Cola je dobrá, chybí vám pohyb. Firma v Číně ovlivňovala boj s obezitou

  12:44aktualizováno  12:44
Výrobci nezdravých nápojů a jídel podle výzkumu platili lobbistickou firmu, aby celosvětově ovlivňovala opatření v boji proti obezitě. Například v Číně dosáhly firmy jako Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé a McDonald’s toho, že tloustnutí se „hází“ hlavně na nedostatek pohybu. A na složení stravy se tak nějak zapomíná.

Společnost Coca-Cola představila loni v Číně více než třicet nových nápojů. | foto: Coca-Cola Company

Výrobce slazených nápojů Coca-Cola stála v čele iniciativy amerických producentů nezdravé a bufetové stravy včetně firem PepsiCo, Nestlé a McDonald´s, která měla potichu „ohýbat“ čínskou národní politiku v oblasti výživy. Firmy to dělaly prostřednictvím neziskové organizace International Life Sciences Institute (Mezinárodní institut biologických věd), tvrdí nový výzkum.

„Díky komplexní síti institucionálních, finančních a personálních vazeb se Coca-Cole podařilo ovlivnit čínskou zdravotní politiku,“ napsala profesorka Harvardské univerzity Susan Greenhalghová ve studii nedávno zveřejněné v British Medical Journal a Journal of Public Health Policy. 

„Firma se chytře vmanévrovala do zákulisní pozice, ze které byla schopná si pojistit, aby vládní politika boje s epidemií obezity nepodkopala její zájmy,“ cituje zprávu CNBC.

Rozvíjející se země

Ve Spojených státech a většině Evropy se jasně zdůrazňuje, že v boji s obezitou je třeba omezit konzumaci slazených nápojů a nezdravých svačinek. Nadnárodní výrobci těchto produktů se v rámci ochrany svých prodejů zaměřily na rychle se rozvíjející země, jako je Čína. 

Výše zmíněný institut založil manažer Coca-Coly před čtyřmi desítkami let ve Washingtonu. Dnes má 17 poboček po celém světě, jednu také v Číně. Ta sídlí v Centru pro kontrolu a prevenci nemocí.

Ukazuje se, že blízké vztahy s vládou, na jejichž vytvoření výrobci „junk food“ pracovali od konce 90. let minulého století, se vyplácejí. Čínské veřejné kampaně na podporu hubnutí a zlepšení zdraví mluví hlavně o cvičení. Jen málokdy přiznají, že důležitou roli hraje také způsob stravování.

Jedna vládní kampaň nazvaná Šťastná desetiminutovka vybízela děti k tomu, aby každý den 10 minut cvičily. Nezmínila ale, že by měly také omezit konzumaci rychlého občerstvení a sladkých nápojů.

Mluvčí Coca-Coly Ann Moorová v prohlášení sdělila, že společnost podporuje současná doporučení Světové zdravotnické organizace a dalších zdravotnických autorit omezit příjem přidaného cukru. „Uznáváme, že nadbytek cukru není dobrý pro nikoho,“ řekla Moorová. S tím, že firma vyslyšela předchozí kritiku a pochopila svou roli v boji proti obezitě.

Podle mluvčí firma od roku 2017 zastavila plné financování výzkumů zaměřených na kvalitu života, ať už přímo nebo přes zájmové skupiny. „Podporujeme výzkumné aktivity nezávislých nebo respektovaných institucí a univerzit. Podmínkou je, že ostatní partneři budou financovat nejméně polovinu nákladů,“ informovala.

Sám International Life Sciences Institute ústy své mluvčí Kristin DiNicolantoniové odmítl, že by vedl nějaké lobbistické aktivity nebo dával vládám doporučení. 

Společnosti Pepsi, McDonald’s ani Nestlé na žádost CNBC o reakci neodpověděly.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Kávě možná zvoní umíráček. Hrozí jí vyhynutí i zdražování, varují vědci

Kávová zrna

Změny světového klimatu společně s odlesňováním a nemocemi mohou zapříčinit vyhynutí až šedesáti procent druhů...

Němečtí sládci plánují, že budou na pivech uvádět energetickou hodnotu

Ilustrační snímek

Němečtí pivaři budou mít v budoucnu už při pouhém pohledu na etiketu na láhvi svého oblíbeného nápoje jasno, kolik...

Americký shutdown bude zřejmě dražší než zeď na jižní hranici

Americký prezident Donald Trump na tiskové konferenci

Požadavek Donalda Trumpa, aby rozpočet části amerických úřadů obsahoval také 5,7 miliardy dolarů na stavbu zdi na...

Najdete na iDNES.cz