Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ochranná známka zajistí prosperitu i jedinečnost. Firmy na ni zapomínají

Hodnotu firem netvoří jen budovy, pozemky, výrobní zařízení či šikovní zaměstnanci, ale také jejich jméno. Ochranná známka má tak zajistit, aby se nikdo nepřiživoval na názvu nebo logu firmy nebo aby spotřebitele nemátl původ zboží nebo služeb. Zkušenosti advokátů ale potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé na ochrannou známku zapomínají.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

V době extrémní konkurence jsou si firmy ze stejné branže natolik podobné, že běžný spotřebitel je rozpozná jen podle loga, názvu či specifických znaků, jakými jsou barva, tvar výrobku nebo osobitý design. Proto se společnosti chrání prostřednictvím ochranných známek. 

Ty firmám chrání značku, ale v jisté míře i know-how a investice. Spolu s ochrannou známkou je tak firma oprávněna používat značku ®, která je v České republice chráněna zápisem na Úřadě průmyslového vlastnictví (ÚPV ČR). 

Zkušenosti advokátů ale potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé, kteří mají slibné nápady a později úspěch u zákazníků, na ochrannou známku mnohdy zapomínají. Zdánlivá maličkost je ale může v budoucnu stát značnou část tržeb. Ochranné známky tedy slouží k tomu, aby odlišovaly výrobky jednoho výrobce od výrobků jiného výrobce.

Ochranná známka

Lze ji registrovat za poplatek na Úřadě průmyslového vlastnictví. Po úspěšném procesu registrace platí po dobu 10 let a její vlastník má právo u své značky používat označení Ⓡ. 

„Obecně bych o zápisu ochranné známky případně jiných práv duševního vlastnictví uvažoval při tradičních podnikatelských činnostech s obratem kolem stovek tisíc korun, ačkoli v konkrétních případech mohou mít význam pro každého podnikatele. Zvážit ochrannou známku je dobré i při zakládání start-upu, zejména v technologické oblasti. Opomenutí v daném směru může mít pro takové firmy později fatální následky,“ upozorňuje Miroslav Šperka advokát a partner konzultační společnosti V4 Group, která se specializuje na právo duševního vlastnictví.

Ochranná známka má několik funkcí. První je zamezit klamavému označování a napodobování zboží pocházejícího od určitého výrobce a umožnit spotřebitelům odlišit výrobky a služby jednotlivých podnikatelů. To znamená, že ochranná známka má zajistit, aby se jiný podnikatel či spekulant nepřiživoval na názvu nebo logu firmy, která s nápadem přišla, respektive aby spotřebitel na trhu nebyl uveden v omyl ohledně původu kupovaného zboží a služeb.

Konkurenční boj velkých firem

Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro firmy, ale i pro veřejně známé osobnosti, jakými jsou například fotbalisté, herci, zpěváci a další celebrity. Jsou součástí nehmotného majetku například spolu s patenty a know-how. Hodnota nehmotného majetku přitom dlouhodobě stoupá.

Čím je firma úspěšnější, tím má pro ni ochranná známka vyšší hodnotu. U nás mají nejvyšší hodnotu známky technologické společnosti jako Avast, velké průmyslové společnosti (Škoda) nebo banky či potravinářské společnosti (Kofola, Plzeňský Prazdroj).

„Výborné finanční ukazatele určité společnosti zvyšují i ​​hodnotu ochranné známky, kterou v obchodním styku používá. Nesmí se však zapomenout, že k hodnotě může přispívat i velké množství dalších práv jako například patenty či designy i způsob řízení a personál či investice do reklamy,“ uvádí advokát a partner V4 Group, Miroslav Šperka.

Chanel prohrává vleklý soudní spor s Huawei o logo. Je odlišné, rozhodl soud

Nadnárodní firmy jako Apple, Adidas či Nike si velmi dobře uvědomují, že musí svou značku bedlivě hlídat. Zaměstnávají týmy špičkových právníků a investují miliony dolarů, aby ochránily své patenty, ochranné známky a další práva duševního vlastnictví, které chtějí jiné společnosti zkopírovat, napodobit či jen parazitovat na dobrém jménu. 

I ochranné známky se proto stávají předmětem častých sporů, protože pokusy o kopírování nebo napodobování značek jsou velmi citlivě vnímány v rámci vyostřeného konkurenčního boje.

Německá značka oblečení Adidas například v minulosti vedla několik soudních sporů o její legendární pásky v logu. Tři pruhy, které neodmyslitelně patří k Adidasu, použila firma poprvé již v roce 1949 na fotbalové kopačce. Jenže belgická firma Shoe Branding Europe si chtěla v roce 2009 zaregistrovat ochranné známky pro boty s dvěma pruhy. To vyústilo do vzájemné copyrightové války, jejichž výsledkem bylo mimo jiné rozhodnutí Tribunálu EU v roce 2019 o zrušení jedné z ochranných známek Adidasu sestávající ze tří pruhů.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Ovocnářům hrozí bankroty. Mrazy ceny určitě ovlivní, hlavně jablek, říká jejich šéf

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  10:58

Pěstitelům ovoce hrozí kvůli mrazům bankroty, říká předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík....

České dráhy vydělaly téměř čtyři miliardy korun. Tahounem byla osobní doprava

25. dubna 2024  10:06

Státem vlastněné České dráhy dosáhly v loňském roce hrubého zisku 3,8 miliardy. Na rozdíl od...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...