ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Bezemisní do sedmi let. Letiště vyhandlovalo slevu za odpovědné podnikání

  • 15
Pražské letiště se zavázalo k používání elektromobilů a snižování emisí. Od konsorcia bank za to dostalo slevu z nákladů na správu sedmimiliardového úvěru. Samotná sleva ve výši setiny procenta ale není hlavní důvod, proč se letiště do společensky uvědomělého podnikání označovaného jako ESG pouští. Stále více jeho partnerů to totiž po něm chce.

V oblasti ekologie musí letiště plnit šest konkrétních kritérií a k roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality. V průběhu toho bude banka kontrolovat, zda letiště nepřišlo o takzvanou akreditaci ACA, tedy zda plní kritéria pro snižování uhlíkových emisí. „Máme vybudovaný pilotní projekt ve fotovoltaice. Chceme aby vozidla, která se pohybují po letištní ploše, byla elektrická a nabíjená z našich zdrojů,“ uvedl Pavel Východský, člen představenstva Letiště Praha.

Kromě environmentálních cílů bude muset největší tuzemské letiště plnit závazky i v oblasti společenské odpovědnosti. Konkrétně tedy mít korektní vztahy s okolím, tedy obyvateli v blízkosti letiště a samosprávami, nebo například dodržovat pravidla rovného zacházení se zaměstnanci.

Zlevnění úvěru, které se letišti podařilo vyjednat, je podle šéfa letištních financí Jana Vokouna standardní sazbou, která je v současnosti běžná. Pro letiště ale osvědčení o ohleduplném podnikání přináší jiné benefity. „Velké letecké společnosti, jako je například německá Lufthansa, se na nás obracejí a ptají se, jak na tom jsme, aby k nám mohly létat,“ uvedl Východský. Zároveň letiště počítá s tím, že v současnosti dobrovolný závazek se v dohledné době stane povinným a ruzyňské letiště tak bude mít v tomto výhodu.

Zatím totiž není zcela běžné, že by se firmy k ESG požadavkům (z anglického Environmental, Social, and Governance) hlásily. Podle ředitele korporátního bankovnictví v ČSOB Petra Mandy jde o jednotky procent, zejména z řad velkých nadnárodních koncernů, nebo právě jako v případě pražského letiště, státních podniků.

Původně si letiště sedmimiliardový úvěr pořídilo v roce 2021 kvůli obavám o udržení provozu během náročných covidových roků. Nakonec ale mimo jiné i kvůli rychlému návratu cestujících v loňském roce ze sedmimiliardového rámce vyčerpalo zhruba devět set milionů korun. Z velké části přitom nebyly použity na financování provozu, ale do rozvoje a modernizace vybavení letiště, například zabezpečení přistávacích a pojezdových drah.

„Čekali jsme, že úvěr budeme daleko více potřebovat na provozní věci, ale nyní jsme v situaci, kdy jej můžeme plánovat využít na rozvojové a investiční projekty,“ uvedl Východský . V současnosti letiště očekává, že během letoška odbaví přes 12,7 milionu cestujících.