Na statistiky online prodejů mělo vliv střídavé otevírání a uzavírání kamenných prodejen během celého roku. V některých obdobích byli lidé v řadě segmentů jako móda nebo nábytek závislí pouze na e-shopech. Týká se to hlavně období lockdownů, v nichž se některé obchody ocitají od poloviny března do konce dubna 2020, od konce října do začátku prosince 2020 a od ledna 2021 až prakticky dodnes.
Během uplynulého roku se také mnohem více naučili nakupovat na internetu i starší lidé. Typicky se to projevilo například u rybářských potřeb nebo v segmentu dům a zahrada. Tito zákazníci na internetu dlouho chyběli, v poslední době se tam ale přesouvají, a to je příležitost pro všechny prodejce, kteří se na takovou cílovou skupinu soustředí.
Analýza také ukázala, kdy nastal největší meziroční nárůst tržeb v online prodeji. Stalo se tak v dubnu 2020, tehdy tržby stouply v porovnání s dubnem 2019 o 80 procent. Naplno se tak projevilo uzavření většiny obchodů prakticky po celý měsíc. Druhý největší meziroční nárůst následoval v únoru 2021. Naopak během rozvolněného léta 2020 rostly tržby e-shopů prakticky stejně jako rok předtím, oživení nastalo opět až v říjnu 2020.
Online prodej nestačí. Obchodníci zákazníka provedou nákupem bytu i bot |
Podle Jiřího Komára z agentury Advisio bylo zajímavé sledovat, jak někteří prodejci na nové okolnosti reagovali. „U kamenných prodejen vesměs platilo, že ty, které už s online prodejem předtím pracovaly, většinou při převodu veškerých prodejů do e-shopu víceméně uspěly. Kdo internetový prodej ignoroval nebo podceňoval, se začátkem vládních opatření narazil na výrazné problémy. Kvalitní e-shop se totiž obvykle nedá postavit z měsíce na měsíc,“ dodává Komár.
Roušky a šicí stroje
Na českých online obchodech se od loňského roku nejvyhledávanějším klíčovým slovem stala ochrana dýchacích cest kategorie FFP2 či vyšší i jejich alternativa z nanovláken.
„Ochranné prostředky si drží vysoká čísla vyhledávání i v meziročním srovnání a jejich vyhledávání roste ve chvílích, kdy jsou vydávána nařízení vlády, například povinnost nosit respirátory či roušky,“ dodává Gejza Nagy ze společnosti Luigi’s Box.
Nejvyšší prodeje v loňském březnu a dubnu meziročně také rostly u kategorie šicí stroje a textilní galanterie. Podle analýzy prodejů vyletěly téměř o 400 procent. V závěsu je pak stavební sortiment a zboží týkající se zahrady. Tam rostly prodeje o více než sto procent.
Domácí péče o vlasy
Nekončící lockdown zahýbal prodeji produktů, které lidé předtím neřešili. Uzavřená kadeřnictví však některé přiměla se o úpravu vlasů postarat z domácího prostředí. Podle analýzy ve sledovaných 75 středních a větších e-shopech se v únoru kategorie vlasová péče vyhoupla o více než tři tisíce procent. A v březnu trend pokračoval, meziroční prodeje rostly o více než tisíc procent.
„Jednalo se především o rukavice na barvení vlasů, barvy a masky na vlasy, kúry pro domácí péči, dále také kondicionéry a šampony,“ dodává Komár.
Trend potvrzuje také Michal Buzek, šéf analytiků online vyhledávače Heureka.cz. „Koncem uplynulého měsíce sledujeme nárůst zájmu o šampony a kondicionéry. Také zaznamenáváme, že roste zájem o potřeby na vaření v přírodě, respektive obecně o celý segment outdoorového vybavení,“ dodává.
Jak se vyvíjelo uzavírání a otevírání obchodů:
|