Povolení stavby jako Čekání na Godota. ČR je pomalejší než Čad i Kongo

  17:52aktualizováno  17:52
Než Češi získají stavební povolení, postaví se v Číně most. Ve vyřizování stavebního povolení je Česko na 127. místě ze 185 porovnávaných zemí. Vyplývá to z každoroční zprávy Doing Business, kterou zveřejnila Světová banka (SB). Kromě délky řízení v ní hodnotí i jiná kritéria, jako například transparentnost nebo složitost. Nejlépe v hodnocení vyšlo Dánsko, nejhůře Afghánistán.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

„Rok za rokem nám Světová banka potvrzuje, že délka stavebního povolování je největší brzdou české ekonomiky. Přesto se naše politická reprezentace nedokáže dohodnout se na legislativních změnách, které by tento vleklý problém odstranily. V celkovém pořadí, které vyhodnocuje i další aspekty ekonomiky, jako například zahraniční obchod nebo přístup k úvěrům, je přitom Česko na solidním třicátém místě,“ uvedla výkonná ředitelka developerské firmy Central Group Michaela Tomášková.

Pokud bychom vzali v úvahu pouze délku stavebního povolení, je Česko s 247 dny dokonce až na 165. místě. V Dánsku jeho vyřízení trvá 64 dní, naopak v Kambodži 652. Ze sousedních zemí je na tom nejlépe Německo (126 dní), následují Polsko (153), Rakousko (222) a Slovensko (286). V komplexním žebříčku je však Slovensko o 36 míst před Českem.

„Žebříček ale načítá jen délku řízení danou zákonem. Ve skutečnosti ale proces získání potřebných povolení trvá mnohem déle. V Česku u běžného bytového domu asi deset let. Úřady totiž k řadě problémů vyžadují stanoviska dotčených orgánů. A ty žádné lhůty stanoveny nemají,“ doplnila Tomášková.

Vlastní bydlení v Praze? Sen, na který střední třída přestává stačit

Jeden z nejsložitějších systému v EU

Podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška je stavební řízení názornou, ale zdaleka ne jedinou ukázkou neefektivity státní administrativy, která citelně snižuje potenciál růstu české ekonomiky. „Považuji za neuvěřitelné, jak dlouho se o zdlouhavých stavebních řízeních v Česku mluví, aniž by se něco zlepšilo. Osobně příliš nedoufám ve zlepšení ani v následujících letech,“ sdělil Sobíšek.

Generální ředitel developerské firmy Ekospol Evžen Korec uvedl, že Česko má nejsložitější systém povolování staveb ze zemí Evropské unie. Určitou změnu by podle něj mohla přinést novela stavebního zákona, která začne platit od Nového roku. „Pokud k ní stavební úřady přistoupí tak, jak autoři novely předpokládali, tak to zcela jistě umožní zkrácení celého procesu. Bude záležet na tom, zda budou stavební úřady dodržovat lhůty a využívat sloučené řízení. Pokud ano, pak by se řízení mohlo zkrátit o týdny i měsíce,“ podotkl Korec.

Zdlouhavá administrativa byty prodražuje

Analytik ČSOB Petr Dufek doplnil, že nabídka nových bytů v době současného realitního boomu zdaleka nedosahuje úrovně roku 2009, protože rozjezd bytové výstavby přichází v důsledku tuzemské administrativy se zpožděním. „I proto si lidé musejí za byty připlácet a není náhodou, že růst cen bytů je v Česku nejrychlejší v Evropě. A samozřejmě nejde jen o byty nové, protože v důsledku jejich nedostatku se pak zdražují i ty staré,“ uvedl dále Dufek.

Podle partnera poradenské společnosti KPMG Pavla Klimenta je délka a komplikovanost povolovacích procesů dlouhodobým problémem české ekonomiky. „I když je tato skutečnost všeobecně známá, řešení se hledá jen velmi pomalu. Je škoda, že se tato situace kombinuje s jinak velmi příznivými podmínkami na trhu, které by umožňovaly potenciálně mnohem vyšší objem stavební produkce,“ dodal Kliment.

Deset nejlépe hodnocených zemí (zdroj: Světová banka)
ZeměZískané bodyPočet dní na vyřízení
1. Dánsko86,7964
2. Spojené arabské emiráty86,3850,5
3. Nový Zéland86,3693
4. Tchaj-wan86,3293
5. Hongkong84,86 72
6. Austrálie84,39121
7. Lucembursko83,71157
8. Estonsko82,5103
9. Mauritius82,4598
10. Srbsko82,38110
127. Česká republika62,77247
Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Studentské koleje jdou na dračku. Výstavba láká developery

DOMEQ - společné prostory 2

Ceny bytů v Česku narazily na strop, takže někteří realitní investoři pokukují po jiných příležitostech, jak by své...

Uvnitř reaktoru. Podívali jsme se do srdce Temelína během výměny paliva

Reaktor po výměně části paliva.

Jaderná elektrárna Temelín patří k nejhlídanějším objektům v zemi. A přímo do jejího srdce, k reaktoru, nemůže každý....

Přísun čisté ropy z Ruska vázne. Do Česka dorazí později, než se čekalo

V podniku Mero spravují ropné rezervy České republiky(18. července 2012,

Čistá ropa z Ruska by měla do Česka přitéct mezi 26. a 28. květnem. Na twitteru to v pátek uvedl předseda Správy...

Najdete na iDNES.cz