Vyplývá to z podkladů, které dopravce odeslal na ministerstvo dopravy a MF DNES je má k dispozici. "Výsledky za celý rok zatím neznám, odhadoval bych, že oficiálně budou v polovině února," uvedl k číslům mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dosud nejméně lidí jelo vlaky Českých drah v roce 2003 - 172 milionů.
Kolik lidí přepravily České dráhy | |
2000 | 182,6 |
2001 | 188,3 |
2002 | 175,0 |
2003 | 172,0 |
2004 | 178,8 |
2005 | 178,2 |
2006 | 180,9 |
2007 | 181,9 |
2008 | 175,2 |
2009 | 162,9 |
pozn. počty cestujících jsou uvedeny v milionech |
Dráhy už v pololetí přiznávaly, že jim ubylo osm procent cestujících. Data, která zveřejňuje ministerstvo dopravy, pak za tři kvartály ukazují podobně výrazný pokles - jedná se však o celkové počty cestujících na železnici, tedy včetně těch přepravených jinými dopravci, než jsou České dráhy.
Tržby klesnou méně, lidé jezdili delší trasy
S těmi však cestuje více než 98 procent lidí, kteří jedou v Česku vlakem.
Navzdory razantnímu úbytku cestujících však nemusí dráhy utržit z jízdného o tolik méně. Ze statistik totiž vyplývá, že se o tři procenta zvýšila průměrná vzdálenost, kterou cestující vlakem ujedou a činí necelých 40 kilometrů.
Tržbám za rok 2009, které zatím nejsou známy, pomohlo i 65procentní zdražení poplatku za vydání In-karty a všech jízdenek o dvě koruny, k němuž došlo v prosinci 2008.
Mnohem zajímavější než samotné tržby z jízdného jsou však pro dráhy úhrady za provozování ztrátových vlaků od krajů a od ministerstva dopravy. Za loňský rok by měl dopravce dostat přes 12 miliard korun. V přepočtu na jednoho přepraveného cestujícího to činí 74 korun.