2. Přístup ke vzdělání
S produktivitou práce se ale v podmínkách dané ekonomiky dá pracovat. Ovlivňuje ji totiž hned celá řada faktorů, díky kterým se v čase může zvyšovat. Základem by měly být investice, které se v čase začnou zhodnocovat.
„Zvýšení produktivity lze dosáhnout tak, že česká ekonomika bude vyrábět a následně exportovat produkty s vyšší přidanou hodnotou. Toho jde dosáhnout skrze investice, ať už do fyzického nebo i do lidského kapitálu, a to třeba skrze kvalitnější vzdělávání,“ říká analytik Raiffeisenbank Vratislav Zámiš.
Kvalitní školství tak podle analytiků patří k základním pilířům k přechodu na ekonomiku s vyšší přidanou hodnotou. Jen tak bude mít Česká republika kvalifikované pracovníky, které k budování dobře fungující a vysoce výdělečné ekonomiky přispějí.
„Pokud porovnáme počet vysokých škol, které se vešly do žebříčku TOP 500 univerzit ve světě, tak zjistíme, že Německo zde má 31 univerzit, Česko pouze jedinou. Pro Česko to znamená nižší pravděpodobnost, že zde firmy budou realizovat výzkum a vývoj potřebný pro inovace,“ doplňuje analytik společnosti Deloitte Filip Pastucha.