Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Volební kampaně vymýšlejí jen domácí firmy, světové se české politice vyhýbají

  3:26
Přerušené volební klání může být problém především pro české kreativní agentury. V tuzemsku se totiž na volebních kampaních podílejí výhradně místní reklamní společnosti. Pro mezinárodní firmy je spojení se současnou politikou špatnou reklamou.
Za předvolební kampaň už strany zaplatily miliony.

Za předvolební kampaň už strany zaplatily miliony. | foto: Radek Chmel, MF DNES

Centrální kampaň ODS vychází z dílny menší české agentury Klan, která není na poli politického marketingu žádným nováčkem. V minulosti pracovala třeba pro ODA či Čtyřkoalici. Majitel Klanu Jan Šafrata míní, že zatím je předčasné mluvit o ztrátách za přerušenou kampaň.

Podle vedení občanských demokratů už nyní šly na kampaň desítky milionů korun, které jim už nikdo nevrátí. ČSSD hovořila dokonce o utracených 100 milionech.

Nová hesla na jaro

I nováček TOP 09, který podle svých slov má na svou propagaci 30 milionů, se do volebního boje vytasil s tuzemským kreativním studiem. Vymýšlení celé kampaně zadal poměrně mladé společnosti Konektor.

Menšímu studiu, které si na většinu prací najímá externí pracovníky, však přerušení kampaně přidělalo starosti. "Část naší odměny je odvislá od volebního výsledku, takže ta bude vyplacena až po volbách. Také budeme muset nejspíše přijít s novým konceptem, protože současná kampaň byla koncipovaná jako představovací. Za půl roku to ale už možná bude zbytečné," říká Martin Charvát z agentury Konektor.

I pro KDU-ČSL nyní pracuje tuzemská firma. Zatímco do roku 2006 jejich komunikační strategii vymýšlela světová reklamní agentura Ogilvy & Mather, která přišla s myšlenkou "klidné síly", nyní lidovci vsadili na malou českou agenturu Semma a slogan "Dobrý den je, když..."

"Chtěli jsme se odlišit, nejít konfrontační cestou. Navíc náklady u malé agentury jsou výrazně nižší a mohli jsme tak maximálně využít omezený rozpočet na kampaň," říká volební manažer KDU-ČSL Pavel Svoboda.

Největším tajnůstkářem je ČSSD. Své tvůrce kampaně nechce říct. "Jména partnerů, kteří se podílí na kampani, nezveřejňujeme, a to z důvodu, že v českém prostředí spojení s ČSSD znamená problémy," říká volební manažer strany Jaroslav Tvrdík. Ve známost tak vešla jen spolupráce s mediální agenturou Jaromíra Soukupa Médea.

Předvolební kampaň stála miliony

Zatímco ve světě je běžné, že na nejdůležitějších politických akcích pracují vyhlášené nadnárodní týmy kreativních a marketingových odborníků, například Saatchi & Saatchi v Británii či EURO RSCG ve Francii, a je to pro ně velice prestižní práce, v Česku je tomu naopak.

"Ve světě jsou politici profesionálové, své agentuře věří. U nás si ale politici myslí, že vše umějí nejlépe, proto agentura nemá volnost a pak z toho vylezou nekompaktní často špatné kampaně," říká Jiří Mikeš, odborník na reklamu z Vysoké školy ekonomické v Praze. Pod takové akce se pak známá studia nechtějí podepsat.

Zástupci mezinárodních firem také uvádějí, že spojení se současnou politikou je pro ně špatnou reklamou. "Agentury chtějí zůstat čisté, nesvazovat se s žádnou stranou, aby pak nemohly být nařčeny, že nějakou pozdější státní zakázku získaly jako extra bonus za tuto práci," říká Petr Havlíček, šéf pražské pobočky agentury Young & Rubicam.

Právě tato firma však v roce 1992 pracovala pro Václava Klause. Z její dílny vzešlo třeba logo modrého ptáka. "Dnes je jiná doba. Tehdy byly časy plné euforie a nadšení pro dobrou věc," dodává Havlíček. V současnosti už ale o práci pro politiky neuvažuje.

Lidé z oboru navíc také upozorňují, že při výběru agentury většinou hrají velkou roli přátelské vazby s politiky. "To odmítám, prošli jsme regulérním tendrem. Navíc volební štáb se za dva roky, co s ODS spolupracujeme, změnil," říká Jan Šafrata z agentury Klan.

I zástupci stran odmítají, že by ve výběru agentury hrály svou roli nějaké osobní zájmy. "Žádná jiná agentura neměla takové zkušenosti s politickou komunikací, proto zvítězila ve výběru. Navíc jsme našli agenturu, se kterou máme stejnou chemii, rozumíme si," říká Ivan Langer, šéf volebního štábu ODS.

Ani Martin Charvát, bývalý kreativní šéf Mark/BBDO, či Leo Burnett nevidí na práci pro stranu nic špatného. "Nemáme se za co stydět. Prošli jsme regulérním tendrem, měli jsme volnost, tudíž výsledek je dobrý," dodává Charvát, který tvoří kampaň pro TOP 09.

Kdo dělá stranám kampaň

ODS – agentura Klan

Má na starosti centrální kampaň strany. Jediným majitelem je Jan Šafrata, který se podílel například na kampani ODA v roce 1996, později pracoval také pro Čtyřkoalici. S ODS dělá od roku 2008, kdy podle svých slov zvítězil v otevřeném tendru.
Oficiální náklady: 230 milionů

TOP 09 – studio Konektor

Pro novou stranu dělá také poměrně mladá agentura, která stojí především na Martinovi Charvátovi, bývalém kreativním řediteli Mark/BBDO a Leo Burnett, a Petru Rýdlovi, který v Praze šéfoval agentuře Saatchi & Saatchi.
Oficiální náklady: 30 milionů

KDU-ČSL – agentura Semma

Po Ogilvy & Mather vsadili letos lidovci na lokálního hráče a úspornější kampaň od agentury Semma. Strana si nechala na klíč udělat celou kampaň "Dobrý den je, když…". Výkonným ředitelem společnosti je Tomáš Poucha.
Oficiální náklady: 30 milionů

ČSSD – partnera tají

Je známé pouze spojení s mediální agenturou Médea Jaromíra Soukupa. Kdo má na svědomí kreativní práce na kampani, strana tají.
Oficiální náklady: přes 200 milionů

ZANIKLÉ TRATĚ: Freiberská dráha vozila přes Moldavu uhlí do Saska

  • Nejčtenější

Česku, Maďarsku i Rumunsku hrozí měnová krize, varuje Nomura

České republice, Maďarsku a Rumunsku hrozí v příštím roce měnová krize, a to kvůli rostoucím rozpočtovým a vnějším...

Kontejnerová přeprava v krizi. Padá spotřebitelská poptávka a není co vozit

Globální kontejnerová doprava čelí po několikaměsíční pandemii nemoci covid-19 dalším problémům. Ty jsou ale zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize bude delší než jednu sezonu. Může nastartovat změnu, říká sociolog Prokop

Premium Česko drtí inflace a stále víc Čechů se kvůli zdražování uskrovňuje. Sociolog Daniel Prokop v rozhovoru pro MF DNES...

Skleník musí být pro rostliny jako nebe, říká český rajčatový král

Ředitel projektu Naše rajče Lukáš Rázl se pyšní tím, že jako jediný v zemi bude přes zimu pěstovat rajčata ve stejném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vězení jako nebe. Holmesovou čeká za miliardové podvody zajímavá věznice

Premium Na Elisabeth Holmesovou, kterou soud za podvody ve zdravotnickém startupu Theranos poslal na jedenáct let za mříže,...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

VZP bude letos hospodařit se schodkem. Výsledek je lepší než původní plán

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) bude letos zřejmě hospodařit se schodkem 1,5 až 3,5 miliardy korun podle vývoje...

Keňa se topí v moři textilního odpadu. Použité oblečení slouží i jako obživa

Ve většině afrických zemí odpadové hospodářství příliš nefunguje. Problémem však nejsou pouze plasty. Africké země...

Jsme na okraji války, ale zimní blackout Česku nehrozí, říká expert

Premium Česká republika je v energetické krizi, rozsáhlé výpadky elektřiny jí ale nehrozí více než kdy dříve. Jediným rizikem...

Pětina firem chce příští rok nabrat pracovníky, šest procent propouštět

Pro nadcházející rok plánuje 21 procent firem a podnikatelů nabírat další pracovníky. Šest procent chce své aktuální...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...