Nejen pivo a zmrzlina. Letní prodejní hity jsou i zavařovačky a repelenty

  5:00aktualizováno  5:00
Přestože zmrzlina a vychlazené pivo nebo limonáda jsou hlavními symboly léta, existují i výrobky, které se v parných měsících prodávají ještě výrazně lépe než ve zbytku roku. Letním rekordmanem jsou v tomto směru zavařovací sklenice a ocet, spreje na klíšťata či komáry a také dezinfekční přípravky nebo náplasti.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Křivky prodejů zboží tak naznačují, čemu se Češi v létě převážně věnují. Vyrazí na chalupy a zavařují, jezdí do přírody, stříkají se stále více spreji proti komárům a klíšťatům. Děti pak více padají, takže musejí být ošetřovány, čímž narůstá spotřeba náplastí a dezinfekcí.

Zájem o zavařovací sklenice vrcholí v červenci, kde se jich prodává 260 procent celoročního měsíčního průměru. V srpnu vlna doběhne, a naopak od října do května se nákupy tohoto specifického výrobku drží pod průměrem.

Ruku v ruce se sklenicemi jdou nákupy octa. Červencový zájem o­ tyto dva výrobky přitom potvrzuje známou pravdu, že Češi jsou národem chalupářů, tráví na chatách podstatnou část léta a minimálně jeho část věnují zavařování úrody.

Data o prodejích porovnala a na trendy upozornila společnost Logio, která radí jak obchodníkům, tak výrobcům mimo jiné s plánováním skladových zásob či nastavováním cen. „Tyhle křivky prodejů se budou pravděpodobně opakovat každý rok. Umělá inteligence navíc dokáže z historických dat a dalších parametrů vcelku přesně předpovědět, jak se bude nákupní chování vyvíjet, a to i v jednotlivých prodejnách a v různých regionech,“ uvádí spolumajitel Logia Tomáš Formánek. Podle toho pak mohou obchodníci přizpůsobovat ceny či zásobování.

Obchodníci vysledované trendy potvrzují. Z dat společnosti Nielsen, která sbírá údaje o prodejích z­ obchodních řetězců, vyplývá, že tržby za repelenty za poslední rok končící letošním červnem stouply oproti předchozímu období o téměř třetinu. „Během června až srpna se průměrné měsíční tržby navyšují oproti zbytku roku přibližně o 500 procent,“ doplňuje Mária Hukelová za společnost Nielsen.

Jak se přes rok mění prodeje.

Jak se přes rok mění prodeje.

Podobný důvod související s větším pohybem lidí v přírodě mají v­ létě kulminující prodeje dezinfekčních přípravků a náplastí. O padesát procent více oproti běžnému průměru se v létě prodávají také deodoranty a sprchové gely.

„Deodoranty se v letních měsících prodávají dvakrát více než v­ zimě, poptávka po tamponech je zhruba o deset procent vyšší. Dámské holicí potřeby se od května do konce léta prodávají o ­čtvrtinu lépe než během zbytku roku,“ potvrzuje Jiří Franz, specialista na drogistické výrobky v e-shopu Rohlik.cz.

„U insekticidů a přípravků chránících tělo před nepříznivými účinky slunečního záření evidujeme nárůst v řadě desítek procent. Stejně v tomto období roste poptávka i po plenkách do vody,“ dodává za drogerie Rossmann Olga Stanley.

Pokud jde o potraviny, všechny velké obchodní řetězce hlásí kromě klasiky, jako jsou zmrzliny, nealkoholické nápoje a piva (hlavně ta ovocná), nárůst poptávky po mase a uzeninách na grilování a s ním spojených omáčkách.

Káva v létě, čaj v zimě

„Standardně největší sezonní rozdíl je u potravin spojených s letním grilováním, jako jsou specifické druhy masa, hamburgery, uzeniny na gril, hamburgerové housky, omáčky včetně párty a grilovacích potřeb, ale také výletnické potraviny, jako jsou konzervy nebo cestovní cukrovinky,“ uvádí Jan Škrabánek, marketingový ředitel internetového prodejce Košík.

„V současné době je nárůst prodejů hamburgerů až o 300 procent. Setrvalý trend je v prodeji špekáčků, které jsou tradičním pokrmem k táborovým ohňům při kempování nebo toulkách po přírodě,“ doplňuje za hypermarkety Globus mluvčí Rita Gabrielová.

Na druhé straně žebříčku letních hitů se nacházejí skupiny výrobků, jejichž prodeje jsou v létě naopak hluboko pod průměrem. „V kategorii nápojů je vidět, že zákazníci v ­létě nevyhledávají tolik tvrdý alkohol jako v zimním období. Podobně inklinují více k prodeji čerstvých šťáv než ovocných koncentrátů,“ uvádí Gabrielová za Globusy.

„V letních měsících pije více lidí kávu, v zimě pak dávají přednost čaji,“ potvrzuje Zuzana Holá za řetězec Lidl trend vysledovaný i společností Logio.

Přizpůsobit se tomu mohou zvláště obchodníci, kteří si zpracovávají maso. Když třeba prší, mohou řezníci nabízet maso na vaření či pečení, teplé dny naopak přejí mletému masu nebo steakům na grilování. 

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

VIDEO: Účtenky i krabičky na jídlo. Nejčastější chyby při třídění odpadu

Papírové kelímky, plata na vejce ani použité obaly od pizzy do modrého...

Ruličky od toaletního papíru, účtenky nebo obaly na vajíčka jsou přece z papíru, tak patří do modrého kontejneru. Věta,...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Komunistické megastavby. Stačil příkaz soudruha, na práva lidí se nehledělo

Z výstavby jaderné elektrárny Dukovany. Stanislav Mihal, Jan Dvořák a Dušan...

Budování dálnic, elektráren či ropovodů v dobách socialismu nekomplikovaly stížnosti sousedů ani dohadování o ceně za...

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

Další z rubriky

Maláčová chce garanci minimální penze. Peníze by šly ze státního rozpočtu

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) v diskusním pořadu...

Důchodový systém v Česku, kdy ekonomicky aktivní lidé financují penze obyvatel v důchodovém věku, naráží na stárnutí...

Návrat do minulosti. Gramofonové desky dotahují v prodejích CD

ilustrační snímek

Zájem o vinylové desky rok od roku sílí. Loni se v Česku prodaly desky celkem za 52 milionů, to je čtyřnásobně více než...

Luxusní byznys v Pařížské je spíše otázkou prestiže, úspěch přichází později

Pařížská ulice v Praze.

Úspěch na české ulici luxusu, Pařížské, slaví osvědčené nadnárodní módní značky jako Louis Vuitton, z českých...

České domácnosti mají více peněz, jsou dvakrát bohatší než Poláci a Slováci

ilustrační snímek

Celkové bohatství domácností loni celosvětově nepatrně kleslo, a to ve vyspělých i v rozvojových zemích. Zmenšilo se o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz