Pátek 18. září 2020, svátek má Kryštof
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. září 2020 Kryštof

Nejen pivo a zmrzlina. Letní prodejní hity jsou i zavařovačky a repelenty

  5:00
Přestože zmrzlina a vychlazené pivo nebo limonáda jsou hlavními symboly léta, existují i výrobky, které se v parných měsících prodávají ještě výrazně lépe než ve zbytku roku. Letním rekordmanem jsou v tomto směru zavařovací sklenice a ocet, spreje na klíšťata či komáry a také dezinfekční přípravky nebo náplasti.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Křivky prodejů zboží tak naznačují, čemu se Češi v létě převážně věnují. Vyrazí na chalupy a zavařují, jezdí do přírody, stříkají se stále více spreji proti komárům a klíšťatům. Děti pak více padají, takže musejí být ošetřovány, čímž narůstá spotřeba náplastí a dezinfekcí.

Zájem o zavařovací sklenice vrcholí v červenci, kde se jich prodává 260 procent celoročního měsíčního průměru. V srpnu vlna doběhne, a naopak od října do května se nákupy tohoto specifického výrobku drží pod průměrem.

Ruku v ruce se sklenicemi jdou nákupy octa. Červencový zájem o­ tyto dva výrobky přitom potvrzuje známou pravdu, že Češi jsou národem chalupářů, tráví na chatách podstatnou část léta a minimálně jeho část věnují zavařování úrody.

Data o prodejích porovnala a na trendy upozornila společnost Logio, která radí jak obchodníkům, tak výrobcům mimo jiné s plánováním skladových zásob či nastavováním cen. „Tyhle křivky prodejů se budou pravděpodobně opakovat každý rok. Umělá inteligence navíc dokáže z historických dat a dalších parametrů vcelku přesně předpovědět, jak se bude nákupní chování vyvíjet, a to i v jednotlivých prodejnách a v různých regionech,“ uvádí spolumajitel Logia Tomáš Formánek. Podle toho pak mohou obchodníci přizpůsobovat ceny či zásobování.

Obchodníci vysledované trendy potvrzují. Z dat společnosti Nielsen, která sbírá údaje o prodejích z­ obchodních řetězců, vyplývá, že tržby za repelenty za poslední rok končící letošním červnem stouply oproti předchozímu období o téměř třetinu. „Během června až srpna se průměrné měsíční tržby navyšují oproti zbytku roku přibližně o 500 procent,“ doplňuje Mária Hukelová za společnost Nielsen.

Jak se přes rok mění prodeje.

Jak se přes rok mění prodeje.

Podobný důvod související s větším pohybem lidí v přírodě mají v­ létě kulminující prodeje dezinfekčních přípravků a náplastí. O padesát procent více oproti běžnému průměru se v létě prodávají také deodoranty a sprchové gely.

„Deodoranty se v letních měsících prodávají dvakrát více než v­ zimě, poptávka po tamponech je zhruba o deset procent vyšší. Dámské holicí potřeby se od května do konce léta prodávají o ­čtvrtinu lépe než během zbytku roku,“ potvrzuje Jiří Franz, specialista na drogistické výrobky v e-shopu Rohlik.cz.

„U insekticidů a přípravků chránících tělo před nepříznivými účinky slunečního záření evidujeme nárůst v řadě desítek procent. Stejně v tomto období roste poptávka i po plenkách do vody,“ dodává za drogerie Rossmann Olga Stanley.

Pokud jde o potraviny, všechny velké obchodní řetězce hlásí kromě klasiky, jako jsou zmrzliny, nealkoholické nápoje a piva (hlavně ta ovocná), nárůst poptávky po mase a uzeninách na grilování a s ním spojených omáčkách.

Káva v létě, čaj v zimě

„Standardně největší sezonní rozdíl je u potravin spojených s letním grilováním, jako jsou specifické druhy masa, hamburgery, uzeniny na gril, hamburgerové housky, omáčky včetně párty a grilovacích potřeb, ale také výletnické potraviny, jako jsou konzervy nebo cestovní cukrovinky,“ uvádí Jan Škrabánek, marketingový ředitel internetového prodejce Košík.

„V současné době je nárůst prodejů hamburgerů až o 300 procent. Setrvalý trend je v prodeji špekáčků, které jsou tradičním pokrmem k táborovým ohňům při kempování nebo toulkách po přírodě,“ doplňuje za hypermarkety Globus mluvčí Rita Gabrielová.

Na druhé straně žebříčku letních hitů se nacházejí skupiny výrobků, jejichž prodeje jsou v létě naopak hluboko pod průměrem. „V kategorii nápojů je vidět, že zákazníci v ­létě nevyhledávají tolik tvrdý alkohol jako v zimním období. Podobně inklinují více k prodeji čerstvých šťáv než ovocných koncentrátů,“ uvádí Gabrielová za Globusy.

„V letních měsících pije více lidí kávu, v zimě pak dávají přednost čaji,“ potvrzuje Zuzana Holá za řetězec Lidl trend vysledovaný i společností Logio.

Přizpůsobit se tomu mohou zvláště obchodníci, kteří si zpracovávají maso. Když třeba prší, mohou řezníci nabízet maso na vaření či pečení, teplé dny naopak přejí mletému masu nebo steakům na grilování. 

  • Nejčtenější

Turisté z Číny se do Česka jen tak nepodívají. Praha neobnovila víza

Česká republika neobnovila vydávání turistických víz občanům Číny, které podobně jako další evropské země kvůli...

České firmy z Vystrčilovy mise nesmí na čínský trh, píše vládní deník

Společnosti, jejichž zástupci se zúčastnili nedávné cesty předsedy Senátu na Tchaj-wan, nebudou mít přístup na čínský...

Zdraží cigarety i tabák. Ministerstvo potřebuje víc peněz ze spotřební daně

Zdražení řezaného a zahřívaného tabáku anebo další skokový růst ceny cigaret od příštího roku, a to až o osm korun za...

Lidé přestanou chodit na oběd, bojí se restaurace stravenkového paušálu

Řada zaměstnanců by mohla od příštího roku dostávat místo stravenek peníze. Vládní daňový balíček pro rok 2021 minulý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dluhy si můžeme dovolit, ekonomiku už ale vypnout nelze, říká Schillerová

Jak moc se už od příštího roku sníží daň z příjmu zaměstnancům, bude záviset na tom, zda se hnutí ANO podaří vyjednat...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Stíhačka L-39NG od Aera Vodochody získala mezinárodní certifikaci

Letoun L-39NG, který vyrábí Aero Vodochody, splnil oficiální podmínky pro mezinárodní letový provoz včetně...

Bídná sezóna v Pařížské. Luxusní obchody teď chtějí lákat české zákazníky

Luxusním obchodům nastává po létě, které alespoň mírně vyrovnalo ztráty z první vlny koronavirové pandemie, opět...

Jak zbraněmi dobýt Ameriku. Lidé se chtějí cítit bezpečněji, říká zbrojař

Premium Pár let před druhou světovou válkou vznikla v Uherském Brodě nová zbrojní továrna. Co nejdál od hranic s nacistickým...

Pětimiliardový tendr Lesů ČR vyhrála težařská firma Uniles

Vítězem pětimiliardového tendru státního podniku Lesy České republiky na lesnické práce a prodej dřeva pro léta 2021 až...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...

Nová data ukázala alarmující poměr pozitivních testů. Už je nad 20 %

Epidemie koronaviru se v Česku vymyká kontrole. Napovídá tomu ukazatel, který měří poměr pozitivních testů oproti všem...