„Zdravějším“ verzím sladkých nápojů se daří, prodávají se čím dál víc

  5:00
Většina vypitých limonád je sladkých, prodeje jejich nízkokalorických verzí ale rostou mnohem rychleji. Trendem jsou i zdravé nápoje. Zahraniční značky navíc ustupují domácí produkci. Značná část nealkoholických nápojů se protočí v řetězcích s rychlým občerstvením a kinech.
Fotogalerie1

(ilustrační snímek) | foto: AP

Většina zákazníků si toho asi nevšimne, ale pro vyhraněné pijáky coly je to velká změna. Z řetězce restaurací McDonald’s zmizela Coca-Cola Light a místo toho se na „čepu“ objevila limonáda Vinea od konkurenční Kofoly.

„Naši zákazníci nepřicházejí o možnost objednat si v McDonald’s bezkalorický colový nápoj. Přestože jsme se rozhodli nabídku Coca-Coly Light ukončit, stále je v nabídce všech českých restaurací Coca-Cola Zero. Místo Coca-Coly Light jsme do nabídky zařadili nápoj Vinea,“ uvádí Marketing Supervizor mcdonaldu Ladislav Doležal. A dodal, že k tomu došlo od 11. března, a to i na Slovensku.

Za rozhodnutím McDonald’s, který má jen v Česku sto restaurací, stojí podle Doležala snaha reagovat na současné trendy, a těmi jsou preference zdravějších variant nápojů a rostoucí popularita tuzemských produktů.

Americký výrobce kol, celosvětově spojený s McDonald’s, proto musel uvolnit místo značce Vinea. A dříve přitom balené vody Bonaqua od Coca-Coly nahradily vody Rajec od Kofoly. Před třemi lety také McDonald’s nasadil do prodeje malinovku českého výrobce Kitl.

Češi a nápoje

Přímého konkurenta americké Coly, hnědou limonádu Kofola ze stejné stáje jako je limonáda Vinea, McDonald’s podle Doležala „v tuto chvíli“ zařadit neplánuje. Sama Kofola nechce rozebírat žádné další kroky v tomto směru, ani dosažený průnik do restaurací s hamburgery.

„Akce Kulový blesk“ v McDonald’s není jediná, která Coca-Colu v uplynulých letech postihla. Na druhou stranu sama Coca-Cola zdůrazňuje, že její „vlajkovou lodí“ v bezkalorických variantách je limonáda Zero.

„Zájem spotřebitelů o ni stále roste, za poslední dva roky se její prodej zvýšil o 62 procent,“ uvádí za Coca-Colu Kateřina Eliášová s tím, že sází na její další růst a třeba právě spuštěná reklamní kampaň k nadcházejícímu mistrovství světa IIHF v ledním hokeji na Slovensku je celá postavená na zeru.

A co bude dál s lightkou? „Coca-Cola Light má svůj okruh příznivců a na trhu ji ponecháváme, pouze průběžně upravujeme strategii,“ uvádí bez dalších podrobností Eliášová.

Faktem je, že bezkalorická Cola Light se prodává ve výrazně omezených velikostech. V plastu to jsou jen půllitrovky a lahve 1,75 litru, zatímco zero i klasická cola mají pět forem balení, nepočítaje v to multipacky. U light verze také úplně chybí plechovky, což je velmi oblíbené a rychle rostoucí balení.

Nápojové rošády v kinech

Kolik nápojů se může v řetězcích rychlého občerstvení protočit, nikdo neuvádí, ale nejde o malá množství, a hlavně jsou tato místa pro výrobce limonád dobrou výkladní skříní jejich značek. Limonády ve fastfoodech či občerstveních kin se prodávají hlavně ve formě takzvaných post mixů. Výrobce dodá sirup a stroj z něj umíchá limonádu.

Další sítě rychlého občerstvení, například Burger King a KFC provozované společností Amrest, obsadila hlavně konkurenční Pepsi Cola. „V České republice provozuje Burger King 23 restaurací, z toho šest prodává Coca-Colu a 17 Pepsi,“ uvádí manažer konkurenčního řetězce Daniel Ryška.

To, že mají některé restaurace Coca-Colu, je podle něj dané historicky, kdy si franšízant může vybrat v rámci nápojů některého z certifikovaných dodavatelů. I do Burger Kingu dorazil trend lokálnosti a letos uvažují o nabídce lokální limonády.

