Pátek 18. června 2021, svátek má Milan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. června 2021 Milan

Češi během pandemie změnili styl oblékání i velikost, vyplývá z průzkumu

Módní e-commerce v důsledku zavřených obchodů zažívala svůj obrovský růst a Češi museli změnit nejen styl nakupování, ale také oblékání. Formální oblečení vyměnili za pohodlné teplákové soupravy a podle průzkumu Fashion Research také 39 procent Čechů změnilo svou velikost.

ilustrační obrázek | foto: Zalando

Lockdown a zavřené obchody hlavně s módním oblečením přinutily i nové segmenty populace sáhnout po e-shopech, ať už sháněly sezonní oblečení nebo něco příjemnějšího na sebe.

„Celých 68 procent Čechů změnilo v pandemii styl oblékání. Ženy oblékly legíny, muži tepláky a mikiny. Obě pohlaví se pak shodují na teniskách,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manager Glami. 

Kromě oblečení byl zasažený celý segment spojený se svatbami. Což se teď s rozvolněním postupně mění a tyto prodeje se opět zvedají. „Zajímavé bude sledovat, zda se trend tepláků udrží. Už teď je jasné, že vzhledem k omezeným možnostem a zároveň i vlivem špatného počasí budou chtít Češi trávit během léta čas venku. Proto očekáváme, že posílí poptávka po sportovním oblečení,“ dodává ředitel společnosti Zoot Milan Polák.

Jaké kousky jste za posledních 12 měsíců nosil(a) nejvíce a zároveň jste si...

Podle průzkumu Fashion Research se Češi v roce s koronavirem rozdělili na tři skupiny: 32 procent zákazníků nakupovalo módu více než předtím. K nákupům je přivedly slevy a udělali si z nich koníčka pro zahnání lockdownové nudy. Celých 46 procent Čechů pak nakupovalo méně, hlavně z důvodu, že neměli oblečení kam nosit. Na druhém místě uváděli respondenti nedostatek peněz. Každý pátý nakupoval beze změny.

Během posledních 12 měsíců ovlivněných koronavirem jsem nakupoval(a) módu

Pandemická kila změnila i velikost

Zajímavé je, že 39 procent zákazníků během pandemie změnilo velikost oblečení, kterou standardně nakupují. Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak mohou být důvodem, že 29 procent Čechů nakupuje větší kousky. „Na druhou stranu 10 procent respondentů sahá po menších velikostech a 59 procent respondentů se koronavirus – co se váhy týče – nijak nedotknul,” přibližuje Rakovská.  

Prioritami, které měli Češi před rokem a zůstaly jim dodnes, jsou rychlé doručení a doprava zdarma. Za zmínku stojí dle brand managerky Glami také fakt, že se Češi naučili platit bezkontaktně: „Platbu hotovostí na dobírku už preferuje jen 10 procent oproti loňským 24 procentům.”

Co se pro vás v loňském roce stalo tím nejdůležitějším aspektem při nákupu...

A kromě plateb si Češi uvědomují, že i kvalita je velmi důležitá. A tak 16 procent z nich přesedlalo na vyšší kvalitu, aby jim zboží vydrželo déle a naopak 10 procent z nich muselo kvůli nedostatku financí sáhnout po horším materiálu a kvalitě.

Změnila se ve výsledku kvalita vámi zakoupeného módního zboží během roku s...

Udržitelnost proniká i do módy

Během celého roku lze pozorovat změnu životního stylu, velmi úspěšné jsou basic styly a loungewear a to především z biobavlny. „Během lednového uzavření jsme představili tzv. tašky s překvapením, které obsahovaly produkty vybrané a zabalené našimi zaměstnanci. Nyní zákazníci nakupují především výrobky v udržitelné kvalitě z nové kolekce,“ dodává Hana Mayerová z C&A.

I další módní značky potvrdily, že se zákazníci více zajímají o původ oblečení. Mezi zákazníky Zalando lze vypozorovat trvající, avšak čím dál tím silnější ohled na udržitelné zboží i postupy. 

„Zaznamenali jsme, že 34 procent z nich věří, že se udržitelnost během pandemie stala důležitější a přibližně 58 procent poté uvádí, že je pro ně nezbytné, aby sami vliv na udržitelnost v módě měli. V návaznosti na tento trend jsme zaznamenali více než dvojnásobný růst, nyní již 50 procent v rámci podílu našich aktivních zákazníků, kteří nyní nakupují udržitelnější zboží,“ potvrzuje vedení společnosti Zalando.

Další změnou v chování a prioritách, která během pandemie nastala, je zvýšená popularita tzv. vyklízení skříní. Ta se následně projevila u zákazníků Zalanda, kteří během jednoho měsíce od spuštění kategorie Pre-owned zaslali více než 100 tisíc vytříděných položek. 

„Dále jsme také zaregistrovali, že významným aspektem se pro zákazníky nově stala hodnota, cena a dlouhá životnost u oděvů. Přibližně 71 procent zákazníků zainvestovalo v průběhu pandemie do kusů vyšší kvality, a to i přes celkové značné zvýšení cenové citlivosti,“ doplňuje Zalando.

Autor:
  • Nejčtenější

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Ronaldo odsunul láhve Coca-Coly. A akcie společnosti se propadly

Portugalský fotbalista Cristiano Ronaldo během pondělní tiskové konference odsunul stranou dvě láhve Coca-Coly, podal...

Už jen drobné úpravy. Podívejte se do českého Primarku den před otevřením

Irský módní řetězec Primark připravil slavnostní otevření na 17. června, redakce iDNES.cz však do prodejny nahlédla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Turistickým atrakcím zvoní umíráček. K radosti místních, ke zlosti majitelů

Některá donedávna uzavřená turistická lákadla, jako například muzea strašidel, sexu, tortury či komunismu, dětské herny...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Česká pošta posílá lidem SMS k celnímu řízení. Web zákazníky mate

Web České pošty, který má ulehčit lidem od léta celní řízení, už běží. Česká pošta jej spustila dříve, aby se proces...

Cestování nebude už nikdy stejné jako před pandemií, říká Jan Papež

Premium Pandemie v Česku slábne a podle průzkumů veřejného mínění se v létě chystá k moři více než milion Čechů. A to i přes...

Češi čekají růst výdajů. Bojí se zdražení, ale chtějí se i rozšoupnout

Premium Otevření pobočky oděvního řetězce Primark přilákalo na Václavské náměstí davy. Dlouhá fronta zákazníků, kteří trpělivě...

Benzin i nafta dál zdražují. Natural stojí nejvíc od půlky loňského ledna

Pohonné hmoty u čerpacích stanic v Česku nepřestávají zdražovat. Průměrná cena benzinu Natural 95 vzrostla v uplynulém...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Toto XXL mi lichotí, říká Farna. Je tváří billboardu na Times Square

Ewa Farna (27) se s písní Tělo dostala až na slavnou obří reklamní obrazovku na newyorské Times Square. Spotify zde...