České dráhy loni přepravily nejméně cestujících v historii

Víme první   17:42aktualizováno  17:42
Vlaky Českých drah loni zažily odliv cestujících. Oproti roku 2008 jich ubylo 12 milionů a celkem tak služeb státem vlastněného dopravce využilo necelých 163 milionů lidí. To je o sedm procent méně než v roce 2008 a nejméně za dobu fungování Českých drah.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Vyplývá to z podkladů, které dopravce odeslal na ministerstvo dopravy a MF DNES je má k dispozici. "Výsledky za celý rok zatím neznám, odhadoval bych, že oficiálně budou v polovině února," uvedl k číslům mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dosud nejméně lidí jelo vlaky Českých drah v roce 2003 - 172 milionů.

Kolik lidí přepravily České dráhy
 2000  182,6
 2001  188,3
 2002  175,0
 2003  172,0
 2004  178,8
 2005  178,2
 2006  180,9
 2007  181,9
 2008  175,2
 2009  162,9
 pozn. počty cestujících jsou uvedeny v milionech

Dráhy už v pololetí přiznávaly, že jim ubylo osm procent cestujících. Data, která zveřejňuje ministerstvo dopravy, pak za tři kvartály ukazují podobně výrazný pokles - jedná se však o celkové počty cestujících na železnici, tedy včetně těch přepravených jinými dopravci, než jsou České dráhy.

Tržby klesnou méně, lidé jezdili delší trasy

S těmi však cestuje více než 98 procent lidí, kteří jedou v Česku vlakem.
Navzdory razantnímu úbytku cestujících však nemusí dráhy utržit z jízdného o tolik méně. Ze statistik totiž vyplývá, že se o tři procenta zvýšila průměrná vzdálenost, kterou cestující vlakem ujedou a činí necelých 40 kilometrů.

Tržbám za rok 2009, které zatím nejsou známy, pomohlo i 65procentní zdražení poplatku za vydání In-karty a všech jízdenek o dvě koruny, k němuž došlo v prosinci 2008.

Mnohem zajímavější než samotné tržby z jízdného jsou však pro dráhy úhrady za provozování ztrátových vlaků od krajů a od ministerstva dopravy. Za loňský rok by měl dopravce dostat přes 12 miliard korun. V přepočtu na jednoho přepraveného cestujícího to činí 74 korun.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Najdete na iDNES.cz