Letiště Praha v loňském roce poprvé přijalo dlouhodobý závazek v oblasti nákupu zelené elektřiny v podílu 60 procent s postupným nárůstem až do roku 2030. „Zprovoznili jsme první fotovoltaickou elektrárnu, která se nachází na Terminálu 3 a nakoupili jsme elektrovozidla Dacia Spring. Tyto nákupy budou pokračovat, stejně tak i výměna osvětlení za LED a další projekty,“ popisuje Soňa Hykyšová, ředitelka pro oblast životního prostředí a ESG. Jak dodává, Letiště Praha také intenzivně sleduje vývoj v oblasti alternativních paliv, ať už jde o SAF (sustainable aviation fuel) nebo vodík.
Bezemisní do sedmi let. Letiště vyhandlovalo slevu za odpovědné podnikání |
Hlavním cílem programu Airport Carbon Accreditation je podpořit provozovatele letišť v jejich snahách snižovat emise skleníkových plynů vznikajících z různých letištních činností. Program sdružuje stovky letišť po celém světě, která mapují svoji uhlíkovou stopu a realizují postupy k jejímu snížení. Součástí získání certifikátu je i ověření uhlíkové stopy nezávislým auditorem.
Nicméně celkem 85 procent emisí vznikajících na Letišti Praha pochází od třetích stran, tedy dodavatelů a leteckých společností. Letiště se je snaží motivovat k ekologičtějšímu provozu. Pořádá pro dopravce soutěž TOP Sustainable Airline, ve které kromě hluku a emisí sleduje rovněž přístup samotných aerolinek k udržitelnosti. Letecké společnosti tak postupně nasazují na linky do Prahy nová moderní letadla s nižšími emisemi i hlukovou zátěží.
Klimatické delegáty přivezly desítky tryskáčů, kritici jim spočítali emise |
K úspoře emisí dochází i díky změně odletových postupů, které vstoupily v platnost během pandemie onemocnění covid-19. Konkrétní přístup ke snižování emisí CO₂ v dlouhodobém horizontu bude v příštím roce zveřejněn v dekarbonizačním plánu, který se v současné době doplňuje o plánované investiční akce a provozní opatření.
Také dceřiné společnosti Letiště Praha přijaly opatření ke snížení emisí oxidu uhličitého. Czech Airlines Technics vyměnila lampy na Hangáru F za LED osvětlení a zároveň nakupuje zelenou elektřinu. Stejný přístup zaujímá i firma Czech airlines handling, která také využívá pozemní techniku (GSE) na elektrický pohon se závazkem podílu 40 procent v roce 2030. Ke snižování uhlíkové stopy jsou motivováni rovněž samotní zaměstnanci Letiště Praha například v rámci projektu Do práce na kole.