Úterý 22. června 2021, svátek má Pavla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 22. června 2021 Pavla

Češi během pandemie změnili styl oblékání i velikost, vyplývá z průzkumu

Módní e-commerce v důsledku zavřených obchodů zažívala svůj obrovský růst a Češi museli změnit nejen styl nakupování, ale také oblékání. Formální oblečení vyměnili za pohodlné teplákové soupravy a podle průzkumu Fashion Research také 39 procent Čechů změnilo svou velikost.

ilustrační obrázek | foto: Zalando

Lockdown a zavřené obchody hlavně s módním oblečením přinutily i nové segmenty populace sáhnout po e-shopech, ať už sháněly sezonní oblečení nebo něco příjemnějšího na sebe.

„Celých 68 procent Čechů změnilo v pandemii styl oblékání. Ženy oblékly legíny, muži tepláky a mikiny. Obě pohlaví se pak shodují na teniskách,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manager Glami. 

Kromě oblečení byl zasažený celý segment spojený se svatbami. Což se teď s rozvolněním postupně mění a tyto prodeje se opět zvedají. „Zajímavé bude sledovat, zda se trend tepláků udrží. Už teď je jasné, že vzhledem k omezeným možnostem a zároveň i vlivem špatného počasí budou chtít Češi trávit během léta čas venku. Proto očekáváme, že posílí poptávka po sportovním oblečení,“ dodává ředitel společnosti Zoot Milan Polák.

Jaké kousky jste za posledních 12 měsíců nosil(a) nejvíce a zároveň jste si...

Podle průzkumu Fashion Research se Češi v roce s koronavirem rozdělili na tři skupiny: 32 procent zákazníků nakupovalo módu více než předtím. K nákupům je přivedly slevy a udělali si z nich koníčka pro zahnání lockdownové nudy. Celých 46 procent Čechů pak nakupovalo méně, hlavně z důvodu, že neměli oblečení kam nosit. Na druhém místě uváděli respondenti nedostatek peněz. Každý pátý nakupoval beze změny.

Během posledních 12 měsíců ovlivněných koronavirem jsem nakupoval(a) módu

Pandemická kila změnila i velikost

Zajímavé je, že 39 procent zákazníků během pandemie změnilo velikost oblečení, kterou standardně nakupují. Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak mohou být důvodem, že 29 procent Čechů nakupuje větší kousky. „Na druhou stranu 10 procent respondentů sahá po menších velikostech a 59 procent respondentů se koronavirus – co se váhy týče – nijak nedotknul,” přibližuje Rakovská.  

Prioritami, které měli Češi před rokem a zůstaly jim dodnes, jsou rychlé doručení a doprava zdarma. Za zmínku stojí dle brand managerky Glami také fakt, že se Češi naučili platit bezkontaktně: „Platbu hotovostí na dobírku už preferuje jen 10 procent oproti loňským 24 procentům.”

Co se pro vás v loňském roce stalo tím nejdůležitějším aspektem při nákupu...

A kromě plateb si Češi uvědomují, že i kvalita je velmi důležitá. A tak 16 procent z nich přesedlalo na vyšší kvalitu, aby jim zboží vydrželo déle a naopak 10 procent z nich muselo kvůli nedostatku financí sáhnout po horším materiálu a kvalitě.

Změnila se ve výsledku kvalita vámi zakoupeného módního zboží během roku s...

Udržitelnost proniká i do módy

Během celého roku lze pozorovat změnu životního stylu, velmi úspěšné jsou basic styly a loungewear a to především z biobavlny. „Během lednového uzavření jsme představili tzv. tašky s překvapením, které obsahovaly produkty vybrané a zabalené našimi zaměstnanci. Nyní zákazníci nakupují především výrobky v udržitelné kvalitě z nové kolekce,“ dodává Hana Mayerová z C&A.

I další módní značky potvrdily, že se zákazníci více zajímají o původ oblečení. Mezi zákazníky Zalando lze vypozorovat trvající, avšak čím dál tím silnější ohled na udržitelné zboží i postupy. 

„Zaznamenali jsme, že 34 procent z nich věří, že se udržitelnost během pandemie stala důležitější a přibližně 58 procent poté uvádí, že je pro ně nezbytné, aby sami vliv na udržitelnost v módě měli. V návaznosti na tento trend jsme zaznamenali více než dvojnásobný růst, nyní již 50 procent v rámci podílu našich aktivních zákazníků, kteří nyní nakupují udržitelnější zboží,“ potvrzuje vedení společnosti Zalando.

Další změnou v chování a prioritách, která během pandemie nastala, je zvýšená popularita tzv. vyklízení skříní. Ta se následně projevila u zákazníků Zalanda, kteří během jednoho měsíce od spuštění kategorie Pre-owned zaslali více než 100 tisíc vytříděných položek. 

„Dále jsme také zaregistrovali, že významným aspektem se pro zákazníky nově stala hodnota, cena a dlouhá životnost u oděvů. Přibližně 71 procent zákazníků zainvestovalo v průběhu pandemie do kusů vyšší kvality, a to i přes celkové značné zvýšení cenové citlivosti,“ doplňuje Zalando.

Autor:
  • Nejčtenější

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Turistickým atrakcím zvoní umíráček. K radosti místních, ke zlosti majitelů

Některá donedávna uzavřená turistická lákadla, jako například muzea strašidel, sexu, tortury či komunismu, dětské herny...

Ronaldo odsunul láhve Coca-Coly. A akcie společnosti se propadly

Portugalský fotbalista Cristiano Ronaldo během pondělní tiskové konference odsunul stranou dvě láhve Coca-Coly, podal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Už jen drobné úpravy. Podívejte se do českého Primarku den před otevřením

Irský módní řetězec Primark připravil slavnostní otevření na 17. června, redakce iDNES.cz však do prodejny nahlédla...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Česko chce být zemí nápadů, řekl Babiš. Kulhánek ocenil tuzemské firmy

Česko musí působit jako silný tým, jedině tak se prosadí v mezinárodní konkurenci, řekl premiér Andrej Babiš. Podle...

Češi se chtějí zchladit. Zájem o větráky a klimatizace rekordně roste

Do Česka dorazilo léto v plné síle a Češi hledají způsob, jak se ochladit. Prodejci hlásí, že za uplynulý týden jim...

Problémy restaurací nekončí, polední meníčka nefrčí. Tržby zachraňuje fotbal

Premium Česká ekonomika se pomalu vrací do normálního stavu, ovšem některá restaurační zařízení stále trpí absencí zákazníků....

Jeho restaurace byly na dně. A tak hospodský rozjel půjčovnu karavanů

Podnikatel Pavel Kalus již několik let úspěšně provozuje v pražských Dejvicích tři restaurace a rekonstruuje penzion ve...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....