Přesto, že se při podzimní potravinové sbírce podařilo vybrat 520 tun zboží, většina zásob se podle pořadatelů akce rozdá už krátce po Vánocích. Cílem studentů tak bylo zlepšit povědomí o sbírkách, dále zvýšit objem darovaných potravin i pomoci lidem, kteří se ocitli za hranou svých finančních možností. Těch je dnes více než čtvrt milionu.
Spolek Markething na půdě Institutu komunikačních studií Univerzity Karlovy uspořádal akci Hackathon, kde měli studenti ze všech ročníků přes noc vytvořit návrh propagace Jarní sbírky.
Ze začátku je vedli experti z agentur jako Zaraguza nebo DDB, pak už práce byla čistě na nich. Zadání odprezentoval Tomáš Mrkvička, který se mimo jiné podílí na kampani Danuše Nerudové.
Akce začala kolem osmé večer a trvala až do ranních hodin. Zapojilo se do ní pět týmů po šesti studentech. Ty měly pak ráno v sedm ještě hodinu k dobru, kdy návrh doladily se svými mentory. Následně porota složená z marketingových odborníků řetězců Tesco, Lidl a Albert doplněna o dva členy potravinových bank vybrala nejpovedenější návrh kampaně.
Vítězný tým vychází z vize, že i malá starost může udělat velkou radost. Tým, jehož návrh se nakonec bude realizovat, pracoval s myšlenkou, že potencionálního dárce může odradit, že by přispěl málo, a tak radši nepřispěje vůbec. „Chceme ukázat, že dary mají pro lidi v nouzi mnohem větší hodnotu, než se může zdát,“ komentuje jeden z členů vítězného týmu.
Svaz obchodu a cestovního ruchu spolu s federací potravinových bank bude zastřešující kampaň sdílet s některými obchodními řetězci. Financování propagace přijde na řadu až ve chvíli, kdy celý návrh získá finální podobu. „Jsme na začátku debaty, kampaň bude mít společný vizuál a jednotlivé řetězce si jej pak uzpůsobí. To se promítne například do našich privátních značek,“ říká zástupce Teska Michal Vaňáček.
Klíčová je systémová pomoc
Propagace je důležitá i kvůli systémové pomoci. Podle Veroniky Láchové, ředitelky České federace potravinových bank, pomoc nespočívá v tom dát někomu jídlo do ruky, ale ukázat mu systém dávek. „Sociální pracovnice, úřady práce nebo komunitní centra jsou schopna dotyčnému pomoci zažádat si o dávky, o zaměstnání, najít hlídání pro dítě,“ říká Láchová.
Primárně mezi klienty bank roste počet matek samoživitelek a vícečetných rodin. „Těch, co jsou na tom úplně nejhůř, zatím nepřibývá. Ale naopak registrujeme výrazně více rodin, které to nějak zvládaly, ale teď už prostě nemůžou,“ doplňuje ředitelka.