Čechům otrnulo, vracejí se na dovolené do Turecka. Láká je i Bulharsko

  16:30aktualizováno  16:30
Podle prodejců dovolených je letos výrazně vyšší zájem o zájezdy s předstihem. Největším překvapením je nárůst prodejů do Turecka, které ještě loni mnohé odradilo kvůli teroristickým útokům. Výrazně také vzrostl zájem o Bulharsko nebo Egypt.
„Želví pláž“ u ústí řeky Dalyan v Turecku

„Želví pláž“ u ústí řeky Dalyan v Turecku | foto: Profimedia.cz

Turecko se v letošních předprodejích letních zájezdů vrátilo do první trojky nejžádanějších destinací. Nejpopulárnější destinací u leteckých dovolených je nadále Řecko, přestože jeho podíl klesl meziročně o pět procentních bodů na 23 procent. Vyplývá to z údajů cestovní agentury Invia.cz. O pětinu vzrostly i prodeje exotických zájezdů.

Zájem o „first minute“ zájezdy vzrostl proti loňsku o 61 procent. Klasické evropské destinace letos dohánějí africké země - pětkrát více turistů volí pro svou letní dovolenou Turecko. Podíl Bulharska stoupl meziročně z 14 na 18 procent a Turecka ze tří na deset procent.

„Poptávka po zájezdech do Tuniska proti loňsku narostla třikrát, u Turecka dokonce pětkrát. Cena dovolených v těchto zemích je přitom podobná nebo nižší jako dovolená v klasických evropských destinacích,“ uvedl Michal Tůma z Invie. Průměrná cena prodaného pobytu na osobu činí 13 953 korun, což je o 432 korun meziročně více.

Podle Stanislava Zímy z Exim tours je Turecko letošním překvapením. „Turecko se loni touto dobou prodávalo velmi špatně a klienti odkládali nákupní rozhodnutí až na pár dnů před odletem. Letos má Turecko v tomto ohledu (ve first minute) velmi slibný nástup,“ dodal.

ERV pojišťovna předpokládá, že 45 až 50 procent kapacit CK bude letos prodáno v rámci prodejů first-minute. V létě tak bude nabídka zájezdů omezená. „Největší riziko z nedostupnosti kvalitního zájezdu hrozí rodinám s dětmi, které first-minute nakupují nejčastěji. V případě, že tedy rodiny budou vyčkávat na last-minute, může dojít k situaci, že neseženou kvalitní zájezd,“ řekl manažer marketingu pojišťovny Vlastimil Divoký.

Láká exotika

Letos v zimě se zvýšil i prodej exotických zájezdů, meziročně až o pětinu. Nárůst cestování do exotiky podporuje zavádění nových přímých leteckých linek z Prahy. „Nejvíce populární směrem na východ je Thajsko, Srí Lanka, Dubaj a Maledivy, směrem na západ Mexiko, Dominikánská republika a Kuba, a v Africe roste významně zájem o Zanzibar,“ uvedl místopředseda Asociace cestovních kanceláří Zdeněk Kříž.

„Zaznamenáváme nárůst poptávky u netradičních poznávacích zájezdů, především pak do unikátních oblastí typu Grónsko, Špicberky, Galapágy či Rwanda. Celkové nárůsty prodejů vzdálených exotických destinací činí kolem 15 procent a jsou nejvyšší za posledních deset let,“ dodal generální ředitel cestovní kanceláře ESO travel Tomáš Cikán.

Autor:

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Češi chtějí větší a dražší jízdní kola. Před nákupem si je rádi zkoušejí

Jezdci na bicyklech na cyklotrase Greenway Jizera.

Češi kupují stále dražší a větší kola. Žádanější než dřív jsou speciály do terénu nebo na silnici. V Česku se za rok...

LEGO začalo prodávat kostky s rozšířenou realitou. Z koberce ožívá v mobilu

Nová kolekce LEGO Hidden Side využívá technologii rozšířené reality.

Výrobce stavebnic LEGO začal prodávat první sady, využívající takzvanou rozšířenou realitu. Chce se víc přiblížit dětem...

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz