Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

Cola je dobrá, chybí vám pohyb. Firma v Číně ovlivňovala boj s obezitou

  12:44aktualizováno  12:44
Výrobci nezdravých nápojů a jídel podle výzkumu platili lobbistickou firmu, aby celosvětově ovlivňovala opatření v boji proti obezitě. Například v Číně dosáhly firmy jako Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé a McDonald’s toho, že tloustnutí se „hází“ hlavně na nedostatek pohybu. A na složení stravy se tak nějak zapomíná.

Společnost Coca-Cola představila loni v Číně více než třicet nových nápojů. | foto: Coca-Cola Company

Výrobce slazených nápojů Coca-Cola stála v čele iniciativy amerických producentů nezdravé a bufetové stravy včetně firem PepsiCo, Nestlé a McDonald´s, která měla potichu „ohýbat“ čínskou národní politiku v oblasti výživy. Firmy to dělaly prostřednictvím neziskové organizace International Life Sciences Institute (Mezinárodní institut biologických věd), tvrdí nový výzkum.

„Díky komplexní síti institucionálních, finančních a personálních vazeb se Coca-Cole podařilo ovlivnit čínskou zdravotní politiku,“ napsala profesorka Harvardské univerzity Susan Greenhalghová ve studii nedávno zveřejněné v British Medical Journal a Journal of Public Health Policy. 

„Firma se chytře vmanévrovala do zákulisní pozice, ze které byla schopná si pojistit, aby vládní politika boje s epidemií obezity nepodkopala její zájmy,“ cituje zprávu CNBC.

Rozvíjející se země

Ve Spojených státech a většině Evropy se jasně zdůrazňuje, že v boji s obezitou je třeba omezit konzumaci slazených nápojů a nezdravých svačinek. Nadnárodní výrobci těchto produktů se v rámci ochrany svých prodejů zaměřily na rychle se rozvíjející země, jako je Čína. 

Výše zmíněný institut založil manažer Coca-Coly před čtyřmi desítkami let ve Washingtonu. Dnes má 17 poboček po celém světě, jednu také v Číně. Ta sídlí v Centru pro kontrolu a prevenci nemocí.

Ukazuje se, že blízké vztahy s vládou, na jejichž vytvoření výrobci „junk food“ pracovali od konce 90. let minulého století, se vyplácejí. Čínské veřejné kampaně na podporu hubnutí a zlepšení zdraví mluví hlavně o cvičení. Jen málokdy přiznají, že důležitou roli hraje také způsob stravování.

Jedna vládní kampaň nazvaná Šťastná desetiminutovka vybízela děti k tomu, aby každý den 10 minut cvičily. Nezmínila ale, že by měly také omezit konzumaci rychlého občerstvení a sladkých nápojů.

Mluvčí Coca-Coly Ann Moorová v prohlášení sdělila, že společnost podporuje současná doporučení Světové zdravotnické organizace a dalších zdravotnických autorit omezit příjem přidaného cukru. „Uznáváme, že nadbytek cukru není dobrý pro nikoho,“ řekla Moorová. S tím, že firma vyslyšela předchozí kritiku a pochopila svou roli v boji proti obezitě.

Podle mluvčí firma od roku 2017 zastavila plné financování výzkumů zaměřených na kvalitu života, ať už přímo nebo přes zájmové skupiny. „Podporujeme výzkumné aktivity nezávislých nebo respektovaných institucí a univerzit. Podmínkou je, že ostatní partneři budou financovat nejméně polovinu nákladů,“ informovala.

Sám International Life Sciences Institute ústy své mluvčí Kristin DiNicolantoniové odmítl, že by vedl nějaké lobbistické aktivity nebo dával vládám doporučení. 

Společnosti Pepsi, McDonald’s ani Nestlé na žádost CNBC o reakci neodpověděly.

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Podpora chodí Američanům na kreditce. Mnozí ji vyhodili, báli se podvodu

Mnozí Američané v posledních dnech nedočkavě očekávali federální finanční podporu, v rámci které měl každý dostat...

Prestižní univerzity se bojí, že kvůli viru přijdou o bohaté studenty

Vzdělávání je jedním ze sektorů, který pandemie covid-19 ochromila nejvíce. Dotace od bohatých absolventů, stravovací a...

Záchranný balíček pro Lufthansu. Německá vláda se na něm dohodla s EU

Německá letecká společnost Lufthansa dostane v rámci pomoci devět miliard eur. Po vyjednávání s Evropskou komisí Berlín...

Jídlo z michelinské restaurace jako „hotovka“. Není to ono, říká šéfkuchař

Slavná artyčoková polévka s lanýži z restaurace Guy Savoy přichází až k vám s návodem na ohřátí v mikrovlnce. Avšak sám...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz