Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Leo Express zažaloval ČD za predátorské ceny na trati do Ostravy

  21:27aktualizováno  21:46
Soukromý železniční dopravce Leo Express zažaloval České dráhy za údajně podnákladové ceny na trase Praha - Ostrava. Dráhy se tak podle Leo Expressu snaží vytlačit konkurenci z trhu. Firma žádá náhradu ušlého zisku ve výši 418 milionů korun.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Server iDNES.cz o chystané žalobě informoval už v květnu. Tehdy se vedení Leo Expressu dožadovalo 380 milionů korun, s Českými drahami se však ještě chtělo zkusit dohodnout (více čtěte zde). Nyní Leo Express žalobu skutečně podal.

Ředitel Leo Expressu Leoš Novotný tvrdí, že České dráhy (ČD) financují svoji ztrátu na trase do Ostravy z jiných dotovaných tratí. Podle nezávislého znaleckého posudku, který si Leo Express nechal zpracovat, by České dráhy měly v průměru za jízdenku na trase Praha - Ostrava u rychlíků účtovat minimálně 380 korun a u Pendolina dokonce 1190 korun, aby tak pokryly alespoň eliminovatelné náklady.

České dráhy ale tvrdí, že se žádného protizákonného jednání nedopustily. "Jediný, kdo srazil ceny až na 100 korun, byl Leo Express. Toho se České dráhy neúčastnily," reagoval pro mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Pokud si nyní chce cestující objednat lístek z Prahy do Ostravy, bude ho bez slev a zvýhodnění podle webu ČD stát 295 až 329 korun. Nepoměr je podle Novotného patrný i z cen účtovaných na ostatních dotovaných trasách, kde ČD doposud nemají žádnou konkurenci. "Z Prahy do Nymburka přijde cestující jeden kilometr na korunu padesát, zatímco do Ostravy na šedesát haléřů," uvedl.

Leo Express jezdí do Ostravy za 99 korun

"Současné protiprávní jednání ČD považujeme za chybu minulého managementu Českých drah, který současný management vystavil velmi riskantní pozici z pohledu odpovědnosti statutárních zástupců," dodal Novotný. O chystané žalobě prý dopředu řekl generálnímu řediteli ČD Danielu Kuruczovi a ministrovi dopravy Antonínu Prachařovi.

Chováním ČD na frekventované trati se už více než dva roky zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Firmu podezřívá z toho, že má ceny ničící konkurenci, takzvané predátorské ceny. Úřad už má na stole několik posudků od jednotlivých účastníků sporu, tedy od Českých drah, RegioJetu i Leo Expressu. Jejich závěry jsou ale protichůdné.

Leo Express podal žalobu den před tím, než na ministerstvu dopravy proběhne jednání se soukromými dopravci o dalším průběhu liberalizace. Stejnou žalobu chystá i RegioJet, který ale bude požadovat mnohem více. Jezdí na trase totiž delší dobu a s více spoji.

Žaloba přichází jen krátce poté, co Leo Express zlevnil jízdenky mezi Prahou a Ostravou na rekordně nízkou úroveň. Chvíli jezdil i za 79 korun, teď nabízí dlouhodobě část lístků za 99 korun.

Jančura: Musí si vybrat mezi dvěma trestnými činy

Firma Radima Jančury se k žalobě na náhradu škody po Českých drahách připojí v srpnu. Nyní dokončuje posudky, které k žalobě připojí, řekl Jančura. "Naše pozice je silná v tom, že do vstupu RegioJetu byly expresy Českých drah dotovány, a jsou tedy k dispozici výkazy s náklady, které státní dopravce odevzdával ministerstvu dopravy," uvedl Jančura.

Na základě těchto čísel se dají náklady Českých drah i v následných letech snadno dopočítat. "Pokud chtějí (ČD) tvrdit, že to, co vykazovaly vůči státu dříve, bylo špatně, tak jde o dotační podvod. Budou si tedy muset rozmyslet, která forma trestného činu je pro ně lepší, zda dotační podvod, nebo obyčejné zneužití dominantního postavení," dodal Jančura.

Podle specialistky na soutěžní právo Jitky Linhartové ale nebude dokazování případného zneužití dominantního postavení jednoduchá záležitost a může se táhnout řadu měsíců. Dráhy se podle ní mohou například pokusit zpochybnit své dominantní postavení na trase. Při vymezování trhu tak mohou poukazovat na to, že mezi Prahou a Ostravou je možné cestovat autobusy, letecky, nebo automobily. To je mimochodem i argument, který použil právě Jančura při obhajobě Student Agency při podobném sporu o zneužití dominantního postavení v autobusové dopravě na lince mezi Prahou a Brnem.

Nyní ale uznává, že osobní vozidla není možné jako konkurenční dopravní prostředek považovat. Auta sice hromadné dopravě ubírají cestující, neúčastní se ale konkurenční soutěže o zákazníky, uvedl Jančura. Podobně i ostatní typy dopravy není možné považovat za adekvátní konkurenci. Letecké spojení je výrazně dražší a cílí na jiný typ zákazníků. Autobusová doprava má výrazně minoritní postavení, spojů je jen minimum a délka jízdy je příliš dlouhá na to, aby mohl být autobus náhradou pro celou délku trasy.

Autoři: ,

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Blackout? Máme na to podpůrné služby, vysvětluje šéf přenosové soustavy

29. dubna 2024

Premium „Blackout se sice nedá úplně vyloučit, ale pravděpodobnost, že k němu může dojít, je velice nízká,“...

Není práce, chybějí turisté. Na válku ekonomicky doplácí Izrael i Palestinci

29. dubna 2024

Důsledky více než šestiměsíční války na izraelskou a palestinskou ekonomiku jsou nedozírné. V Gaze...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...