„Vidíme narůstající trend v prodeji fairtradových surovin a produktů na českém trhu. Je to jak u kávy, která je tradičně nejprodávanější surovinou, tak u kakaa, kde je strmý nárůst prodeje,“ představila výsledky ve středu na tiskové konferenci ředitelka neziskové organizace Fairtrade Česko a Slovensko Hana Malíková.
„To, že se víc těchto produktů prodá na českém trhu, znamená především víc příležitostí pro fairtradové pěstitele,“ dodala.
Loni se v ČR prodalo 520 tun zelené kávy, tedy meziročně o 16 procent víc. Předloni to bylo 446 tun, 167 tun v roce 2015 a 132 tun v roce 2014. Pěstitelé získali loni za kávu prodanou v Česku příplatek na rozvoj 5,15 milionu korun.
Fair tradeFair trade neboli férový trh je způsob obchodu, který zaručuje pěstitelům a řemeslníkům z méně vyspělých zemí spravedlivé podmínky. Mají jistotu, že své výrobky neprodají za cenu pod výrobními náklady. Dostávají také příspěvek na rozvoj své komunity. Zakázána je dětská práce, podmínkou je šetrnost k životnímu prostředí. Faitradové suroviny a výrobky nabízejí některé obchodní řetězce i kavárny. |
Množství prodaných kakaových bobů se od roku 2014 do loňska zvedlo 37krát. Zatímco před čtyřmi lety čeští odběratelé koupili 15,7 tuny, loni 579 tun. V roce 2016 se prodalo 246 tun, v roce 2015 pak 142 tun. Příplatek činil 2,59 milionu korun.
Prodeji výrazně pomáhá, že fairtradové kakao nakupuje stále více řetězců a používají ho pro výrobu vlastních produktů jako sušenky, čokoládové pomazánky či cereálie. Přibývá i českých zpracovatelů.
Fairtradové bavlny se v Česku pořídilo loni 51 tun, tedy o 68 procent meziročně víc. Nejvíc se surovina využívala na výrobu tašek. Příplatek pro farmáře činil 174.100 korun.
Česko dává z postkomunistických zemí nejvíc
Celkem čeští zákazníci přispěli částkou 8,5 milionu korun. Celosvětově příplatek od odběratelů a spotřebitelů na zlepšení života zemědělců a řemeslníků v chudých státech činil loni čtyři miliardy korun.
Podle zástupců je otázkou, zda je český příspěvek ve srovnání s částkami z jiných vyspělých zemí malý. „Z postkomunistických zemí je u nás trh fairtradových produktů jednoznačně nejrozvinutější a dál se rozvíjí. Proti globálním číslům je ale vidět rozdíl,“ řekla Malíková. Dodala, že příplatek z prodeje ze Slovenska byl proti českému asi třetinový. Dosáhl loni 95.000 eur, v přepočtu tedy kolem 2,4 milionu korun.