Kromě hamburgerových sítí tečou hnědé limonády proudem i v občerstvení velkých kin. Tady se Pepsi podařilo vytlačit před dvěma lety Coca-Colu z patnácti kin Cinema City. Stejně tak je Pepsi i v nabídce kin Premiere Cinemas. Naopak třináct multikin konkurenčního Cinestaru točí Coca-Colu.

„V roce 2012 jsme dělali výběrové řízení a Pepsi Cola nabídla lepší podmínky,“ popisuje šéf tří kin Premiere David Horáček s tím, že zhruba před rokem se k nim opět snažila Coca-Cola dostat. Podle jeho zkušeností si občerstvení, což je většinou nápoj a popcorn, dá před kinem třetina zákazníků, což v jejich případě dělá zhruba dvě stě tisíc diváků za loňský rok. Tři čtvrtiny lidí si vyberou právě točený nápoj.

Bezkalorické verze na vzestupu

Zatímco v kinech návštěvníci holdují hlavně cukru, podle Horáčka je 90 procent prodaných col klasika, v průměru jdou rychleji nahoru prodeje nekalorických variant. „Prodeje segmentu lehkých col rostly meziročně výrazně rychleji než colové nápoje s cukrem, a to o 17 procent, zatímco tržby za varianty s cukrem o šest procent,“ uvádí čísla za obchody Maria Hükelová ze společnosti Nielsen. Podíl lehkých col loni podle jejich dat tvořil 16 procent z celkového obratu za coly.

Trend vyššího růstu bezkalorických colových nápojů potvrzuje i Ondřej Postránský, ředitel pro strategický marketing Karlovarských minerálních vod, které mají Pepsi Colu od letoška pod sebou. Pepsi podle něj loni prodala o deset procent col více než o rok předtím.

„V segmentu nízko- a nekalorických nápojů jsme lídrem trhu a své aktivity neustále rozšiřujeme. Zero varianty nápojů Coca-Cola, Fanta a Sprite nám dnes tvoří již téměř 16 procent prodejů našich sycených nápojů,“ uvádí i Kateřina Eliášová za Coca-Colu s tím, že verze Zero nabízí také u ledových čajů Fuzetea.

Obě společnosti mnohem více podporují nekalorické varianty v reklamě, v obchodech, aby zde měly více místa, a bez cukru nabízejí i další značky ze svého portfolia.

Aktivistům vadí, že je Cola sladká. Vánoční kamion musel škrtat zastávky

V mnoha státech zaváděné daně z cukru a negativní vnímání pití prázdných kalorií totiž vede výrobce k závazkům na snížení cukru. Recept původních nápojů přitom nikdo měnit nechce, takže hlavní cestou zůstává přidávání nových nápojů bez cukru. Pepsi Cola loni sjednotila bezkalorické varianty Max a Light do jedné verze Bez kalorií. V průběhu roku ale byla nucena po reakcích spotřebitelů doplnit zpět do jejího názvu slovíčko „max“. Pepsi Cola také od loňska uvádí nové příchutě jen u limonád bez cukru.

Coca-Cola jde hlavně cestou rozšiřování počtu produktů, už nechce být jen prodejcem černé limonády. „Naší strategií je být ‚total beverage‘ společností, nabízející nápoje pro jakýkoliv životní styl a jakoukoliv denní a noční příležitost,“ uvádí za společnost Eliášová. Loni rozšířili nabídku o nápoje rostlinného původu AdeZ nebo o prémiové džusy Cappy+, které obsahují třeba i šťávu z řepy.

V roce 2014 se Coca-Cola light prodávala v unikátních obalech (10/2014):

30. října 2014

Nejčtenější

Miliardář Bill Gates rozdá své jmění. Zabíjí nejchudší děti světa, řekl o Muskovi

Bill Gates ve čtvrtek slíbil, že v příštích dvou desetiletích rozdá téměř celé své osobní jmění, a uvedl, že nejchudší lidé na světě dostanou prostřednictvím jeho nadace přibližně 200 miliard dolarů....

Místo úsměvů fiasko. Korejští novináři už čekali v Praze, sbaleno měli i politici

Na slavnostní podpis dohody o výstavbě jaderné elektrárny Dukovany II., k němuž mělo dojít ve středu, se do Prahy chystala i delegace složená z vládních a parlamentních úředníků Jihokorejské...

