Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Lidé šetří. Supermarkety inovují privátní značky a nabízejí vyšší slevy

  6:46
Česká ekonomika se sice pomalu zvedá, lidem však zatím výdělky nerostou, a tak stále šetří, na čem mohou. Nejvíc si hlídají výdaje za jídlo. Ceny potravin totiž stoupají, a tak Češi nakupují ještě obezřetněji než dřív. Supermarkety se je snaží k nákupu přesvědčit renovací vlastních značek a vyššími slevami.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Tuzemské hospodářství se vzmáhá, ale kvůli zpoždění, které v ekonomice nastává, zatím tento trend do peněženek lidí nepronikl. Nominálně sice mzda lidí v průměru podle posledních zveřejněných dat stoupla, reálně však stagnuje (více zde).

A vzhledem k tomu, že ceny potravin stále rostou (jen v lednu stouply proti prosinci podle ČSÚ u ovoce o 7, 3 procenta, u pečiva o 5,3 procenta a u zeleniny o 4 procenta), jsou Češi nuceni útraty za jídlo omezovat a ve výběru toho, co koupí, jsou mnohem obezřetnější.

Češi na jídle šetří, méně ho vyhazují a hledají nejlevnější

Lidl leták

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl.

"Růst cen potravin dělá Čechům velké starosti. Téměř čtvrtina z nich uvádí, že se zvyšování výdajů za jídlo podílí nejvyšší měrou na růstu běžných výdajů jejich domácností. To Čechy nutí s potravinami lépe hospodařit a nakupovat méně kvalitní a lacinější produkty," zjistil výzkum společnosti Provident Financial, který v lednu provedla výzkumná agentura YouGov mezi téměř 4 000 zákazníků v Česku.

Šedesát procent lidí reaguje na tento fakt podle Markéty Hlavicové z výzkumné agentury tím, že jídlo více hlídají a méně ho vyhazují. Lacinější potraviny nakupuje téměř polovina respondentů a 35 procent lidí uvedlo, že nakupuje méně kvalitní jídlo. Na jídle nešetří jen čtvrtina dotázaných. Desetina lidí si je dokonce ochotna na jídlo půjčit.

Obchodníci zkrášlují své privátní značky

Supermarkety vidí snahu lidí šetřit na svých tržbách, které za loňský rok u potravin klesly (více zde). Nepříznivý trend se snaží zvrátit například tím, že vylepšují vlastní značky, které nabízí lidem shodný sortiment jako známé značky, ale za nižší ceny. Zjišťují však, že se z Čechů stávají nároční zákazníci, kterým záleží nejen na nízké ceně, ale i na "vyšší přidané hodnotě". Obchodníci tak musejí přemýšlet, jak jim své levnější výrobky co nejlépe marketingově prodat.

Společnost Ahold, která provozuje supermarkety a hypermarkety Albert, v lednu vypustila do regálů novou privátní značku Basic, která má během letošního roku nahradit dosud nejlacinější značku Aholdu Euro Shopper. "Nová značka nabízí široký sortiment výrobků s dobrou kvalitou za cenu, která je nejnižší v dané kategorii," představuje novou diskontní značku Judita Urbánková, ředitelka komunikace Aholdu.

Podle ní se nová značka odlišuje od končícího Euro Shopperu tím, že vedle nízké ceny nabízí kvalitnější výrobky (například bramborové knedlíky obsahují vyšší podíl bramborových vloček), širší sortiment (více tradičních výrobků z jiných zemí), výrobky s označením UTZ, které stvrzují to, že byly vyrobeny s důrazem na sociálně udržitelnou výrobu ve třetích zemích, či výrobky s označením Vím co jím, které slouží spotřebitelům, jimž záleží na nižším obsahu soli či transmastných kyselin.

Nižší cena nestačí, řetězce musí chrlit kvalitní novinky

"Z průzkumu plyne, že dvacet procent zákazníků běžně kupuje vlastní značky, což je meziroční růst o pět procent. A ačkoliv v čase ekonomické recese lidé stále více vyhledávají příležitosti nakupovat výhodně, nechtějí jen šetřit peníze, ale hledají kvalitu za správnou cenu," vysvětluje Urbánková to, proč Ahold komplexněji inovoval svou nejlacinější privátní značku.

Kde hledat nejlevnější jídlo?

