ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Nejen pivo a zmrzlina. Letní prodejní hity jsou i zavařovačky a repelenty

  • 11
Přestože zmrzlina a vychlazené pivo nebo limonáda jsou hlavními symboly léta, existují i výrobky, které se v parných měsících prodávají ještě výrazně lépe než ve zbytku roku. Letním rekordmanem jsou v tomto směru zavařovací sklenice a ocet, spreje na klíšťata či komáry a také dezinfekční přípravky nebo náplasti.

Křivky prodejů zboží tak naznačují, čemu se Češi v létě převážně věnují. Vyrazí na chalupy a zavařují, jezdí do přírody, stříkají se stále více spreji proti komárům a klíšťatům. Děti pak více padají, takže musejí být ošetřovány, čímž narůstá spotřeba náplastí a dezinfekcí.

Zájem o zavařovací sklenice vrcholí v červenci, kde se jich prodává 260 procent celoročního měsíčního průměru. V srpnu vlna doběhne, a naopak od října do května se nákupy tohoto specifického výrobku drží pod průměrem.

Ruku v ruce se sklenicemi jdou nákupy octa. Červencový zájem o­ tyto dva výrobky přitom potvrzuje známou pravdu, že Češi jsou národem chalupářů, tráví na chatách podstatnou část léta a minimálně jeho část věnují zavařování úrody.

Data o prodejích porovnala a na trendy upozornila společnost Logio, která radí jak obchodníkům, tak výrobcům mimo jiné s plánováním skladových zásob či nastavováním cen. „Tyhle křivky prodejů se budou pravděpodobně opakovat každý rok. Umělá inteligence navíc dokáže z historických dat a dalších parametrů vcelku přesně předpovědět, jak se bude nákupní chování vyvíjet, a to i v jednotlivých prodejnách a v různých regionech,“ uvádí spolumajitel Logia Tomáš Formánek. Podle toho pak mohou obchodníci přizpůsobovat ceny či zásobování.

Obchodníci vysledované trendy potvrzují. Z dat společnosti Nielsen, která sbírá údaje o prodejích z­ obchodních řetězců, vyplývá, že tržby za repelenty za poslední rok končící letošním červnem stouply oproti předchozímu období o téměř třetinu. „Během června až srpna se průměrné měsíční tržby navyšují oproti zbytku roku přibližně o 500 procent,“ doplňuje Mária Hukelová za společnost Nielsen.

Jak se přes rok mění prodeje.

Podobný důvod související s větším pohybem lidí v přírodě mají v­ létě kulminující prodeje dezinfekčních přípravků a náplastí. O padesát procent více oproti běžnému průměru se v létě prodávají také deodoranty a sprchové gely.

„Deodoranty se v letních měsících prodávají dvakrát více než v­ zimě, poptávka po tamponech je zhruba o deset procent vyšší. Dámské holicí potřeby se od května do konce léta prodávají o ­čtvrtinu lépe než během zbytku roku,“ potvrzuje Jiří Franz, specialista na drogistické výrobky v e-shopu Rohlik.cz.

„U insekticidů a přípravků chránících tělo před nepříznivými účinky slunečního záření evidujeme nárůst v řadě desítek procent. Stejně v tomto období roste poptávka i po plenkách do vody,“ dodává za drogerie Rossmann Olga Stanley.

Pokud jde o potraviny, všechny velké obchodní řetězce hlásí kromě klasiky, jako jsou zmrzliny, nealkoholické nápoje a piva (hlavně ta ovocná), nárůst poptávky po mase a uzeninách na grilování a s ním spojených omáčkách.

Káva v létě, čaj v zimě

„Standardně největší sezonní rozdíl je u potravin spojených s letním grilováním, jako jsou specifické druhy masa, hamburgery, uzeniny na gril, hamburgerové housky, omáčky včetně párty a grilovacích potřeb, ale také výletnické potraviny, jako jsou konzervy nebo cestovní cukrovinky,“ uvádí Jan Škrabánek, marketingový ředitel internetového prodejce Košík.

„V současné době je nárůst prodejů hamburgerů až o 300 procent. Setrvalý trend je v prodeji špekáčků, které jsou tradičním pokrmem k táborovým ohňům při kempování nebo toulkách po přírodě,“ doplňuje za hypermarkety Globus mluvčí Rita Gabrielová.

Na druhé straně žebříčku letních hitů se nacházejí skupiny výrobků, jejichž prodeje jsou v létě naopak hluboko pod průměrem. „V kategorii nápojů je vidět, že zákazníci v ­létě nevyhledávají tolik tvrdý alkohol jako v zimním období. Podobně inklinují více k prodeji čerstvých šťáv než ovocných koncentrátů,“ uvádí Gabrielová za Globusy.

„V letních měsících pije více lidí kávu, v zimě pak dávají přednost čaji,“ potvrzuje Zuzana Holá za řetězec Lidl trend vysledovaný i společností Logio.

Přizpůsobit se tomu mohou zvláště obchodníci, kteří si zpracovávají maso. Když třeba prší, mohou řezníci nabízet maso na vaření či pečení, teplé dny naopak přejí mletému masu nebo steakům na grilování.