Cola je dobrá, chybí vám pohyb. Firma v Číně ovlivňovala boj s obezitou

  12:44aktualizováno  12:44
Výrobci nezdravých nápojů a jídel podle výzkumu platili lobbistickou firmu, aby celosvětově ovlivňovala opatření v boji proti obezitě. Například v Číně dosáhly firmy jako Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé a McDonald’s toho, že tloustnutí se „hází“ hlavně na nedostatek pohybu. A na složení stravy se tak nějak zapomíná.

Společnost Coca-Cola představila loni v Číně více než třicet nových nápojů. | foto: Coca-Cola Company

Výrobce slazených nápojů Coca-Cola stála v čele iniciativy amerických producentů nezdravé a bufetové stravy včetně firem PepsiCo, Nestlé a McDonald´s, která měla potichu „ohýbat“ čínskou národní politiku v oblasti výživy. Firmy to dělaly prostřednictvím neziskové organizace International Life Sciences Institute (Mezinárodní institut biologických věd), tvrdí nový výzkum.

„Díky komplexní síti institucionálních, finančních a personálních vazeb se Coca-Cole podařilo ovlivnit čínskou zdravotní politiku,“ napsala profesorka Harvardské univerzity Susan Greenhalghová ve studii nedávno zveřejněné v British Medical Journal a Journal of Public Health Policy. 

„Firma se chytře vmanévrovala do zákulisní pozice, ze které byla schopná si pojistit, aby vládní politika boje s epidemií obezity nepodkopala její zájmy,“ cituje zprávu CNBC.

Rozvíjející se země

Ve Spojených státech a většině Evropy se jasně zdůrazňuje, že v boji s obezitou je třeba omezit konzumaci slazených nápojů a nezdravých svačinek. Nadnárodní výrobci těchto produktů se v rámci ochrany svých prodejů zaměřily na rychle se rozvíjející země, jako je Čína. 

Výše zmíněný institut založil manažer Coca-Coly před čtyřmi desítkami let ve Washingtonu. Dnes má 17 poboček po celém světě, jednu také v Číně. Ta sídlí v Centru pro kontrolu a prevenci nemocí.

Ukazuje se, že blízké vztahy s vládou, na jejichž vytvoření výrobci „junk food“ pracovali od konce 90. let minulého století, se vyplácejí. Čínské veřejné kampaně na podporu hubnutí a zlepšení zdraví mluví hlavně o cvičení. Jen málokdy přiznají, že důležitou roli hraje také způsob stravování.

Jedna vládní kampaň nazvaná Šťastná desetiminutovka vybízela děti k tomu, aby každý den 10 minut cvičily. Nezmínila ale, že by měly také omezit konzumaci rychlého občerstvení a sladkých nápojů.

Mluvčí Coca-Coly Ann Moorová v prohlášení sdělila, že společnost podporuje současná doporučení Světové zdravotnické organizace a dalších zdravotnických autorit omezit příjem přidaného cukru. „Uznáváme, že nadbytek cukru není dobrý pro nikoho,“ řekla Moorová. S tím, že firma vyslyšela předchozí kritiku a pochopila svou roli v boji proti obezitě.

Podle mluvčí firma od roku 2017 zastavila plné financování výzkumů zaměřených na kvalitu života, ať už přímo nebo přes zájmové skupiny. „Podporujeme výzkumné aktivity nezávislých nebo respektovaných institucí a univerzit. Podmínkou je, že ostatní partneři budou financovat nejméně polovinu nákladů,“ informovala.

Sám International Life Sciences Institute ústy své mluvčí Kristin DiNicolantoniové odmítl, že by vedl nějaké lobbistické aktivity nebo dával vládám doporučení. 

Společnosti Pepsi, McDonald’s ani Nestlé na žádost CNBC o reakci neodpověděly.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Třináctiletý kluk vydělává tisíce dolarů ročně. Prodává fotky z dronu

Ilustrační snímek

Mnoho teenagerů po celém světě si přivydělává: dělají chůvu, sekají trávu nebo vybalují zboží v obchodech. Australan...

Britové klepli Provident přes prsty, v reklamě cílil na předvánoční emoce

Ilustrační snímek

Britský poskytovatel půjček v předvánoční reklamě nezodpovědně cílil na zranitelné zákazníky, řekla místní rada pro...

HDP Německa loni rostlo pomalu. Recesi v ČR to nepřivodí, tvrdí analytici

Euro.

Tempo růstu německé ekonomiky je nejslabší za posledních pět let. Hrubý domácí produkt (HDP) Německa vzrostl o 1,5...

Najdete na iDNES.cz