Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi rádi sladké, na zdravější nápoje si zvykají jen pomalu

  1:03
Stále častěji se na etiketách nejrůznějších výrobků objevují nápisy lákající na produkty bez cukru či nízkokalorické výrobky. Tlak na zdravější produkty nutí také výrobce slazených nápojů, aby se tomuto směru přizpůsobili. Přesto zkonzumuje průměrný Čech 35 kilogramů cukru ročně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Je tu několik celosvětových trendů, na které musíme reagovat. Jde o ­snahu  zařadit více přírodních ingrediencí, kalorickou kontrolu a ­snižování cukru,“ potvrzuje Nathalie Matterneová z bruselského inovačního centra Coca-Coly, které se zaměřuje na evropské země, Střední východ a Afriku.

Trend potvrzují také čeští zástupci Kofoly a Karlovarských minerálních vod. „Je to věc, kterou lidé řeší a o obsah cukru se stále více zajímají. Proto ho snižujeme, ale postupně a co nejcitlivěji. Pořád totiž platí, že chuť je zkrátka pro lidi při výběru nápoje prvořadá,“ říká Lukáš Sokolák, výzkumný manažer ze společnosti Karlovarské minerální vody (KMV), která pod sebou sdružuje značky jako Mattoni, Magnesia, Aquila, Poděbradka nebo Granini. Loni koupila také pobočky výrobce Pepsi v Česku, Maďarsku a na Slovensku.

Kolik cukru spotřebují Češi za rok

Cukr hraje v jídelníčku českých obyvatel stále významnou roli. Podle dat z Českého statistického úřadu byla jeho průměrná roční spotřeba na obyvatele v roce 2017 34,9 kilogramu. Od roku 2013 číslo stále roste. Podle expertů by však spotřeba neměla přesáhnout 20 kilogramů na člověka za rok. V posledním žebříčku společnosti Euromonitor z roku 2015, která porovnávala spotřebu cukru napříč 54 zeměmi, se Češi umístili na 19. místě. Nejvíce sladkého podle studie snědí lidé v USA, Německu a Nizozemsku.

Na jedné straně tak stojí požadavky na redukci cukrového strašáka, na straně druhé neochota spotřebitelů přizpůsobit své chutě méně sladkým verzím nápojů. Cukr proto výrobci u některých produktů ubírají postupně, aby lidé měli čas si zvyknout. „Je to věda. Pokaždé, když cukr odstraníme, musíme myslet nejen na sladkost nápoje, ale i na barvu či intenzitu chuti,“ vysvětluje ředitel pro podporu výzkumu a vývoje Jean Christopher Lombard. Dodává, že je mnohdy snazší vymyslet nový nápoj s nižším obsahem cukru než upravovat stávající, jehož chuť lidé dobře znají a jsou na ni zvyklí. „Před časem jsme se rozhodli vylepšit v ­jednom produktu recepturu. Snížili jsme množství cukru a místo něj přidali ovocnou šťávu. Lidé nám pak ovšem začali volat, že už to není, co to bývalo,“ uvádí Sokolák.

Citron a pomeranč jsou klasika

Češi jsou podle něj konzervativní národ. Například v kategorii ochucených vod vedou stále klasiky jako citron a pomeranč. Za nimi pak následují lesní plody a malina. „V sirupech máme rádi lesní směs, malinu a ­jahodu. V limonádách malinu a­ pomeranč a v džusech pomeranč a ­jablko,“ dodává marketingový ředitel Kofoly pro Česko a Slovensko Karel Hrbek.

Trendy v příchutích potvrzuje i­ Mária Hukelová ze společnosti Nielsen, která shromažďuje údaje za maloobchodní trh bez řetězce Makro a čerpacích stanic. Čeští zákazníci podle ní v roce 2018 nakoupili více než 971 milionů litrů vod – perlivých i neperlivých. Ochucené nápoje z toho tvoří 49 procent. Nejpoptávanější je právě citronová a pomerančová. Spotřeba limonád podle dat společnosti na českém trhu v posledních letech klesá. „Na tržbách se však projevuje nárůst cenové hladiny. Minulý rok se tak spotřebovalo skoro 412 milionů litrů v hodnotě 4,8 miliardy korun,“ uvádí Hukelová.

Osm měsíců i dva roky

Na nejrůznější trendy se společnosti snaží reagovat různě. Kombinují tradiční značky s nejrůznějšími příchutěmi či vymýšlí zcela nové. Například vánoční Kofolu trvá vyvinout zhruba 8 měsíců. „Začínáme zadáním na naše oddělení vývoje, které připraví do prvního kola testování zhruba 10 příchutí,“ popisuje proces Hrbek. Z této nabídky ochutnají potenciální spotřebitelé dva až čtyři favority. Na základě jejich reakcí pak putuje do výroby ta nejpreferovanější příchuť.

„Vývoj zcela nové značky nebo produktu je časově mnohem náročnější. Například celý proces vývoje Royal Crown Coly trval od návštěvy města Columbus v USA, kde značka vznikla, do první naší výroby skoro dva roky,“ vysvětluje Hrbek.

Nabídka nejrůznějších příchutí na trhu se rozrůstá obrovskou rychlostí. Například v Bruselu vyrobí Coca-Cola kolem 300 nových produktů ročně. Některé se na obchodních pultech udrží, jiné zase zmizí. Ne vždy však recepty na neúspěšné nápoje skončí v koši. Některé „nadčasové“ produkty proto společnosti nechají pět až deset let spát, pak vyladí jejich recepturu a znovu je uvedou na trh. Jde například o nealkoholický nápoj Tumuld, který Coca-Cola po několika letech znovu začíná prodávat ve Francii.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...