"O trasu jsme zažádali společně se slovenskými partnery, respektujeme tak zvyklosti a konvence v evropské mezinárodní železniční dopravě," říká majitel a generální ředitel společnosti Leoš Novotný s tím, že pokud půjde vše hladce, mohly by černo-zlaté vozy spojit českou metropoli s východoslovenským městem od 14. prosince.
Leo Express nyní zvažuje, jaký obchodní model pro vstup na tuto trasu zvolí. Ve hře jsou zatím různé scénáře vstupu, od komerční spolupráce obou dopravců až po podnikání na vlastní komerční riziko Leo Expressu.
"Respektujeme procesy, které musí ZSSK jako státní firma splnit, aby mohla navázat spolupráci s jakoukoli soukromou společností. Proto potvrzujeme, že probíhají jednání o možné spolupráci a jejich výhodách pro slovenskou stranu, a dále nebudeme podrobnosti probíhajícího jednání komentovat," přiblížil Novotný současný stav jednání a dodal, že v případě neúspěchu jednání je připraven vstoupit na trasu na vlastní komerční riziko.
Dopravci soutěží o milion cestujících
Trasa Praha – Košice je logickým krokem v expanzi Leo Expressu, protože jde o prodloužení trasy Praha – Ostrava, na které dopravce v současnosti své vlaky provozuje. Novotný věří, že vstup Leo Expressu na slovenský trh bude atraktivní jak pro jeho společnost, tak pro cestující. "Dle našich průzkumů se na trase pohybuje více než půl milionu cestujících ročně a přitom nabídka vlakového spojení, jeho rychlost a především úroveň služeb je velmi slabá. V tomto se mají slovenští cestující určitě na co těšit," slibuje Novotný.
Novotného vlaky by měly vozit cestující mezi Prahou a Košicemi podle současných plánů dvakrát denně oběma směry. "Konkrétní časy jsou předmětem jednání se správci infrastruktury v Česku i na Slovensku, dopravce má zájem vypravit vlaky z obou měst v ranních a odpoledních hodinách," dodal majitel nejmladšího českého železničního dopravce.
Konkurence na slovenské dráze zesílí v prosinci
Další expanzi na Slovensko oznámil v pondělí také RegioJet podnikatele Radima Jančury. Také tento dopravce požádal o další přidělení železniční trasy na slovenských kolejích. Pasažéry chce vozit mezi Bratislavou a Košicemi. Stejně jako Leo Express plánuje spustit provoz v prosinci (více zde).
Leo Express vstoupil na trh na sklonku roku 2012. Firma skončí za loňský rok ve ztrátě. Podle Novotného se ale už ve druhém pololetí firma bez započítání nákladů na odpisy a úroky (EBITDA) dostala do plusu zhruba devět milionů korun. Ve ztrátě je i RegioJet, České dráhy výsledky za tuto trasu nezveřejňují.