Už i Leo Express proniká na Slovensko. Chce vozit pasažéry do Košic

  10:55aktualizováno  11:33
Soukromý železniční dopravce Leo Express následuje konkurenční RegioJet. Stejně jako on, chce expandovat na Slovensko. Zájem má o trasu do Košic, kam hodlá od prosince vozit cestující z Prahy. O přidělení kapacity požádal společně s Železniční společností Slovensko.

Leo Express. Ilustrační snímek. | foto:  Petr Topič, MAFRA

"O trasu jsme zažádali společně se slovenskými partnery, respektujeme tak zvyklosti a konvence v evropské mezinárodní železniční dopravě," říká majitel a generální ředitel společnosti Leoš Novotný s tím, že pokud půjde vše hladce, mohly by černo-zlaté vozy spojit českou metropoli s východoslovenským městem od 14. prosince.

Leo Express nyní zvažuje, jaký obchodní model pro vstup na tuto trasu zvolí. Ve hře jsou zatím různé scénáře vstupu, od komerční spolupráce obou dopravců až po podnikání na vlastní komerční riziko Leo Expressu.

"Respektujeme procesy, které musí ZSSK jako státní firma splnit, aby mohla navázat spolupráci s jakoukoli soukromou společností. Proto potvrzujeme, že probíhají jednání o možné spolupráci a jejich výhodách pro slovenskou stranu, a dále nebudeme podrobnosti probíhajícího jednání komentovat," přiblížil Novotný současný stav jednání a dodal, že v případě neúspěchu jednání je připraven vstoupit na trasu na vlastní komerční riziko.

Dopravci soutěží o milion cestujících

Trasa Praha – Košice je logickým krokem v expanzi Leo Expressu, protože jde o prodloužení trasy Praha – Ostrava, na které dopravce v současnosti své vlaky provozuje. Novotný věří, že vstup Leo Expressu na slovenský trh bude atraktivní jak pro jeho společnost, tak pro cestující. "Dle našich průzkumů se na trase pohybuje více než půl milionu cestujících ročně a přitom nabídka vlakového spojení, jeho rychlost a především úroveň služeb je velmi slabá. V tomto se mají slovenští cestující určitě na co těšit," slibuje Novotný.

Novotného vlaky by měly vozit cestující mezi Prahou a Košicemi podle současných plánů dvakrát denně oběma směry. "Konkrétní časy jsou předmětem jednání se správci infrastruktury v Česku i na Slovensku, dopravce má zájem vypravit vlaky z obou měst v ranních a odpoledních hodinách," dodal majitel nejmladšího českého železničního dopravce.

Konkurence na slovenské dráze zesílí v prosinci

Další expanzi na Slovensko oznámil v pondělí  také RegioJet podnikatele Radima Jančury. Také tento dopravce požádal o další přidělení železniční trasy na slovenských kolejích. Pasažéry chce vozit mezi Bratislavou a Košicemi. Stejně jako Leo Express plánuje spustit provoz v prosinci (více zde).

Leo Express vstoupil na trh na sklonku roku 2012. Firma skončí za loňský rok ve ztrátě. Podle Novotného se ale už ve druhém pololetí firma bez započítání nákladů na odpisy a úroky (EBITDA) dostala do plusu zhruba devět milionů korun. Ve ztrátě je i RegioJet, České dráhy výsledky za tuto trasu nezveřejňují.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Najdete na iDNES.cz