Češi tak podle obchodního ředitele Plzeňského Prazdroje Tomáše Mráze na čepované pivo, tedy sudové a tankové, v dlouhé koronavirové krizi nezanevřeli, roste obliba ochuceného Birellu.
Blikačky, poutače, polepy. Prazdroj zbavuje hospody chaotické reklamy |
„Jsme dokonce o čtyři procenta nad prodeji v dosud rekordním roce 2019, kdy bylo celý červen krásné letní počasí,“ komentoval čísla Mráz. Podle něj se ukazuje, jak moc se lidé po dlouhých měsících na popovídání s přáteli u čepovaného piva těšili a neodrazuje je ani střídání počasí.
Podotkl, že letos silně roste zájem o čepované pivo bez alkoholu. Týká se to podle něj zejména ochuceného čepovaného Birellu, jehož červnové prodeje v meziročním srovnání vzrostly o více než polovinu.
V Prazdroji předpokládají, že v letních měsících návštěvnost hospod a restaurací ještě vzroste, a to zvláště v oblíbených výletních destinacích. Podle firmy tomu jednak napomohou dovolené, které budou letos Češi nejspíše podobně jako loni trávit v tuzemsku častěji než v letech před covidem a pak také touha lidí se po několikaměsíční uzavírce opět setkávat.
Tržby jsou nižší než před koronakrizí
Největší zájem je podle Tomáše Mráze o posezení na venkovních zahrádkách. A proto právě do nich směřuje velká část letošních investic Prazdroje na podporu hospod a restaurací. Jen letos na jejich vybavení pivovar vyčlenil dalších 100 milionů korun. Prazdroj tak pokračuje v pomoci hospodám, celkově je ve všech covidových vlnách podpořil částkou přes 600 milionů korun.
„O tom, že je podpora účinná, svědčí i fakt, že nyní Prazdroj zaváží pivo do většího počtu podniků než loni. A to i přesto, že malá část provozů ukončila v souvislosti s již déle než rok trvající krizí a omezením v gastru svou činnost,“ uvedla firma.
Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) jsou ale tržby restaurací stále o 20 až 30 procent nižší proti době před koronavirovou krizí. Lidé se rychleji vracejí do podniků v turisticky oblíbených místech, nejhůře jsou na tom stravovací provozy ve městech. Uvedl restauratér a garant projektu Moje restaurace za AMSP Luboš Kastner. Gastronomické provozy se podle Kastnera mohou sice nyní zdát opticky plné, ale stejnou návštěvnost jako před pandemií neevidují. Stále v nich totiž platí mnoho omezení.
Vstup veřejnosti do venkovních prostor restaurací vláda po zhruba pětiměsíčním nuceném uzavření povolila od 17. května, vnitřní prostory se mohly otevřít od 31. května. Stále jsou ale v platnosti vládní nařízení, která musejí hosté restaurací, barů a kaváren zejména ve vnitřních prostorách dodržovat.