Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ochranná známka zajistí prosperitu i jedinečnost. Firmy na ni zapomínají

Hodnotu firem netvoří jen budovy, pozemky, výrobní zařízení či šikovní zaměstnanci, ale také jejich jméno. Ochranná známka má tak zajistit, aby se nikdo nepřiživoval na názvu nebo logu firmy nebo aby spotřebitele nemátl původ zboží nebo služeb. Zkušenosti advokátů ale potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé na ochrannou známku zapomínají.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

V době extrémní konkurence jsou si firmy ze stejné branže natolik podobné, že běžný spotřebitel je rozpozná jen podle loga, názvu či specifických znaků, jakými jsou barva, tvar výrobku nebo osobitý design. Proto se společnosti chrání prostřednictvím ochranných známek. 

Ty firmám chrání značku, ale v jisté míře i know-how a investice. Spolu s ochrannou známkou je tak firma oprávněna používat značku ®, která je v České republice chráněna zápisem na Úřadě průmyslového vlastnictví (ÚPV ČR). 

Zkušenosti advokátů ale potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé, kteří mají slibné nápady a později úspěch u zákazníků, na ochrannou známku mnohdy zapomínají. Zdánlivá maličkost je ale může v budoucnu stát značnou část tržeb. Ochranné známky tedy slouží k tomu, aby odlišovaly výrobky jednoho výrobce od výrobků jiného výrobce.

Ochranná známka

Lze ji registrovat za poplatek na Úřadě průmyslového vlastnictví. Po úspěšném procesu registrace platí po dobu 10 let a její vlastník má právo u své značky používat označení Ⓡ. 

„Obecně bych o zápisu ochranné známky případně jiných práv duševního vlastnictví uvažoval při tradičních podnikatelských činnostech s obratem kolem stovek tisíc korun, ačkoli v konkrétních případech mohou mít význam pro každého podnikatele. Zvážit ochrannou známku je dobré i při zakládání start-upu, zejména v technologické oblasti. Opomenutí v daném směru může mít pro takové firmy později fatální následky,“ upozorňuje Miroslav Šperka advokát a partner konzultační společnosti V4 Group, která se specializuje na právo duševního vlastnictví.

Ochranná známka má několik funkcí. První je zamezit klamavému označování a napodobování zboží pocházejícího od určitého výrobce a umožnit spotřebitelům odlišit výrobky a služby jednotlivých podnikatelů. To znamená, že ochranná známka má zajistit, aby se jiný podnikatel či spekulant nepřiživoval na názvu nebo logu firmy, která s nápadem přišla, respektive aby spotřebitel na trhu nebyl uveden v omyl ohledně původu kupovaného zboží a služeb.

Konkurenční boj velkých firem

Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro firmy, ale i pro veřejně známé osobnosti, jakými jsou například fotbalisté, herci, zpěváci a další celebrity. Jsou součástí nehmotného majetku například spolu s patenty a know-how. Hodnota nehmotného majetku přitom dlouhodobě stoupá.

Čím je firma úspěšnější, tím má pro ni ochranná známka vyšší hodnotu. U nás mají nejvyšší hodnotu známky technologické společnosti jako Avast, velké průmyslové společnosti (Škoda) nebo banky či potravinářské společnosti (Kofola, Plzeňský Prazdroj).

„Výborné finanční ukazatele určité společnosti zvyšují i ​​hodnotu ochranné známky, kterou v obchodním styku používá. Nesmí se však zapomenout, že k hodnotě může přispívat i velké množství dalších práv jako například patenty či designy i způsob řízení a personál či investice do reklamy,“ uvádí advokát a partner V4 Group, Miroslav Šperka.

Chanel prohrává vleklý soudní spor s Huawei o logo. Je odlišné, rozhodl soud

Nadnárodní firmy jako Apple, Adidas či Nike si velmi dobře uvědomují, že musí svou značku bedlivě hlídat. Zaměstnávají týmy špičkových právníků a investují miliony dolarů, aby ochránily své patenty, ochranné známky a další práva duševního vlastnictví, které chtějí jiné společnosti zkopírovat, napodobit či jen parazitovat na dobrém jménu. 

I ochranné známky se proto stávají předmětem častých sporů, protože pokusy o kopírování nebo napodobování značek jsou velmi citlivě vnímány v rámci vyostřeného konkurenčního boje.

Německá značka oblečení Adidas například v minulosti vedla několik soudních sporů o její legendární pásky v logu. Tři pruhy, které neodmyslitelně patří k Adidasu, použila firma poprvé již v roce 1949 na fotbalové kopačce. Jenže belgická firma Shoe Branding Europe si chtěla v roce 2009 zaregistrovat ochranné známky pro boty s dvěma pruhy. To vyústilo do vzájemné copyrightové války, jejichž výsledkem bylo mimo jiné rozhodnutí Tribunálu EU v roce 2019 o zrušení jedné z ochranných známek Adidasu sestávající ze tří pruhů.

Autor:

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Nový zabezpečovač na zubačce? Ne, usadili Správu železnic památkáři

31. května 2024

Státní správce tratí řeší na severu Čech kuriózní problém. Podobně jako u jiných lokálek začal...

Pasti na dědice. Na co si dát pozor, když vám odkážou investice

31. května 2024

Premium Na investice Češi slyší. Loni už měli v investičních fondech celkem 1,39 bilionu korun, ukázala...

OBRAZEM: Když chodit do práce je radost. Odborníci zvolili nejlepší kanceláře roku

30. května 2024  20:30

Ve čtvrtek 30. května byli vyhlášeni vítězové osmého ročníku soutěže Kanceláře roku. Tu organizuje...

ECB se chystá pokutovat některé evropské banky. Selhaly v oblasti klimatu

30. května 2024

Evropská centrální banka se chystá učinit bezprecedentní krok a uložit pokuty několika bankovním...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...