Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Souboj o online módu. Zoot se vrací, ale Zalando a About You ho předběhly

  1:00aktualizováno  1:00
Dřívější jednička tuzemského online trhu s módou, společnost Zoot, v rámci restartu po insolvenci chystá v srpnu otevření prodejny na pražském Černém Mostě. Jeho silní evropští konkurenti Zalando a About You zatím vsadili na agresivní marketingové kampaně a slevy.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ZOOT

„Počkáme, jaké bude mít Černý Most výsledky, a podle toho určíme, jestli bude jedna nová prodejna za rok, dvě, či dvacet,“ popisuje marketingový šéf Zootu Robert Vojáček další plány. Jasno by podle něj a Lukáše Uhla, generálního ředitele Zootu, mělo být zhruba do půl roku.

Zoot v číslech

Zároveň Zoot předělává větší ze svých 18 výdejen tak, aby si zákazník mohl na místě vybrat a koupit větší množství zboží než dosud. První u stanice metra Budějovická v ­Praze už má přestavbu za sebou.

Stamiliony pro Zoot. E-shop se pod taktovkou Natlandu vypořádává s dluhy

„Velkých výdejen, které půjdou předělat, je zhruba pět až šest. Zbytek budeme chtít s ­největší pravděpodobností přemístit do větších prostor v rámci daného města nebo městské části,“ popisuje Uhl s tím, že tyto změny očekává až napřesrok.

Cíl je snížit náklady na obsluhu výdejen, které z ­logistických kanálů patří k nejdražším. Příklad z první předělané výdejny podle šéfů Zootu ukazuje, že marže z prodaného zboží zaplatí náklady na vyzvedávání balíčků. K tomu směřují i další kroky, například poplatek 49 korun za vyzvednutí objednávky na výdejně, objednávky, jejíž cena nepřesahuje 1­600 korun. Podle Uhla ve velkých číslech příliš velký dopad vidět není, ale více zákazníků preferuje nyní Zásilkovny, které jsou zadarmo.

Tržby Zootu po loňské miliardě letos klesnou zhruba na 750 milionů korun. Stojí za tím jak slabý začátek roku, kdy společnost neplatila za zboží a tenčila se její nabídka, tak okleštěné výdaje na marketing. Web e-shopu dříve navštívilo 150­až 200 tisíc lidí denně, dnes je to zhruba polovina.

Tvrdý útok na špičku

Konkurenti, kteří vstoupili na tuzemský trh loni, mezitím masivně investují do reklamy. Německé Zalando a­ About You před pár týdny nasadily slevy až 70 procent výměnou za to, že si lidé stáhnou jejich aplikaci.

„Vzhledem k tomu, že je pro nás Česko stále novým trhem, zaměřujeme se na zvyšování povědomí o ­značce, abychom se stali prvním místem, kam čeští zákazníci zamíří, když pomyslí na módu,“ potvrzuje marketingový šéf Zalanda Dawid Pożoga.

Místo pro všechny: velké e-shopy se mění na tržiště. Napodobují Amazon

A akce na české zákazníky zabraly. Jan Penkala, konzultant v e-commerce, dělal průzkum mezi 350 lidmi a zjistil, že pro 80 procent nakupujících to byl první nákup v e-shopu Zalando. Lidé si přitom aplikaci většinou neodinstalují a většina plánuje nakupovat znovu.

„Slevové akce považuji za velmi úspěšné, odbourávají rychle bariéry pro online nákupy – včetně relativně pohodlného vrácení zdarma či bezproblémového placení dopředu – a dostávají se lidem do telefonu s aplikací, což je klíčové do budoucnosti, protože konverze v mobilní aplikaci jsou vyšší než na mobilním webu,“ popisuje Penkala. Za pouhé tři dny mohlo podle něj Zalando utržit 600 až 700 milionů korun.

„Velké módní e-shopy využívají velké slevové akce poměrně často, a pokud to mají dobře spočítané, je to legitimní strategie. V­ krátkodobém horizontu se to určitě nevrátí, ale myslím, že na takovou akci vedení Zalanda nahlíží dlouhodobou optikou,“ doplňuje Hana Zachová, brand manažerka internetového módního vyhledávače Glami.

Obrat dvě miliardy ročně

Otázkou je, jestli po slevách dochází k útlumu nákupů, nebo utracené peníze vydali zákazníci navíc. Názory se různí, podle Penkaly lze očekávat několikaměsíční útlum, naopak Glami nižší poptávku nevnímá. „Akce Zalanda a ­About You mohly spíše přesvědčit některé zaryté zákazníky kamenných obchodů, aby vyzkoušeli online nakupování,“ míní Zachová.

Špičkování e-shopů pokračuje. Alzák tentokrát v reklamě zaplácnul Mall

V každém případě je zřejmé, že se Zalando a About You dostanou už po roce nad úroveň Zootu v jeho dobrých letech. „Zalando do aktuální slevové akce jelo tempem cca 60 ­až 65 tisíc objednávek měsíčně, nyní mu akce přidala zhruba 300 tisíc objednávek, takže za celý rok to dělá obrat asi dvě miliardy korun,“ odhaduje Penkala. 

Podobně na tom bude About You, které mělo silnější start. K dalším velkým hráčům patří v oblečení Lidl, Tchibo či Sportisimo. Silný online prodej má i převážně kamenný řetězec H&M. Celý trh s online módou přitom Glami odhaduje na více než 20 miliard, odhady dalších manažerů z­ byznysu jsou o něco střízlivější.

Manažeři Zootu jsou si vědomi, že silou velké řetězce nepřetlačí. Obavy, že je v době slev na Zalandu všichni zákazníci opustí, se ale podle Vojáčka nepotvrdily. Propad činil asi deset procent.

Masivní kampaně Zoot nechystá, místo toho jde cestou společných marketingových kampaní. První začne v září se značkou Dorothy Perkins.

  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Za dvojí kvalitu nemůžeme, ohrazují se obchodní řetězce proti milionovým pokutám

Odpovědnost za dvojí kvalitu potravin by měli mít obchodníci, shodla se v pátek Sněmovna v rámci prvního čtení vládní...

Vláda schválila nová pravidla pro odpady. Skládkování podraží, bude se třídit

Vláda schválila čtyři odpadové zákony, které regulují mimo jiné nakládání s odpady, obaly a vybranými výrobky s...

Málo elektroaut a solárů. NKÚ kritizoval daňová opatření ke snížení emisí

Česko nemá účinná daňová opatření, která by pomohla splnit cíle v ochraně klimatu, pokud jde o snížení emisí u dopravy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz