Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejen pivo a zmrzlina. Letní prodejní hity jsou i zavařovačky a repelenty

  5:00
Přestože zmrzlina a vychlazené pivo nebo limonáda jsou hlavními symboly léta, existují i výrobky, které se v parných měsících prodávají ještě výrazně lépe než ve zbytku roku. Letním rekordmanem jsou v tomto směru zavařovací sklenice a ocet, spreje na klíšťata či komáry a také dezinfekční přípravky nebo náplasti.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Křivky prodejů zboží tak naznačují, čemu se Češi v létě převážně věnují. Vyrazí na chalupy a zavařují, jezdí do přírody, stříkají se stále více spreji proti komárům a klíšťatům. Děti pak více padají, takže musejí být ošetřovány, čímž narůstá spotřeba náplastí a dezinfekcí.

Zájem o zavařovací sklenice vrcholí v červenci, kde se jich prodává 260 procent celoročního měsíčního průměru. V srpnu vlna doběhne, a naopak od října do května se nákupy tohoto specifického výrobku drží pod průměrem.

Ruku v ruce se sklenicemi jdou nákupy octa. Červencový zájem o­ tyto dva výrobky přitom potvrzuje známou pravdu, že Češi jsou národem chalupářů, tráví na chatách podstatnou část léta a minimálně jeho část věnují zavařování úrody.

Data o prodejích porovnala a na trendy upozornila společnost Logio, která radí jak obchodníkům, tak výrobcům mimo jiné s plánováním skladových zásob či nastavováním cen. „Tyhle křivky prodejů se budou pravděpodobně opakovat každý rok. Umělá inteligence navíc dokáže z historických dat a dalších parametrů vcelku přesně předpovědět, jak se bude nákupní chování vyvíjet, a to i v jednotlivých prodejnách a v různých regionech,“ uvádí spolumajitel Logia Tomáš Formánek. Podle toho pak mohou obchodníci přizpůsobovat ceny či zásobování.

Obchodníci vysledované trendy potvrzují. Z dat společnosti Nielsen, která sbírá údaje o prodejích z­ obchodních řetězců, vyplývá, že tržby za repelenty za poslední rok končící letošním červnem stouply oproti předchozímu období o téměř třetinu. „Během června až srpna se průměrné měsíční tržby navyšují oproti zbytku roku přibližně o 500 procent,“ doplňuje Mária Hukelová za společnost Nielsen.

Jak se přes rok mění prodeje.

Podobný důvod související s větším pohybem lidí v přírodě mají v­ létě kulminující prodeje dezinfekčních přípravků a náplastí. O padesát procent více oproti běžnému průměru se v létě prodávají také deodoranty a sprchové gely.

„Deodoranty se v letních měsících prodávají dvakrát více než v­ zimě, poptávka po tamponech je zhruba o deset procent vyšší. Dámské holicí potřeby se od května do konce léta prodávají o ­čtvrtinu lépe než během zbytku roku,“ potvrzuje Jiří Franz, specialista na drogistické výrobky v e-shopu Rohlik.cz.

„U insekticidů a přípravků chránících tělo před nepříznivými účinky slunečního záření evidujeme nárůst v řadě desítek procent. Stejně v tomto období roste poptávka i po plenkách do vody,“ dodává za drogerie Rossmann Olga Stanley.

Pokud jde o potraviny, všechny velké obchodní řetězce hlásí kromě klasiky, jako jsou zmrzliny, nealkoholické nápoje a piva (hlavně ta ovocná), nárůst poptávky po mase a uzeninách na grilování a s ním spojených omáčkách.

Káva v létě, čaj v zimě

„Standardně největší sezonní rozdíl je u potravin spojených s letním grilováním, jako jsou specifické druhy masa, hamburgery, uzeniny na gril, hamburgerové housky, omáčky včetně párty a grilovacích potřeb, ale také výletnické potraviny, jako jsou konzervy nebo cestovní cukrovinky,“ uvádí Jan Škrabánek, marketingový ředitel internetového prodejce Košík.

„V současné době je nárůst prodejů hamburgerů až o 300 procent. Setrvalý trend je v prodeji špekáčků, které jsou tradičním pokrmem k táborovým ohňům při kempování nebo toulkách po přírodě,“ doplňuje za hypermarkety Globus mluvčí Rita Gabrielová.

Na druhé straně žebříčku letních hitů se nacházejí skupiny výrobků, jejichž prodeje jsou v létě naopak hluboko pod průměrem. „V kategorii nápojů je vidět, že zákazníci v ­létě nevyhledávají tolik tvrdý alkohol jako v zimním období. Podobně inklinují více k prodeji čerstvých šťáv než ovocných koncentrátů,“ uvádí Gabrielová za Globusy.

„V letních měsících pije více lidí kávu, v zimě pak dávají přednost čaji,“ potvrzuje Zuzana Holá za řetězec Lidl trend vysledovaný i společností Logio.

Přizpůsobit se tomu mohou zvláště obchodníci, kteří si zpracovávají maso. Když třeba prší, mohou řezníci nabízet maso na vaření či pečení, teplé dny naopak přejí mletému masu nebo steakům na grilování. 

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Kanada bude mít nové dvacetidolarové bankovky. Alžbětu vystřídá Karel III.

7. května 2024  13:36

Kanada je připravena pozměnit své bankovky a umístit na ně podobu současné hlavu státu. Kanadská...

Češi berou před svátkem nákupy útokem. Obchodníci čekají čekají nárůst tržeb

7. května 2024  12:39

Na středu 8. května připadá státní svátek oslav Dne vítězství. V ten den bude většina prodejen v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...