Rakouská firma zkusila čtyřdenní pracovní týden. Produktivitu nezvýšil, říká

Rakouský průmysl se již od roku 2022 potýká s největšími problémy od druhé světové války. Potíže se nevyhnuly ani společnosti Liebherr, která má jednu ze svých továren i v rakouském městě Lienz. Aby...

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

Jedno kafe do vozíku, druhé do tašky. V britských obchodech přibývá zlodějů-seniorů

V britských obchodech přibývají neobvyklí zloději. Podle bezpečnostní firmy Kingdom Services zaznamenali maloobchodníci s potravinami v loňském roce masivní nárůst počtu zlodějů z řad seniorů. Na...

14. května 2025

Utekl rok a bruselské odlesňovací nařízení je zpět. České firmy doufají v úlevy

Premium

Přes roční odklad se jako bumerang znovu začíná vracet evropské nařízení o odlesňování. To mělo začít platit už na sklonku loňského roku, kvůli nedostatečné připravenosti však byla účinnost odložena.

14. května 2025

Jak se dá vyhnout clům. Kreativní nápady k nezaplacení mají aerolinky i Apple

Současná politika amerického prezidenta Donalda Trumpa v posledních týdnech citelně narušuje globální obchod. Vytrácí se jistota, téměř nikdo neví, co se bude dít dál. Firmy ale na nastalou situaci...

13. května 2025

Kraslická textilka Sametex v létě skončí, propustí desítky zaměstnanců

Kraslická textilka Sametex v létě ukončí výrobu a propustí více než polovinu zaměstnanců. Podle italského majitele je firma, která je následovníkem někdejšího podniku Krajka Kraslice a zaměstnává...

13. května 2025  17:58,  aktualizováno  18:15

Turismus v USA se propadá. Ekonomika přijde o miliardy, říká analýza

Spojené státy čelí historickému propadu v mezinárodním cestovním ruchu. Podle nové analýzy Světové rady pro cestování a turistiku (WTTC) má země v roce 2025 ztratit 12,5 miliardy dolarů (281 miliardy...

13. května 2025

Celní odklad vyvolal spěch. Firmy se předhánějí s dodávkami, dopravě hrozí kolaps

Čína a Spojené státy vyhlásily devadesátidenní snížení vzájemných razantních cel. O dalším vývoji se zatím vyjednává, tříměsíční odklad je však dost dlouhý na to, aby americké společnosti vyrábějící...

13. května 2025  15:09

Uber startuje kurýrní službu v Praze. Cenu bude znát odesílatel předem

Poskytovatel alternativní taxi služby Uber v Praze začal nabízet kurýrní službu. Platí pro převoz zásilek po městě. Lidé si ji mohou objednat v aplikaci, vyzvednutí funguje podobně jako taxi služby....

13. května 2025  12:56

Vyhněte se situaci, která by měla nevratné důsledky, stojí v dopise k Dukovanům

Redakce iDNES.cz má k dispozici dopis, kterým se místopředseda Evropské komise Stéphane Séjourné obrací na českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka s žádostí o odklad podpisu kontraktu na nové bloky...

13. května 2025  10:58

Evropská banka pro obnovu a rozvoj opět zhoršila výhled růstu české ekonomiky

Evropská banka pro obnovu a rozvoj uvedla v aktualizovaném výhledu, že na letošní rok očekává růst hrubého domácího produktu České republiky o 1,6 procenta, zatímco v únorovém výhledu počítala s...

13. května 2025  10:28

Inflace klesla pod dvě procenta, je nejníž za sedm let

Inflace v dubnu výrazně přibrzdila, v meziročním srovnání ceny stouply jen o 1,8 procenta. To je nejméně za posledních sedm let, uvedl statistický úřad.

13. května 2025  9:15

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

MTX Group potvrdila stabilní výkonnost i v roce 2024. Více táhl obraný průmysl

Průmyslový holding MTX Group zveřejnil nekonsolidované hospodářské výsledky za rok 2024. Nekonsolidované tržby dosáhly výše 56,3 miliardy korun, provozní zisk EBITDA činil 3,0 miliardy korun. Skupina...

13. května 2025  8:34

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

13. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.