Leo Express žaluje Dráhy o 380 milionů. Tvrdí, že jezdily příliš levně

  9:18aktualizováno  9:18
Soukromý železniční dopravce Leo Express podává žalobu na státní České dráhy o 380 milionů korun kvůli cenové válce mezi Prahou a Ostravou. Leo Express loni prodělal na této trase 159 milionů korun. Škoda mu údajně vznikla tím, že dráhy nasadily podnákladové ceny.

Leo Express loni prodělal 159 milionů, ale majitel dopravní firmy Novotný o firmě hovoří v superlativech. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Leo Express však ještě chce státnímu dopravci nabídnout smírné řešení.

Leo Express vychází z posudku, který mu zpracovala firma B.S.O. Podle majitele dopravní firmy Leoše Novotného jde o peníze, o které přišli na tržbách za loňský rok. Stejný posudek má i Evropská komise, kam se Leo Express obrátil.

"Kdyby jezdily ČD alespoň za náklady, tak máme o 380 milionů vyšší tržby," řekl Novotný. Současně však uvedl, že nevylučuje možné smírné řešení s drahami, konkrétní být nechtěl.

Vysoudit 380 milionů korun by pro Leo Express znamenalo zásadní obrat v hospodaření – firma loni podle výroční zprávy utržila 193 milionů korun a prodělala v přepočtu 200 korun na každé prodané jízdence.

I tak ve výroční zprávě srší optimismem. "Suverénně jsme se usadili na trhu během prvního roku existence, a to v konkurenci zavedených hráčů s historií několika desítek až sta let, s čímž se může pochlubit jen málokterá společnost," napsal do výroční zprávy Novotný, který od příštího roku plánuje přesunout část vlaků na Slovensko.

Přišla konkurence a jízdenky zlevnily o polovinu

Novotný tento týden jednal i s ministrem dopravy Antonínem Prachařem (ANO). "Řekl jsem mu, ať se s tím obrátí na soud. Pokud by dráhy spor prohrály, pak by měly škodu vymáhat na bývalém managementu," řekl Prachař.

Dráhy dlouhodobě tvrdí, že si jakéhokoliv porušení zákona na této trase nejsou vědomy. Po nástupu konkurence ceny běžných jízdenek klesly mezi Prahou a Ostravou až o polovinu. "České dráhy jednaly a jednají v souladu s právním řádem a jsou připraveny to doložit," řekl mluvčí drah Radek Joklík. Spor už několik let řeší i antimonopolní úřad, kam se nejprve obrátil RegioJet.

Firma Radima Jančury žalobu chystá také, mluví o ní několik měsíců. Podle Jančury by měla být podána zhruba během měsíce. "Zákon jasně říká, že dominantní hráč nesmí být podnákladový, protože pak blokuje vstup ostatním soutěžitelům. Dráhy však pod náklady šly," řekl Jančura.

Do Leo může vstoupit nový investor

Leo Express také hovoří o možném vstupu nového investora do firmy. Zatím s ním majitel vyjednává, píší Hospodářské noviny. Investor by měl za 16 procent firmy zaplatit přes 400 milionů korun, zájem má prý až o třetinový podíl. Další akcie by ho ale vyšly dráž. Jednání totiž probíhají i s dalšími investory. Identitu nového investora Novotný zatím tají, peníze by měl vložit ještě letos.

Svůj podíl chce navýšit i současný minoritní akcionář Jakub Havrlant, a to z 1,5 procenta na nejméně trojnásobek. Trní hodnota firmy by podle přislíbených investic dosáhla tří miliard korun, účetní hodnota firmy je přitom záporná.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Nové mýto vynese 12 miliard ročně, říká Kremlík. Exprovozovatel dál protestuje

Ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík (vpravo) a generální ředitel...

Stát chce v rámci nového mýtného systému vybrat okolo 12 miliard korun ročně, z toho 1,5 miliardy na nově zpoplatněných...

Dopravce platí miliony za smrt Brita, který se vykláněl z vlaku. Málo ho varoval

ilustrační snímek

Britský dopravce Govia Thameslink Railway musí zaplatit pokutu milion liber (přes 28 milionů korun) za tragickou smrt...

British Airways ruší lety do Káhiry. Dokud si nebudou jisti bezpečností

Ilustrační snímek

Britské aerolinky British Airways ruší počínaje sobotou na sedm dní všechny své lety do egyptské Káhiry. Letecká...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz