Semafor pro limonády. Nové značení má jasně ukazovat výživové hodnoty

  5:04
Před více než dvěma lety šestice firem, Coca-Cola, Pepsi, Mars, Mondeléz, Nestlé a Unilever, prezentovala společný zájem obarvit své výrobky semafory, aby zákazník na první pohled jasně viděl, co to vlastně konzumuje. Značky měly na první pohled ukázat, kolik je v potravině cukru, soli či tuků. Jenže od té doby ambiciózní plán poněkud vázne.

ilustrační snímek | foto: Reuters

Na plechovkách Coca-Coly už běžně svítí barevné semafory mající zákazníky na první pohled jasně informovat o tom, nakolik je to vhodná potravina z hlediska cukru, soli či tuků. Postupně by je měla následovat i konkurenční Pepsi, naopak na čokoládách, tyčinkách či zmrzlinách se proti původním záměrům jen tak neobjeví.

Chaos ve značení

Plány nadnárodních gigantů, převážně hlavních výrobců sladkostí a limonád, byly před pár lety velkolepé. Nedlouho po bohulibém záměru ale nastaly rozbroje. Zatímco ve Velké Británii tento systém už nějaký rok na dobrovolné bázi funguje a barvy se uvádějí na stogramové srovnatelné hodnoty, nově začali výrobci prosazovat systém založený na porci. To by byla změna proti dnes obvyklému nutričnímu značení na sto gramů a zákazník by si musel dávat velký pozor, jak je daná porce velká.

A to i přes to, že by byly porce stanoveny jednotně, návrhy z řad odborníků na univerzitách už před rokem existovaly. V některých případech ale byly menší než dnes, kdy si je výrobce určuje sám, a nejhorší by to bylo u jednoporcových sladkostí, jako jsou zmrzliny či tyčinky. Protože ukousnout z nanuku Magnum třeba čtyři pětiny je pracné.

Nápoje s příchutí Čechy táhnou. Každá čtvrtá prodaná kola je ochucená

Dříve než se tyto rozpory vyjasnily, ale společnosti činnost sdružení koncem loňského roku pozastavily. Oficiální zdůvodnění, které má na stránkách uvedena například Pepsi Cola, znělo, že výrobci postrádali podporu nového nutričního systému ze strany Evropské unie, a hlavně legislativně zakotvené porce.

Dnes si tak každá společnost jede po své ose. Nejvíce je zatím vidět iniciativa nápojářských gigantů, které jsou také nejčastěji kritizovány jako producenti prázdných kalorií. Minimálně pokud jde o jejich klíčovou hnědou limonádu.

Nejdále je u nás Coca-Cola. „Zavedli jsme testování barevného značení nutričních hodnot na etiketách v řadě zemí Evropy a inspirovali jsme se modelem semaforů, který dobrovolně podporujeme ve Velké Británii a Irsku,“ potvrzuje Petr Jonák ze společnosti Coca-Cola.

V tuzemských obchodech či automatech jsou už dnes běžně k mání plechovky Coca-Coly, kde svítí tři zelená světýlka a jedno červené. Nic jiného než cukr totiž cola z nutričního hlediska neobsahuje. Zákazník si přečte, že 330mililitrová plechovka obsahuje 41 procent doporučené denní dávky cukru. Ćíslo je vztaženo k porci, za kterou je bráno oněch 330 mililitrů. Otázkou je, jak to bude na půllitrových lahvích, kde se jako porce brala půlka tohoto množství.

Podobně Pepsi Cola koncem loňského roku oznámila, že chce systém barevného nutričního značení otestovat „v mnoha evropských zemích“, a to na sto mililitrů u nápojů či sto gramů u jídla. Pod Pepsi spadají kromě limonád třeba brambůrky Lays.

Míň cukru a víc kofeinu. Coca-Cola hasí žízeň po kávových nápojích

„Štítky s barevným označením se již nyní na balení našich výrobků postupně objevují nebo budou v blízké době na našich produktech v řadě evropských zemích uvedeny,“ uvádí Ondřej Postránský, ředitel pro strategický marketing Karlovarských minerálních vod, pod které Pepsi v Česku spadá. Bližší informace o konkrétních zemích podle něj v této chvíli nemají.

Vyčkávací taktika

U Pepsi ale zřejmě budou vypadat semafory, respektive jejich popisky a hodnoty, trochu jinak než u jejich největší konkurence. Zatímco Coca-Cola podporuje značení na porci, Pepsi naopak to tradiční na sto mililitrů či gramů. To znamená hodnoty přepočítané na sto mililitrů, jako je dnes obvyklé na zadní straně obalů. Pokud jde o barvy, bude semafor stejný, s jednou červenou barvou za cukr. Ale zatímco na třetinkové plechovce Coca-Coly svítí u cukru 41 procent, u Pepsi, pokud to bude na sto mililitrů, půjde zhruba o deset procent.

Pokud jde o ostatní společnosti, většina zvolila vyčkávací taktiku. O Marsu, výrobci stejnojmenných a dalších tyčinek, který opustil sdružení ještě před jeho oficiálním přerušením činnosti, či o výrobci Mondeléz zatím není slyšet. Další výrobce sladkostí, společnost Nestlé, se nedávno přiklonila ke konkurenčnímu systému Nutri-Score, který používá hlavně Francie.

„Nadále podporujeme ideu přijetí jednotného schématu značení pro celou Evropskou unii. Nejblíže má k tomu systém značení Nutri-Score, k jehož podpoře se Nestlé nedávno přihlásilo a postupně ho začne zavádět na některých západoevropských trzích,“ uvádí za výrobce sladkostí její mluvčí Robert Kičina.

Češi rádi sladké, na zdravější nápoje si zvykají jen pomalu

Nutri-Score je využíván v Evropě hlavně ve Francii, kde ho podporuje i vláda, i když je nadále dobrovolný. Postupně se ale přidávají i další země jako Belgie či Španělsko, a firmy jako Danone, řetězce Albert či Intermarché, Auchan a další.

Nutri-Score používá také barvy pro odlišení od zelené po sytě oranžovou a s nimi spojená písmena od A do E. Áčko značí nejlepší nutriční hodnoty a éčko „horší“. Na rozdíl od původně prosazovaného nutričního značení ale uvádí na přední straně obal jen jeden souhrnný údaj.

Tvrdá ruka legislativy

Ne všechny velké firmy navíc Nutri-Score oslovil. „O Nutri-Score systému máme za to, že je oproti našemu již zavedenému modelu barevných světel ve Velké Británii méně transparentní. Námi použitý model totiž poskytuje informace o celkové energetické hodnotě a klíčových hodnotách cukru, tuku nebo soli daného produktu,“ uvádí například Pepsi Cola. A podobně se vyjádřila i Coca-Cola.

Zároveň většina společností, výrobců sladkostí, limonád či slaných pochutin, které se snaží vyvíjet vlastní iniciativu, aby je nedostihla tvrdší ruka legislativy, připouští, že je otevřena dalším možnostem. Záležet tak bude na tom, kam se přikloní Evropská unie.

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...