V rámci rozsáhlé americké studie porovnávající dvacet různých faktorů v 99 zemích skončila Česká republika na 23. místě.
Mezi kritérii hodnocení byl mimo jiné hrubý domácí příjem na obyvatele, používání sociálních médií, rychlost internetu, sazba daně z příjmu, dostupnost online platebních nástrojů nebo digitální gramotnost obyvatel.
Ze studie plyne, že většina zemí nejvhodnějších pro zahájení online obchodu se nachází v Evropě. Spolu s USA, Kanadou a Singapurem poskytují tyto země všestranně příznivý výchozí bod pro založení elektronického obchodu. Jedinou překážkou v nich zůstává vyšší sazba daně z příjmu právnických osob.
Na špičce žebříčku jsou Dánsko, Švýcarsko a Nizozemsko. Následují USA, Norsko, Švédsko, Singapur, Německo, Kanada a Lucembursko.
Česká republika skončila těsně za Slovinskem. Za Českem následují Itálie, Litva a Malta. Hůře jsou na tom i Slovensko, Maďarsko, Polsko nebo například Japonsko.
České firmy jsou více na internetu a nebrání se ani robotizaci, uvádí ČSÚ |
Nadprůměrný výsledek vykázala Česká republika v počtu uživatelů internetu, počtu providerů platebních služeb nebo vyspělosti logistických služeb. Naopak zaostává v rychlosti širokopásmového internetu, podílu uživatelů sociálních sítí či hrubého národního důchodu na hlavu.
Elektronický obchod globálně nadále meziročně roste. Americká výzkumná společnost eMarketer předpovídá do roku 2023 celosvětové tržby z online obchodu 6,542 bilionu USD (zhruba 141 bilionů korun), což představuje dvaadvacet procent veškerého maloobchodního prodeje. To je o osm procentních bodů více, než v roce 2019.