Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ochranná známka zajistí prosperitu i jedinečnost. Firmy na ni zapomínají

Hodnotu firem netvoří jen budovy, pozemky, výrobní zařízení či šikovní zaměstnanci, ale také jejich jméno. Ochranná známka má tak zajistit, aby se nikdo nepřiživoval na názvu nebo logu firmy nebo aby spotřebitele nemátl původ zboží nebo služeb. Zkušenosti advokátů ale potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé na ochrannou známku zapomínají.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

V době extrémní konkurence jsou si firmy ze stejné branže natolik podobné, že běžný spotřebitel je rozpozná jen podle loga, názvu či specifických znaků, jakými jsou barva, tvar výrobku nebo osobitý design. Proto se společnosti chrání prostřednictvím ochranných známek. 

Ty firmám chrání značku, ale v jisté míře i know-how a investice. Spolu s ochrannou známkou je tak firma oprávněna používat značku ®, která je v České republice chráněna zápisem na Úřadě průmyslového vlastnictví (ÚPV ČR). 

Zkušenosti advokátů ale potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé, kteří mají slibné nápady a později úspěch u zákazníků, na ochrannou známku mnohdy zapomínají. Zdánlivá maličkost je ale může v budoucnu stát značnou část tržeb. Ochranné známky tedy slouží k tomu, aby odlišovaly výrobky jednoho výrobce od výrobků jiného výrobce.

Ochranná známka

Lze ji registrovat za poplatek na Úřadě průmyslového vlastnictví. Po úspěšném procesu registrace platí po dobu 10 let a její vlastník má právo u své značky používat označení Ⓡ. 

„Obecně bych o zápisu ochranné známky případně jiných práv duševního vlastnictví uvažoval při tradičních podnikatelských činnostech s obratem kolem stovek tisíc korun, ačkoli v konkrétních případech mohou mít význam pro každého podnikatele. Zvážit ochrannou známku je dobré i při zakládání start-upu, zejména v technologické oblasti. Opomenutí v daném směru může mít pro takové firmy později fatální následky,“ upozorňuje Miroslav Šperka advokát a partner konzultační společnosti V4 Group, která se specializuje na právo duševního vlastnictví.

Ochranná známka má několik funkcí. První je zamezit klamavému označování a napodobování zboží pocházejícího od určitého výrobce a umožnit spotřebitelům odlišit výrobky a služby jednotlivých podnikatelů. To znamená, že ochranná známka má zajistit, aby se jiný podnikatel či spekulant nepřiživoval na názvu nebo logu firmy, která s nápadem přišla, respektive aby spotřebitel na trhu nebyl uveden v omyl ohledně původu kupovaného zboží a služeb.

Konkurenční boj velkých firem

Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro firmy, ale i pro veřejně známé osobnosti, jakými jsou například fotbalisté, herci, zpěváci a další celebrity. Jsou součástí nehmotného majetku například spolu s patenty a know-how. Hodnota nehmotného majetku přitom dlouhodobě stoupá.

Čím je firma úspěšnější, tím má pro ni ochranná známka vyšší hodnotu. U nás mají nejvyšší hodnotu známky technologické společnosti jako Avast, velké průmyslové společnosti (Škoda) nebo banky či potravinářské společnosti (Kofola, Plzeňský Prazdroj).

„Výborné finanční ukazatele určité společnosti zvyšují i ​​hodnotu ochranné známky, kterou v obchodním styku používá. Nesmí se však zapomenout, že k hodnotě může přispívat i velké množství dalších práv jako například patenty či designy i způsob řízení a personál či investice do reklamy,“ uvádí advokát a partner V4 Group, Miroslav Šperka.

Chanel prohrává vleklý soudní spor s Huawei o logo. Je odlišné, rozhodl soud

Nadnárodní firmy jako Apple, Adidas či Nike si velmi dobře uvědomují, že musí svou značku bedlivě hlídat. Zaměstnávají týmy špičkových právníků a investují miliony dolarů, aby ochránily své patenty, ochranné známky a další práva duševního vlastnictví, které chtějí jiné společnosti zkopírovat, napodobit či jen parazitovat na dobrém jménu. 

I ochranné známky se proto stávají předmětem častých sporů, protože pokusy o kopírování nebo napodobování značek jsou velmi citlivě vnímány v rámci vyostřeného konkurenčního boje.

Německá značka oblečení Adidas například v minulosti vedla několik soudních sporů o její legendární pásky v logu. Tři pruhy, které neodmyslitelně patří k Adidasu, použila firma poprvé již v roce 1949 na fotbalové kopačce. Jenže belgická firma Shoe Branding Europe si chtěla v roce 2009 zaregistrovat ochranné známky pro boty s dvěma pruhy. To vyústilo do vzájemné copyrightové války, jejichž výsledkem bylo mimo jiné rozhodnutí Tribunálu EU v roce 2019 o zrušení jedné z ochranných známek Adidasu sestávající ze tří pruhů.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za pivo i 255 korun. Rozdíly cen jsou v Evropě obrovské, Praha patří mezi levné

17. dubna 2024

Premium Vyrazit na pivo se v Evropě nejvíc prodraží v severských zemích, kde v sobě ceny zahrnují vysoké...

Čínský vývoz do Ruska klesá pod hrozbou amerických sankcí. Moskva to zlehčuje

17. dubna 2024

Čínský vývoz do Ruska klesá. Ukázala to březnová data, podle nichž se tok zboží z z Číny meziročně...

Česko je v EU dvacet let. Členství přineslo vyšší životní úroveň, říká analýza

17. dubna 2024  16:24

V roce 2004, kdy Česká republika do Evropské unie vstupovala, měla HDP v paritě kupní síly na...

Firmy i dohodáři získali půl roku navíc, pojistné se začne platit až od ledna

17. dubna 2024  15:46

Povinnost zaměstnavatelů platit odvody na pojistném u dohod o provedení z práce se posune z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...