Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejen pivo a zmrzlina. Letní prodejní hity jsou i zavařovačky a repelenty

  5:00
Přestože zmrzlina a vychlazené pivo nebo limonáda jsou hlavními symboly léta, existují i výrobky, které se v parných měsících prodávají ještě výrazně lépe než ve zbytku roku. Letním rekordmanem jsou v tomto směru zavařovací sklenice a ocet, spreje na klíšťata či komáry a také dezinfekční přípravky nebo náplasti.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Křivky prodejů zboží tak naznačují, čemu se Češi v létě převážně věnují. Vyrazí na chalupy a zavařují, jezdí do přírody, stříkají se stále více spreji proti komárům a klíšťatům. Děti pak více padají, takže musejí být ošetřovány, čímž narůstá spotřeba náplastí a dezinfekcí.

Zájem o zavařovací sklenice vrcholí v červenci, kde se jich prodává 260 procent celoročního měsíčního průměru. V srpnu vlna doběhne, a naopak od října do května se nákupy tohoto specifického výrobku drží pod průměrem.

Ruku v ruce se sklenicemi jdou nákupy octa. Červencový zájem o­ tyto dva výrobky přitom potvrzuje známou pravdu, že Češi jsou národem chalupářů, tráví na chatách podstatnou část léta a minimálně jeho část věnují zavařování úrody.

Data o prodejích porovnala a na trendy upozornila společnost Logio, která radí jak obchodníkům, tak výrobcům mimo jiné s plánováním skladových zásob či nastavováním cen. „Tyhle křivky prodejů se budou pravděpodobně opakovat každý rok. Umělá inteligence navíc dokáže z historických dat a dalších parametrů vcelku přesně předpovědět, jak se bude nákupní chování vyvíjet, a to i v jednotlivých prodejnách a v různých regionech,“ uvádí spolumajitel Logia Tomáš Formánek. Podle toho pak mohou obchodníci přizpůsobovat ceny či zásobování.

Obchodníci vysledované trendy potvrzují. Z dat společnosti Nielsen, která sbírá údaje o prodejích z­ obchodních řetězců, vyplývá, že tržby za repelenty za poslední rok končící letošním červnem stouply oproti předchozímu období o téměř třetinu. „Během června až srpna se průměrné měsíční tržby navyšují oproti zbytku roku přibližně o 500 procent,“ doplňuje Mária Hukelová za společnost Nielsen.

Jak se přes rok mění prodeje.

Podobný důvod související s větším pohybem lidí v přírodě mají v­ létě kulminující prodeje dezinfekčních přípravků a náplastí. O padesát procent více oproti běžnému průměru se v létě prodávají také deodoranty a sprchové gely.

„Deodoranty se v letních měsících prodávají dvakrát více než v­ zimě, poptávka po tamponech je zhruba o deset procent vyšší. Dámské holicí potřeby se od května do konce léta prodávají o ­čtvrtinu lépe než během zbytku roku,“ potvrzuje Jiří Franz, specialista na drogistické výrobky v e-shopu Rohlik.cz.

„U insekticidů a přípravků chránících tělo před nepříznivými účinky slunečního záření evidujeme nárůst v řadě desítek procent. Stejně v tomto období roste poptávka i po plenkách do vody,“ dodává za drogerie Rossmann Olga Stanley.

Pokud jde o potraviny, všechny velké obchodní řetězce hlásí kromě klasiky, jako jsou zmrzliny, nealkoholické nápoje a piva (hlavně ta ovocná), nárůst poptávky po mase a uzeninách na grilování a s ním spojených omáčkách.

Káva v létě, čaj v zimě

„Standardně největší sezonní rozdíl je u potravin spojených s letním grilováním, jako jsou specifické druhy masa, hamburgery, uzeniny na gril, hamburgerové housky, omáčky včetně párty a grilovacích potřeb, ale také výletnické potraviny, jako jsou konzervy nebo cestovní cukrovinky,“ uvádí Jan Škrabánek, marketingový ředitel internetového prodejce Košík.

„V současné době je nárůst prodejů hamburgerů až o 300 procent. Setrvalý trend je v prodeji špekáčků, které jsou tradičním pokrmem k táborovým ohňům při kempování nebo toulkách po přírodě,“ doplňuje za hypermarkety Globus mluvčí Rita Gabrielová.

Na druhé straně žebříčku letních hitů se nacházejí skupiny výrobků, jejichž prodeje jsou v létě naopak hluboko pod průměrem. „V kategorii nápojů je vidět, že zákazníci v ­létě nevyhledávají tolik tvrdý alkohol jako v zimním období. Podobně inklinují více k prodeji čerstvých šťáv než ovocných koncentrátů,“ uvádí Gabrielová za Globusy.

„V letních měsících pije více lidí kávu, v zimě pak dávají přednost čaji,“ potvrzuje Zuzana Holá za řetězec Lidl trend vysledovaný i společností Logio.

Přizpůsobit se tomu mohou zvláště obchodníci, kteří si zpracovávají maso. Když třeba prší, mohou řezníci nabízet maso na vaření či pečení, teplé dny naopak přejí mletému masu nebo steakům na grilování. 

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Zákoník práce se podle firem musí změnit. Upravily by výpovědi i zkušební lhůtu

14. května 2024

Premium Současná podoba zákoníku práce je z hlediska možnosti propouštění i přijímání zaměstnanců...

Zlato je na rekordu, investice má ale smysl pořád, říká expert z České mincovny

14. května 2024

Cena zlata za poslední tři měsíce vyrostla skoro o sedmnáct procent. Řada střadatelů a investorů...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Nizozemští pronajímatelé zvyšovali nájmy neoprávněně, miliardy nejspíš vrátí

13. května 2024

Pronajímatelé nemovitostí v Nizozemsku možná budou muset vrátit nájemníkům celkem až 6,4 miliardy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...