Za delší hlášení na nádraží musí dopravci platit, ČD dají 9 milionů

  9:10aktualizováno  9:10
Konec hlášení detailních informací o vlacích na českých nádražích bude nakonec méně razantní, než Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předpokládala. Za některé informace však budou muset dopravci správě železnic platit.
Správa železnic se rozhodla zpoplatnit nadstandardní hlášení v nádražních rozhlasech. Ilustrační snímek

Správa železnic se rozhodla zpoplatnit nadstandardní hlášení v nádražních rozhlasech. Ilustrační snímek | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

České dráhy zaplatí od nového jízdního řádu 9 milionů korun SŽDC za to, že bude na nádražích automat dál hlásit některé detailní informace o jejich vlacích. Dosud je SŽDC hlásila zdarma, podle nové směrnice však bude nádražní rozhlas částečně zpoplatněn.

Soukromí dopravci si rozšířené hlášení neobjednali. Nádražní rozhlasy tak částečně ztichnou. (čtěte Rozhlas už nebude hlásit detaily o vlaku)

I u Českých drah bude hlášení kratší než dosud. Zmizí například informace o tom, že je ve vlaku možnost úschovy zavazadel během přepravy. "Určité zjednodušení a zkrácení tam je. Objednáme si delší hlášení zahrnující základní informace o řazení, například pozici vozů 1. třídy a vozu pro přepravu cestujících na invalidním vozíku nebo obecně servisního vozu," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zmizí také hlášení v němčině.

RegioJet zpoplatnění kritizuje

Nová směrnice SŽDC počítá se zpoplatněním takových informací, dráhy mají zaplatit kolem devíti milionů korun. Vysoké poplatky jsou důvodem, proč například RegioJet odmítl taková hlášení.

Podle mluvčího Aleše Ondrůje požadovala SŽDC za hlášení informace o tom, že je vlak povinně místenkový, půl milionu korun ročně. "Tato cena je pro nás zcela nepřijatelná a neodůvodněná. Jedná se o informační - nikoli komerční hlášení, které navíc je správce infrastruktury podle směrnic EU povinen poskytovat," řekl Ondrůj. Podle něj není jasné, co je na přehrávání hlášení tak drahého.

Rozšířené hlášení neplánuje ani Leo Express. U něj budou ale slyšet cestující nejspíše nejbizarnější název vlaku: firma si všechny své spoje nazvala Švýcarská kvalita. Naráží tím na to, že jezdí s vlaky od švýcarského výrobce Stadler. Ve skutečnosti ale nejde o zcela švýcarské jednotky: částečně se vyrábí v polském závodě firmy.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Najdete na iDNES.cz