Nádraží ztichnou, rozhlas už nebude hlásit detaily o vlaku

  10:37aktualizováno  10:37
Často nepřetržitý proud informací linoucích se z nádražního rozhlasu na největších stanicích se stane minulostí. Správce kolejí poprvé stanovil jasná pravidla pro nádražní rozhlas, podle kterých bude hlášení na železničních stanicích fungovat od 9. prosince.
SŽDC má na nádražích informační systém od tří různých dodavatelů, podle nich se liší i hlas, který namlouvá jednotlivá hlášení.

SŽDC má na nádražích informační systém od tří různých dodavatelů, podle nich se liší i hlas, který namlouvá jednotlivá hlášení. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Naší snahou je přitáhnout cestující více k informačním tabulím a omezit neustálý proud informací z nádražního rozhlasu," vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.

Správce české železnice například od prosince zkrátí a zjednoduší hlášení o vlacích, omezí se hlavně na čas odjezdu. Informace o řazení, tedy třeba kde je vůz první třídy nebo jídelní vůz, bude už jen na informačních tabulích. "Zejména ve špičce je informací v rozhlase tolik, že je lidé stejně nestačí vnímat a čekají raději u informační tabule," vysvětlil Tesař. Podle něj s takovou iniciativou přišli sami dopravci, protože některá hlášení jsou tak dlouhá, že je lidé už ani neposlouchají.

Hlášení mohou být ještě kratší, říká zástupce cestujících

Podle Miroslava Vyky, šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě, je však změna pro cestující víceméně nepodstatná a zjednodušení by mohlo být větší. "Změna nezruší v hlášení takové informace, které pro obyčejného cestujícího nejsou podstatné. Cílem by mělo být hlášení vlaků co nejvíce zjednodušit, ale při zachování všech důležitých informací," dodal Vyka.

Jako příklad uvádí například větu 'Vlak zastavuje ve všech stanicích a zastávkách'. "Nikde jinde nerozlišují zastávky a stanice, mají pro ně jednotný název," dodal. Podle něj je například i zbytečné hlásit ještě číslo koleje na nástupišti nebo číslo vlaků.

Inspirací je pro SŽDC například letiště, kde je většina informací pro cestující na tabulích a hlášení se používá spíše mimořádně. SŽDC vytvořila téměř třicetistránkovou směrnici o tom, jak mají být cestující informováni o železničním provozu. Podle směrnice se budou uvádět jména měst v zahraničí pouze v originále, nikoliv v české verzi. "Už to ve většině případů platí, že se názvy měst nepřekládají. Je to kvůli srozumitelnosti pro zahraniční cestující," dodal Tesař.

SŽDC má na nádražích informační systém od tří různých dodavatelů, podle nich se liší i hlas, který namlouvá jednotlivá hlášení. Do budoucna plánuje SŽDC sjednotit všechna hlášení tak, že se na každém nádraží bude z reproduktorů ozývat stejný hlas.

Budou vám chybět dlouhá hlášení z nádražního rozhlasu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. prosince 2012. Anketa je uzavřena.

Ano 4173
Ne 3426
Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Najdete na iDNES.cz