilce mlčení, kdy nedostal odpověď, jen dodal, že "v Německu musí být strašný sexuální život".

Samozřejmě, že se jedná pouze o nadsázku, O’Leary však později uvedl, že to skutečně je pracovní název pro servis, který na transatlantických linkách chystají. Konkrétnější nebyl.

Výroky šéfa Ryanairu nicméně vyvolaly velké diskuse, kam až je ochoten zajít ve svých výrocích a zda taková slova prospívají firmě, s jejímiž akciemi se obchoduje na burze.

"Je otázkou, zda se snaží neotřelým způsobem zaujmout nové cílové skupiny, které na vulgarity slyší. Anebo je spíš sám zastydlý puberťák, který využil setkání s novináři k lacinému zviditelnění sebe i své firmy?" ptá se například Vladimír Bystrov z agentury Bison & Rose.

Podle kreativního ředitele společnosti Konektor Martina Charváta se Ryanair snaží vytvořit postavení rebela bořícího zaběhnuté systémy v letecké dopravě.

"Díky tomu získal jejich projekt transatlantických letů nebývale vysokou pozornost tisku a ví o něm kdekdo. Je to typická komunikace pomocí provokace, kterou si může dovolit právě jen taková značka, která boří, mění a provokuje už samotným svým byznysovým modelem," říká Charvát.

V Česku si podle něj provokaci vyzkoušel například Vodafone s kampaní s parohy. Podle Bystrova lidé čekají od letecké společnosti spíše důvěryhodnost. "S oplzlým ředitelem si mohu poklábosit u sedmého piva, do letounu jeho společnosti bych se však zdráhal nastoupit. Neovládá-li své vlastní chování, těžko může zvládat řídit chování jiných," dodal Bystrov.

Ryanair šéfův výstup dál přiživil. "Jazykové oddělení Ryanairu poskytne zdarma zpáteční letenku tomu, kdo první přeloží slovo orální sex do němčiny," dodala firma ve své tiskové zprávě.

O’Leary patří mezi největší excentriky nejen v letectví, ale v celém byznysu. Být jiný si může dovolit: pod jeho vedením vznikl prakticky z nuly největší nízkonákladový dopravce v Evropě, navíc i přes problém s cenami ropy stále silně ziskový.

Šéf Ryanairu má v oboru pověst arogantního a neurvalého manažera a rovněž reklamy firmy měly často problémy s etickým kodexem. Platit museli například odškodné manželce francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho za to, že bez dovolení použili její fotku.