Aktuální přehled největších slev a letákových nabídek najdete zde:

české letáky

slovenské letáky (pro přeshraniční nákupy)

Škálu privátních značek chce letos rozšířit letos i Billa, která chce pro své výrobky najít více tuzemských dodavatelů, hlavně pro značku Naše Bio, která kvůli důrazu lidí na zdravý životní styl nabírá na popularitě.

Tesco pak rozšiřuje sortiment ve všech svých privátních značkách, tedy ne jen v té nejlevnější Tesco Value, a nedávno představilo novou řadu drogistických produktů pro děti s názvem Tesco loves Baby.

Na rozvoj všech svých privátních značek, tedy nejlevnější Korrekt a nejdražší Globus Gold, se chce zaměřit i Globus. Novou privátní značku však v rámci svého sortimentu zavádět nehodlá.

Řetězec Penny na dotaz k vývoji privátních značek reagovat nechtěl, Kaufland uvedl, že bude rozvíjet hlavně značky K-Classic (výrobky za diskontní cenu) a K-Purland (masné speciality vyráběné ve vlastním závodě). "Můžeme potvrdit, že zákazníci jsou již delší dobu velmi citliví na cenu a využívají akčních nabídek, nicméně pečlivě dbají i na kvalitu zboží. Při svém nákupu se tak rozhodují velmi rozvážně," říká Michael Šperl, mluvčí Kauflandu.

Kolik peněz má český zákazník?

Analýza kupní síly zákazníků různých evropských zemí a porovnání s Českem v časopise Retail Info Plus.

Do privátních značek bude "investovat" i Lidl, jehož koncept je na vlastních značkách postaven. "Privátní značky tvoří 80 procent sortimentu, který neustále obměňujeme a rozšiřujeme a budeme tímto směrem rozhodně pokračovat i v budoucnu," říká Jitka Vrbová, mluvčí řetězce s tím, že loni Lidl rozšířil své značky o skupinu Biotrend, která nabízí bio ovoce a zeleninu.

Řetězce nabízejí v akcích vyšší slevy

Podle experta na slevy se řetězce vedle vylepšování privátních značek snaží nalákat lidi do obchodů také vyššími slevami. "Nárůst procentních i absolutních slev je v posledních letech jednoznačný," říká Ondřej Hloupý, manažer portálu AkčníCeny.cz, který monitoruje letáky největších maloobchodních řetězců v Česku.

Například nealko se v lednu 2011 prodávalo s průměrnou slevou 25,5 % (v absolutních číslech to bylo 7 Kč) a letos v lednu se jeho cena v akcích snížila o 30,2 % (19 Kč). Sleva na mléčné výrobky stoupla za stejné období z 21,6 procenta (5 Kč) na 25,7 procenta (7 Kč) a a alkohol byl v lednu před třemi lety nabízen se slevou 22,7 procenta (18 Kč) a letos se slevou 27,4 procenta (35 Kč).

"Je to způsobeno tím, že se do slev dostávají čím dál častěji dražší a kvalitnější produkty, které zvyšují průměrnou slevu," dodává Hloupý.

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

  • Nejčtenější

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...

Indům sebrali kojence. Nový film buší do Barnevernetu a otřásá Norskem

Do norských kin dorazil nový film inspirovaný osudem indické rodiny bojující o své děti. Příběh maminky ze Stavangeru,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Pavel zvolil u penzí nejhorší možné řešení

Premium Jedním z prvních ústavních kroků Petra Pavla bylo posouzení sporné valorizace důchodů. Prezident měl celkem čtyři...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Obchody zdražily vejce, jako kdyby dokrmovaly slepice v regálech, tvrdí Nekula

Po cenách cukru si ministr zemědělství Zdeněk Nekula stěžuje na ceny vajec. Ty meziročně zdražily o 92 procent, v ČR...

Pohonné hmoty v Česku dál zlevňují. Benzin o 25 haléřů, nafta o 59 haléřů

Průměrná cena Naturalu 95 se od minulého týdne snížila o 25 haléřů na 37,04 koruny za litr. Cena nafty se za stejnou...

Dodavatelé elektřiny se předhánějí v nabídkách. Už jsou i 800 korun pod stropem

Dodavatelé energií se konečně začínají odhodlávat k většímu zlevňování než jen o pár desítek korun oproti vládnímu...

Banky půjčí levně jen „zeleným“ farmářům. To by byl konec, reagují mnozí

Premium Banky v EU začnou brzy posuzovat, s jakým úrokem budou půjčovat zemědělcům, potravinářům a lesníkům podle toho, zda...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...