Nižší daň zlevnila kávu i čokoládu

  1:00aktualizováno  1:00
Snížení daní na cukrovinky, které poslanci prosadili těsně před volbami, se už po měsíci projevilo poklesem cen. Změna vstoupila v platnost v polovině letošního července. První dny někteří velcí obchodníci se zlevněním váhali, nakonec však díky konkurenci daňovou úsporu do cen promítli.
Hypernova zlevnila více než o dvanáct procent, jak jí umožňovala daň. Ilustrační foto

Hypernova zlevnila více než o dvanáct procent, jak jí umožňovala daň. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Tyto informace vyplývají z průzkumu společnosti Tambor pro MF DNES provedeného v Tesku, Hypernově, Kauflandu, Globusu a Lidlu na patnácti namátkou vybraných výrobcích. Do "průzkumného koše" se dostala například káva Tchibo, čokoláda Milka, tyčinka Kofila či bonbonky Tic-Tac.

INFOGRAFIKA: Jak obchody (ne)zlevňovaly

První průzkum byl udělán v obchodech třetí den po snížení daně a druhý minulý týden, po měsíci. Zatímco první týden po snížení daně si například Hypernova či Tesco nechaly úsporu z daní ve vlastní pokladničce, po měsíci už ji nechávají užít i zákazníky.

Hypernova zlevnila dokonce více než o dvanáct procent, jak jí umožňovala daň. V daný okamžik se tak přiblížila na dohled ceně srovnatelného košíku cukrovinek v Tesku, které si zakládá na politice "nejnižší ceny ve městě".

Daň z přidané hodnoty na čokolády, kávu, některé bonbony, koření či mořské plody se snížila od poloviny července z 19 na 5 procent. Poslanci tuto změnu prosadili letos na jaře pomocí tradiční finty: připojili ho v podobě pozměňovacího návrhu k zákonu, který se týkal něčeho úplně jiného.

Snížení daně nijak nesouviselo se spory o nižší daň na plenky, které vede Česká republika s Bruselem, ani se zvýšením DPH na stavební práce, které bude muset Česko s výjimkou sociálních bytů uplatnit v lednu 2007.

Cenové hrátky
V číslech statistického úřadu o inflaci za červenec, která pokrývají velké i malé obchody, zatím nelze dopad nižší daně do cen plně sledovat. Statistici totiž chodí ceny měřit od 1. do 20. dne v měsíci.

Na základě čísel ze tří průzkumů lze dobře pozorovat, jak si obchodníci s cenami hrají. Například Globus nejprve cukrovinky zlevnil mezi prvními a patřil tak k nejlevnějším. Ale po měsíci si dovolil některé položky znovu zdražit, například instantní kávu Nescafé Gold či Nutellu.

Čokoládovou pomazánku prodával minulý týden za stejnou cenu jako Kaufland, nicméně za vyšší, než byla v Tesku či Hypernově. Právě s Kauflandem Globus držel krok a zlevnil nejdříve, podle prohlášení obou řetězců dokonce ještě předtím, než nižší daň začala platit.

Na rozdíl od Globusu zaměřeného více na šíři sortimentu, Kaufland (orientující se hlavně na ceny) drží poslední měsíc zkoumané ceny cukrovinek na stejné úrovni.

Zvláštním případem je diskont Lidl, kde je možné z patnácti značkových a namátkou vybraných cukrovinek zakoupit jen tři. Diskonty jsou totiž typické tím, že prodávají hlavně vlastní značky, nikoli pod hlavičkou Lidl, ale pod řadou jiných.

Ze značkových výrobků si vybírají jen pár zástupců. Ceny výrobků u něj zastoupených zlevnil Lidl v průměru o devět procent, část z daňové úspory mu tak uvázla ve vlastní kase. Poznat z těchto cen, že "Lidl je levnější", přitom nejde, protože jsou vyšší než v Tesku i v Hypernově.

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Red Bull otevřel obchod v pražském hračkářství. Energetické nápoje nenabízí

Hračkářství Hamleys v Praze rozjelo netradiční spolupráci. Obchod v obchodě si...

Jako místo své první české pobočky si výrobce známých energetických nápojů Red Bull vybral hračkářství Hamleys v centru...

Luxusní byznys v Pařížské je spíše otázkou prestiže, úspěch přichází později

Pařížská ulice v Praze.

Úspěch na české ulici luxusu, Pařížské, slaví osvědčené nadnárodní módní značky jako Louis Vuitton, z českých...

EET děsí řemeslníky. Někteří raději zváží penzi nebo systém obejdou

Pokladní systém Dotykačka.

Třetí a čtvrtou vlnu elektronické evidence tržeb, která odstartuje na jaře 2020, zatím podnikatelé vyhlížejí s největší...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz