Od silnic mizí stovky billboardů. Firmy našly způsob jak zákaz obejít

  6:01aktualizováno  6:01
Ředitelství silnic a dálnic za poslední roky zrušilo stovky billboardů, do roku 2017 by měly zmizet všechny. Firmy však našly způsob, jak zákaz obejít a reklamu u silnic nechat. Věší ji na kontejnery i na balíky slámy.
Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Při příjezdu do Liberce po rychlostní silnici od Prahy si může řidič nejprve myslet, že na okraji města vzniká nové kontejnerové překladiště. Volné městské plochy poblíž silnice totiž obsadily kontejnery naskládané na sebe. O logistický terminál však nejde - kovové kvádry navršené na sebe slouží jako nosič reklamy.

"Divoká reklama ve formě plachet s reklamou na kontejnerech nebo na vyřazené zemědělské technice nás vrací do raného kapitalismu devadesátých let. Není to hezký pohled, a především to je velmi nebezpečné," říká Vojtěch Razima z obecně prospěšné společnosti Acta non Verba, která za odstraňování nebezpečných reklam dlouhodobě bojuje. Vadí mu především odpoutávání pozornosti řidičů, v některých případech se staly billboardy příčinou smrti, neboť do nich řidiči po vyjetí ze silnice narazili.

Setrvalý tlak přinesl nakonec úspěchy, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odstranilo už 434 billboardů, jen loni to byly dvě stovky. Jde buď o nelegální reklamy, nebo zařízení, na která už skončila smlouva.

Billboardy mají zmizet do čtyř let

Nové reklamy už nejsou povolovány, všechny mají zmizet do roku 2018, až vyprší původní smlouva se společností Quo. ŘSD ji za vedení Alfreda Brunclíka prodloužilo tak, že skončí až na konci roku 2017.

Firma Quo několikrát změnila majitele i jméno, teď patří pod BigBoard media. Státu se smlouva finančně příliš nevyplatí a billboardy s sebou navíc nesou i nebezpečí. Nelegální reklamy odstraňují silničáři průběžně, podle ŘSD se připravují žaloby na odstranění těch, kterým už skončila na konci loňského roku platnost.

Divoké reklamy však nejsou stále výjimkou. Nejde jen o kontejnery, ale například o balíky slámy v polích nebo odstavené nepojízdné auto poblíž dálnice. "Ze zhruba devadesáti procent jsou nepovolené," říká Andrea Volaříková z ministerstva dopravy.

Tím, že nejsou už na pozemcích státu, se postup k jejich odstranění neliší. "Ministerstvo vyzve k odstranění. Jediný rozdíl je, že pokud je na pozemku ŘSD, můžeme reklamu odstranit sami," vysvětlila Volaříková.

Aktivisté se zaměří i na billboardy ve městech

Legislativa úplně jasně nestanoví, jak daleko od silnice reklamy musí být. Je totiž rozdíl, zda jde o zastavěné nebo nezastavěné území. "Obecně platí, že ochranné pásmo je pro dálnice 100 metrů, pro silnice první třídy je 50 metrů a u silnice druhé a třetí třídy 15 metrů. Vzdálenost se počítá od osy vozovky," vypočítává Razima.

"Zároveň však platí, že žádná nová reklamní zařízení u dálnic a rychlostních silnic povolována nejsou a nejsou ani prodlužovány stávající smlouvy," dodala Volaříková. Aktivisté proti nebezpečným billboardům se chtějí nově zaměřit i na billboardy ve městech, kde jich neubývá, právě naopak.

Velmi často přitom odpoutávají pozornost řidičů. "Stává se, že je takové reklamní zařízení povoleno, i když je policie proti. Jenže její stanovisko není závazné," vysvětlil Razima. Chce proto do zákonů prosadit, aby postoj dopravní policie byl závazný.

Acta non Verba už poslala ministru dopravy Antonínu Prachařovi (ANO) výzvu, aby se o takovou legislativu zasadil. "Přišla nám kladná odpověď, příslušné zákony už míří do legislativního procesu. Věříme, že se tento problém podaří vyřešit,"dodal Razima.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Recyklace se musí vyplatit. Část plastů končí kvůli nákladům na skládce

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Některé plasty se nerecyklují, protože by to bylo drahé. Končí na skládkách či ve spalovnách. Nejznámější z...

Do Česka se z Polska dovezlo 16 tun masa se salmonelou. Mířilo i do Alberta

Kuřecí maso

Z Polska se do České republiky od poloviny dubna dovezlo celkem 16 tun masa se zjištěnou salmonelou. Na všech dvanáct...

Firma dostala 327 milionů, teď chce 23 miliard. Diag Human dál straší Česko

Josef Šťáva, majitel společnosti Diag Human

Dvě slova „Diag Human“ straší Českou republiku už od jejího vzniku a strašit ji budou dál. Kvůli jedné nešťastné větě...

Najdete na iDNES.cz