V oblasti ekologie musí letiště plnit šest konkrétních kritérií a k roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality. V průběhu toho bude banka kontrolovat, zda letiště nepřišlo o takzvanou akreditaci ACA, tedy zda plní kritéria pro snižování uhlíkových emisí. „Máme vybudovaný pilotní projekt ve fotovoltaice. Chceme aby vozidla, která se pohybují po letištní ploše, byla elektrická a nabíjená z našich zdrojů,“ uvedl Pavel Východský, člen představenstva Letiště Praha.
Kromě environmentálních cílů bude muset největší tuzemské letiště plnit závazky i v oblasti společenské odpovědnosti. Konkrétně tedy mít korektní vztahy s okolím, tedy obyvateli v blízkosti letiště a samosprávami, nebo například dodržovat pravidla rovného zacházení se zaměstnanci.
Zlevnění úvěru, které se letišti podařilo vyjednat, je podle šéfa letištních financí Jana Vokouna standardní sazbou, která je v současnosti běžná. Pro letiště ale osvědčení o ohleduplném podnikání přináší jiné benefity. „Velké letecké společnosti, jako je například německá Lufthansa, se na nás obracejí a ptají se, jak na tom jsme, aby k nám mohly létat,“ uvedl Východský. Zároveň letiště počítá s tím, že v současnosti dobrovolný závazek se v dohledné době stane povinným a ruzyňské letiště tak bude mít v tomto výhodu.
Zatím totiž není zcela běžné, že by se firmy k ESG požadavkům (z anglického Environmental, Social, and Governance) hlásily. Podle ředitele korporátního bankovnictví v ČSOB Petra Mandy jde o jednotky procent, zejména z řad velkých nadnárodních koncernů, nebo právě jako v případě pražského letiště, státních podniků.
Původně si letiště sedmimiliardový úvěr pořídilo v roce 2021 kvůli obavám o udržení provozu během náročných covidových roků. Nakonec ale mimo jiné i kvůli rychlému návratu cestujících v loňském roce ze sedmimiliardového rámce vyčerpalo zhruba devět set milionů korun. Z velké části přitom nebyly použity na financování provozu, ale do rozvoje a modernizace vybavení letiště, například zabezpečení přistávacích a pojezdových drah.
„Čekali jsme, že úvěr budeme daleko více potřebovat na provozní věci, ale nyní jsme v situaci, kdy jej můžeme plánovat využít na rozvojové a investiční projekty,“ uvedl Východský . V současnosti letiště očekává, že během letoška odbaví přes 12,7 milionu cestujících.