7. Nedostatečná provázanost klíčových sektorů ekonomiky
Přiblížení české a německé mzdové úrovně by podle některých odborníků pomohla i vyšší provázanost v rámci klíčových sektorů tuzemské ekonomiky. Pokud by byly jednotlivé sféry české ekonomiky a firmy v nich působící komplexnější, mohlo by to do České republiky více přitahovat kapitál.
„Německo má třeba velmi silný cluster v rámci automobilového sektoru, který je provázaný s dalšími společnostmi třeba z oblasti výroby pneumatik. To má tendenci do země přitahovat kapitál i výzkum, což následně podporuje celkový technologický progres,“ říká analytik Raiffeisenbank David Vageknecht.
Jiní odborníci však namítají, že přílišná provázanost české ekonomiky právě třeba s automobilovým průmyslem může být do budoucna problémem a v dalších letech bude záležet na tom, jak se jí podaří přesunout do sféry výroby elektroaut, což může být problém.
„Co udělá, nebo neudělá Česko, je druhořadé. Klíčové i pro český autoprůmysl je, jak velké evropské automobilky, v čele s těmi německými, obstojí tváří v tvář nástupu elektromobility a čínské konkurence a zároveň jak ustojí velmi silný tlak stále přísnějších emisních norem i dalších zelených regulací EU. Realisticky ale musíme počítat s tím, že zlatá éra tuzemské automobilové výroby, se světově takřka nejvyšším počtem vyrobených aut na hlavu, v dohledné době postupně odezní a už se nevrátí. Zatím bohužel není patrný žádný záložní plán rozvoje české ekonomiky po jiné koleji,“ dodává ekonom Kovanda.