Škoda pojmenovala nejrychlejší lokomotivu po běžci Emilu Zátopkovi

  10:06aktualizováno  10:06
Škoda Transportation po více než sedmi letech vývoje a schvalování pokřtila svoji novou lokomotivu 109E. Stroj, který provázejí i soudní spory o stamiliony korun, má Škodě pomoci k další expanzi na zahraniční trhy. Ponese jméno Emil Zátopek po legendárním českém běžci.

Lokomotivu pokřtila na pražském hlavním nádraží Dana Zátopková. "Je pro nás obrovská čest, že můžeme pojmenovat naši novou lokomotivu právě po legendě nejen českého, ale i světového sportu. Emil Zátopek byl často ve světě přezdíván česká lokomotiva a my pevně věříme, že naše lokomotiva bude šířit mezinárodní povědomí o České republice podobně jako kdysi on," řekl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Pro Škodu je pojmenování lokomotivy po Zátopkovi symbolické nejen kvůli jeho rychlosti. Pro firmu křtem končí dlouhý maraton vývoje a schvalování, a právě na dlouhé tratě se Zátopek specializoval.

Lokomotivu prověřil i oheň

přečtěte si o náročných testech

České dráhy si lokomotivu objednaly už v roce 2004, dráhy ji ale oficiálně přebírají až nyní. Důvodem byla změna norem, kvůli které museli škodováčtí vývojáři lokomotivu předělat. Několik let zabralo i schvalování, požadavkem drah bylo schválení od německého úřadu EBA.

Mezi různými přezdívkami tuzemských lokomotiv je pojmenování po osobách spíše výjimkou, dosavadní elektrické lokomotivy z produkce Škody mají přezdívky jako banán nebo peršing. I když je lokomotiva 109E na kolejích v provozu už několik let, dosud se žádné jméno neuchytilo, jen někdy se označovala jako Messerschmitt.

Škoda dlouho počítala s tím, že získá certifikát TSI High Speed RST jako první na světě, nakonec ji předběhl Siemens s lokomotivou Vectron. "Emil Zátopek je tak jedním z prvních strojů splňujících nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu. Zároveň je lokomotiva schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy," dodal Bernard.

Škoda si slibuje expanzi na západní trhy

Lokomotiva dosud jezdí v Česku, ze stejného stroje odvozený typ na maximální rychlost 160 kilometrů v hodině jezdí už na Slovensku. V Česku nese označení 380. Škoda nově minulý týden pronikla s lokomotivami i do Německa, dceřiné firmě Deutsche Bahn jich dodá šest společně s dvoupatrovými vozy. Škoda se netají tím, že by s lokomotivou chtěla proniknout více na západoevropské trhy (více zde).

Fotogalerie

"V jednání jsou ale i další dodávky na zhruba třicet lokomotiv pro další zahraniční zákazníky," podotkl Bernard. Škoda do vývoje dala dosud více než miliardu korun.

Lokomotivu během testování provází i několik soudních sporů. Stroj například zabavili na několik týdnů při testování v Rakousku na popud společnosti Bombardier, s kterou původně Škoda měla lokomotivu vyvíjet. České dráhy jakožto největší zákazník se se Škodou soudí o penále za pozdní dodání, Škoda naopak žaluje ČD za pozdní platby. Spor skončil u rozhodčího soudu, který dosud nerozhodl. Podle kupní smlouvy měla Škoda první stroj dodat v prosinci roku 2008.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Legendární „kredenc“ slaví jubileum, železnice brázdí už 70 let

Motorový vůz M 262.0, přezdívaný kraksna, kredenc či ponorka.

Motorové vozy řady M 262.0, respektive řady 830, letos slaví jubileum. Po českých železnicích jezdí již 70 let. Stát si...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Najdete na iDNES.cz