Hypernova zlevnila více než o dvanáct procent, jak jí umožňovala daň. Ilustrační foto

Hypernova zlevnila více než o dvanáct procent, jak jí umožňovala daň. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nižší daň zlevnila kávu i čokoládu

  • 33
Snížení daní na cukrovinky, které poslanci prosadili těsně před volbami, se už po měsíci projevilo poklesem cen. Změna vstoupila v platnost v polovině letošního července. První dny někteří velcí obchodníci se zlevněním váhali, nakonec však díky konkurenci daňovou úsporu do cen promítli.

Tyto informace vyplývají z průzkumu společnosti Tambor pro MF DNES provedeného v Tesku, Hypernově, Kauflandu, Globusu a Lidlu na patnácti namátkou vybraných výrobcích. Do "průzkumného koše" se dostala například káva Tchibo, čokoláda Milka, tyčinka Kofila či bonbonky Tic-Tac.

INFOGRAFIKA: Jak obchody (ne)zlevňovaly

První průzkum byl udělán v obchodech třetí den po snížení daně a druhý minulý týden, po měsíci. Zatímco první týden po snížení daně si například Hypernova či Tesco nechaly úsporu z daní ve vlastní pokladničce, po měsíci už ji nechávají užít i zákazníky.

Hypernova zlevnila dokonce více než o dvanáct procent, jak jí umožňovala daň. V daný okamžik se tak přiblížila na dohled ceně srovnatelného košíku cukrovinek v Tesku, které si zakládá na politice "nejnižší ceny ve městě".

Daň z přidané hodnoty na čokolády, kávu, některé bonbony, koření či mořské plody se snížila od poloviny července z 19 na 5 procent. Poslanci tuto změnu prosadili letos na jaře pomocí tradiční finty: připojili ho v podobě pozměňovacího návrhu k zákonu, který se týkal něčeho úplně jiného.

Snížení daně nijak nesouviselo se spory o nižší daň na plenky, které vede Česká republika s Bruselem, ani se zvýšením DPH na stavební práce, které bude muset Česko s výjimkou sociálních bytů uplatnit v lednu 2007.

Cenové hrátky
V číslech statistického úřadu o inflaci za červenec, která pokrývají velké i malé obchody, zatím nelze dopad nižší daně do cen plně sledovat. Statistici totiž chodí ceny měřit od 1. do 20. dne v měsíci.

Na základě čísel ze tří průzkumů lze dobře pozorovat, jak si obchodníci s cenami hrají. Například Globus nejprve cukrovinky zlevnil mezi prvními a patřil tak k nejlevnějším. Ale po měsíci si dovolil některé položky znovu zdražit, například instantní kávu Nescafé Gold či Nutellu.

Čokoládovou pomazánku prodával minulý týden za stejnou cenu jako Kaufland, nicméně za vyšší, než byla v Tesku či Hypernově. Právě s Kauflandem Globus držel krok a zlevnil nejdříve, podle prohlášení obou řetězců dokonce ještě předtím, než nižší daň začala platit.

Na rozdíl od Globusu zaměřeného více na šíři sortimentu, Kaufland (orientující se hlavně na ceny) drží poslední měsíc zkoumané ceny cukrovinek na stejné úrovni.

Zvláštním případem je diskont Lidl, kde je možné z patnácti značkových a namátkou vybraných cukrovinek zakoupit jen tři. Diskonty jsou totiž typické tím, že prodávají hlavně vlastní značky, nikoli pod hlavičkou Lidl, ale pod řadou jiných.

Ze značkových výrobků si vybírají jen pár zástupců. Ceny výrobků u něj zastoupených zlevnil Lidl v průměru o devět procent, část z daňové úspory mu tak uvázla ve vlastní kase. Poznat z těchto cen, že "Lidl je levnější", přitom nejde, protože jsou vyšší než v Tesku i v Hypernově.