Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Ukulele dobývá české domácnosti. Letos se stalo hitem Vánoc

  19:00aktualizováno  19:00
Jedním z tradičních a oblíbených dárků pod vánoční stromeček je hudební nástroj. Klasikou jsou kytary a klávesy. V letošním roce se však do první trojky dostal ještě jeden, poněkud netradiční nástroj, havajská kytara ukulele.

Ročně se v Česku prodá zhruba dvacet tisíc kusů ukulele - hudebního nástroje, který vypadá jako zmenšená kytara. „Je to obrovský trend posledních pěti let,“ říká Filip Černý ze společnosti Kytary.cz. A potvrzují to i čísla. 

Podle statistik výrobců vlastní tento původně havajský nástroj už každá osmá domácnost a počet neustále roste. Letos by se mělo v Česku prodat o 40 procent více ukulele než loni. 

Popularitu nástroje potvrdil i výkonný ředitel slovenské pobočky obchodu Muziker Matúš Berezňák. „Ukelele je sice spíše letní produkt, ale v posledním období se o něj opravdu zvýšil zájem, a to jak v Česku, tak i na Slovensku. Často jej lidé kupují jako doplňkový produkt při nákupu kytary,“ uvedl pro iDNES.cz.

„Ukulele je populární díky tomu, že je snadné naučit se na něj hrát. Struny jsou měkké, začátečníky to zpočátku nebolí jako u kytary a má pouze čtyři struny. Takže i učení akordů je snadnější. Jistou roli hrají i malé rozměry nástroje, což oceníte zejména při cestování,“ vysvětlil Černý.

Kytara nikdy nezklame

Obchodníci před Vánocemi zaznamenávají i nárůst prodeje dětských hudebních nástrojů a nástrojů pro začátečníky. Ten činí ve čtvrtém kvartálu pravidelně 300 až 400 procent. Prodejci si v posledních letech všimli také toho, že Češi na nástrojích přestávají šetřit a investují do dražších kousků, v průměru kolem pěti tisíc korun.

Hitem letošních Vánoce budou tradičně také kytary a klávesy. „Kytary jsou klasickým vánočním přáním hudebníků všech věkových kategorií, bez ohledu na úroveň hudební gramotnosti. Nejpopulárnější jsou u nás značky Fender a Fender Squier,“ uvedl Berezňák.

Jak se vyrábí kytara

Petr Furch ze společnosti Furch Guitars, která vyrábí ve Velkých Němčicích akustické kytary (o firmě jsme psali zde), předpokládá zvýšený zájem o tyto nástroje nejen v prosinci. „Jen v letošním roce jsme výrobu postupně navýšili na 7 500 kytar, což je o 20 procent více než vloni. S nárůstem produkce přitom počítáme i v příštím roce. Velký zájem o naše nástroje převládá nejen v zahraničí, kam míří převážná většina naší produkce, ale také v České republice. Za poslední rok jsme v Čechách prodali téměř 600 kytar, tedy o 17 procent více než loni,“ uvádí Furch.

Podle statistik výrobců a dovozců hudebních nástrojů se v Česku prodá téměř šedesát tisíc kytar za rok. Interní výzkum obchodu Kytary.cz ukázal, že kytaru vlastní každá třetí rodina. Asi 45 procent na trhu jsou akustické kytary, klasické, tzv. španělky, zabírají 30 procent trhu a elektrické kytary 25 procent. Začátečníci a pokročilí si většinou kupují kytary do 6 tisíc korun.

Výjimkou už ale nejsou ani ti, kteří investují do dražšího nástroje. „S tím souvisí výraznější přeskupení segmentů na trhu, které pozorujeme. Zhruba 30 procent zákazníků volí dražší nástroje v cenové relaci nad patnáct tisíc korun. Naopak v oblasti low-endu obchodníci zaznamenávají pokles. Lidé prostě chtějí kvalitu a cena už dávno není na prvním místě,“ vysvětluje Černý a dodává, že znatelný nárůst obchodníci pozorují i v prodejích kytar v ceně nad padesát tisíc korun a takzvaných butikových nástrojů, kde je koupě zároveň investicí.


Tradiční piana mizí

Podle prodejců tradiční pianina a křídla pomalu nahrazují digitální piána. Lidé si digitální piana vybírají proto, že je není třeba ladit, jsou lehká a lze jej zapnout třeba na sluchátka nebo snadno připojit k počítači.

 „Digitální piana jsou u nás před Vánoci naprostou jedničkou. Lidé si je kupují i včetně celých setů, které se prodávají se židličkou a sluchátky za výhodnější cenu. Největší zájem je o modely pro začátečníky s více funkcemi, které hráče nelimitují při jejich postupném zlepšování,“ sdělil Berezňák. 

Data výrobců ukazují, že digitální piano už vlastní zhruba 30 tisíc českých domácností. Tyto nástroje se dají koupit za cenu v rozmezí od patnácti do  šedesáti tisíc korun. Profesionální digitální piano může stát i přes 100 tisíc korun. Tradiční pianina můžete často nalézt na bazarech, kde jsou nabízená za odvoz. Hlavním důvodem bývá drahá údržba a náročné stěhování.

Začínáme s ukulele: 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Ministru Kremlíkovi zlomila vaz zakázka na elektronické dálniční známky

Vladimír Kremlík končí ve funkci ministra dopravy. Prezident Miloš Zeman vyhověl návrhu premiéra Andreje Babiše, aby...

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

E-shop s dálničními známkami se bude programovat o víkendu, dělá se nábor

E-shop s elektronickými dálničními známkami, který státu nabídl vytvořit majitel české pobočky reklamní agentury WMC a...

Premium

Šíří se epidemie třídenního marodění. Čechům se už vyplatí stonat

Češi se přestali bát stonat. Se škrábáním v krku častěji zůstávají doma a mají to zaplaceno. Zaměstnanci marodí skoro o...

Odtahový monopol dostal stopku. Stát auta z dálnic odvážet nebude

Majitel automobilu by po dopravní nehodě už neměl mít možnost volat vlastní odtahovou službu, navrhoval poslanec Josef...

Resort dopravy chce dohled nad mýtem svěřit své firmě bez tendru

Ministerstvo dopravy zvažuje, že by audit výběru elektronického mýta svěřilo bez výběrového řízení státní firmě Cendis....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz